Implementarea tehnologiei digitale poate crește cu aproximativ 30% veniturile unei bănci tradiționale, iar costurile se vor reduce cu 20 - 25%, însă procesul presupune și provocări, cum ar fi costuri suplimentare, pregătirea personalului și garantarea securității tranzacțiilor și datelor, susține prim-viceguvernatorul Băncii Naționale a României (BNR), Florin Georgescu.
"Unele estimări arată că transformările digitale pot crește cu circa 30% veniturile unei bănci tradiționale, în special în cazul produselor precum creditele de nevoi personale și operațiunile de plăți. Furnizorii acestor inovații vor avea și ei de câștigat. De asemenea, băncile își vor reduce costurile cu 20 - 25% folosind digitalizarea pentru transformarea proceselor și serviciilor oferite. Astfel, băncile cu o componentă digitală dezvoltată vor avea un avantaj competitiv semnificativ comparativ cu cele tradiționale. Spre exemplu, acele instituții de credit din România, care s-au conectat direct la baza de date a ANAF, au simplificat documentația pentru obținerea unui împrumut de către o persoană fizică, eliminând necesitatea furnizării de către solicitant a documentelor privind veniturile sale", a explicat, miercuri, Georgescu, într-o conferință dedicată revoluției digitale din sectorul bancar.
Potrivit acestuia, anul trecut, sectorul IT&C a avut o creștere de 12%, cu un aport important la creșterea PIB, în timp ce intermedierea financiară s-a mișcat mult mai lent, astfel că cele două domenii pot fi conectate.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Produsele și serviciile bancare nu trebuie să rămână în urmă, ci să exploreze și să valorifice mediul online al cărui impact asupra economiei este, fără îndoială, unul pozitiv. Anul trecut, în România, ramura informației și comunicațiilor (IT&C - n. r.) a crescut cu aproape 12% față de 2004, având o contribuție la creșterea PIB de 0,6%, mai ridicată decât industria (0,5%). Prin comparație, activitățile de intermediere financiară și asigurări au crescut cu numai 1,2%, fără aport la creșterea PIB", a subliniat Georgescu.
Pe de altă parte, prim-viceguvernatorul BNR a menționat și provocările cu care se vor confrunta băncile în procesul de trecere la digitalizare. Printre acestea se numără și trecerea lentă de la vechile proceduri la cele noi.
"În prezent, asistăm la soluții mixte: operațiuni care demarează online, dar se finalizează tot cu documentație stufoasă la ghișeu", a subliniat Georgescu.
Tot la capitolul provocări, oficialul BNR a menționat siguranța datelor, respectiv teama clienților că operațiunile nu sunt desfășurate în condiții de maximă securitate, necesitatea instruirii suplimentare a personalului și scăderea importanței anumitor ramuri ale băncii.
Sursa: Agerpres