Clienții persoane fizice care dețin deja un cont curent la UniCredit vor putea obține exclusiv online credite de nevoi personale de la divizia de consumer finance a grupului, semnând documentația contractuală cu semnătura electronică calificată oferită gratuit. Semnarea electronică a documentației contractuale va fi posibilă pentru mai multe tipuri de produse destinate persoanelor fizice: GeniusCont, contul curent oferit de UniCredit, și produsele asociate acestuia, precum și creditele de nevoi personale și cardurile de credit oferite de UniCredit Consumer Financing prin intermediul băncii. Procesul este disponibil atât clienților existenți, cât și clienților noi din București, urmând ca în decursul lunii iunie 2018 să fie extins la nivelul întregii țări.
Costul ridicat al semnăturii electronice a fost, mult timp, impedimentul care a ținut în loc, în România, lansarea pe scară largă a creditelor acordate exclusiv online, fără niciun drum la bancă. ING Bank s-a încumetat anul trecut să spargă gheața, însă a apelat la un emitent de semnătură din Italia pentru a nu suporta costurile de câteva ori mai mari pe care le-ar fi presupus achiziția de la unul din emitenții autorizați în România. UniCredit Bank este ce-a de-a doua instituție care face acum pasul, apelând, însă, la unul dintre emitenții din România.
În condițiile liberei circulații a serviciilor în Uniunea Europeană, semnătura electronică poate fi achiziționată, teoretic, de la orice emitent autorizat într-una din statele membre, deși legislația românească stipulează necesitatea unei autorizări locale a emitentului. Costurile de peste 30 de euro pe an asociate unei semnături emise de cei câțiva jucători autorizați în România au ținut departe până acum băncile de lansarea unor produse de masă pentru persoane fizice cu acordare și semnare la distanță. Suportabil pentru o firmă, un astfel de cost ar fi fost prea mare pentru a fi impus clientului persoană fizică la deschiderea unui cont sau la acordarea unui credit de nevoi personale de mici dimensiuni, iar acordarea gratuită de către bancă ar fi fost greu de susținut pentru un număr mare de clienți cu rulaje mici.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Pe de altă parte, cumpărarea semnăturii electronice de la firme autorizate în alte țări UE, la costuri mult mai mici, a fost considerată riscantă de majoritatea băncilor până acum, deși potrivit legislației europene trebuie să se bucure de recunoaștere în oricare stat membru. Bancherii au apreciat ca fiind mai prudent să aștepte clarificări și corelări în legislația locală decât să-și asume riscul de a trebui să susțină în instanță valabilitatea unor contracte cu semnătură achiziționată în condițiile liberei circulații a serviciilor, în cazul în care clienții ar repudia creditele, refuzând să mai plătească ratele, pe motiv că semnătura electronică nu este recunoscută în legislația locală ca având valoare similară celei olografe decât dacă este emisă de firme autorizate în România.
Singurii care și-au asumat riscul, apreciind că este mai mic decât avantajul de a fi primii din piață, au fost olandezii de la ING Bank. Aceștia au lansat, în toamna anului trecut, primele credite acordate exclusiv online, cu semnătură electronică valabilă 3 ani emisă de italienii de la InfoCert, despre care au spus, la data respectivă, că are costuri de câteva ori mai mici decât cele similare emise de firme românești.
Acum, UniCredit face un pas similar, alegând însă unul dintre emitenții din România, Trans Sped SRL. Banca nu comentează prețul pe care îl va plăti pentru fiecare pachet de certificare, nici dacă a negociat discount în condițiile unui portofoliu mai mare de clienți beneficiari. Pe siteul Trand Speed, un pachet de certificare valabil 1 an costă 30 de euro fără TVA, cele pe 2 ani – 55 de euro, iar cele pe 3 ani, 75 de euro.
“UniCredit face cel mai important pas pentru eliminarea documentației pe hârtie în relația cu clienții săi, fiind primul grup bancar din România ce utilizează în acest scop o semnătură electronică calificată emisă de o Autoritate de Certificare din România. Această semnătură este recunoscută pe deplin pe teritoriul României și al Uniunii Europene cu valoare juridică identică semnăturii olografe”, arat[ banca, într-un comunicat.
Prin adoptarea semnăturii electronice, UniCredit permite clienților să opteze pentru modul în care vor să interacționeze cu banca, în sucursală sau la distanță, prin intermediul canalelor alternative (pentru acele produse pentru care a fost implementată posibilitatea de semnare electronică a documentației contractuale).
Concret, UniCredit a implementat posibilitatea de semnare electronică a documentației contractuale pentru mai multe tipuri de produse destinate persoanelor fizice: GeniusCont, contul curent oferit de UniCredit, și produsele asociate acestuia, precum și creditele de nevoi personale și cardurile de credit oferite de UniCredit Consumer Financing prin intermediul băncii. Procesul este deja disponibil atât clienților existenți, cât și clienților noi din București, urmând ca în decursul lunii iunie 2018 să fie extins la nivelul întregii țări.
“Ne continuăm misiunea de a fi lângă clienții noștri pentru lucrurile care contează pentru ei, oferindu-le posibilitatea de a economisi timpul pe care l-ar petrece în sucursale sau pe drumuri, printr-o soluție cât mai apropiată de nevoile și stilul lor de viață. Ne respectăm astfel promisiunea de a inova, dezvolta și îmbunătăți constant modul de relaționare cu clienții noștri, pentru a le facilita acestora o interacțiune cât mai bună cu UniCredit”, a declarat Septimiu Postelnicu, Director Executiv al Diviziei Retail în cadrul UniCredit Bank.
Astfel, clienții persoane fizice pot semna documentația contractuală cu semnătura electronică calificată ce le este oferită gratuit, fie la ghișeele băncii, fie de la distanță. Semnarea la distanță va fi accesibilă, într-o primă etapă, pentru contractarea unui nou credit de nevoi personale din oferta UniCredit Consumer Financing, telefonic, prin InfoCenter, de către persoanele fizice care dețin un cont curent la UniCredit, ce au fost identificate față în față de către un angajat al băncii în ultimele 6 luni.
Ipotrivit băncii, ntroducerea semnăturii electronice permite simplificarea procesului în sucursale, eliminând hârtia și înlocuind-o cu documentație electronică, ușor de stocat și de accesat. Pentru a fi regăsite mai ușor, documentele vor putea fi accesate și prin aplicațiile Mobile și Online Banking.
Certificatul pentru semnătura electronică calificată este emis de Trans Sped SRL, prestator de servicii calificat în sensul Regulamentului UE nr. 910/2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă, UniCredit Bank și UniCredit Consumer Financing acționând ca autorități de înregistrare în numele Trans Sped SRL, se arată în comunicat.
„Ne aflăm în plină revoluție digitală cu un impact major asupra serviciilor, asupra modului în care interacționăm cu partenerii sau asupra mediului de afaceri. În acest context digitalizarea nu mai este o opțiune, ci o obligație. UniCredit vine în sprijinul clienților săi cu servicii digitale revoluționare, bazate pe semnătura electronică mobilă cu aceeași valoare juridică atât în România cât și în spațiul european. Suntem încântați că Trans Sped, furnizor cu experiență de peste 14 ani în domeniul certificatelor digitale calificate la nivel global, este parte în acest proiect ambițios”, a declarat Viky Mănăilă, Managing Director al Trans Sped.
UPDATE Luni, ora 14.40 Viky Manaila, Managing Director al Tran Sped, a transmis o serie de precizări:
“Relația dintre Unicredit și Tran Sped se referă la digitalizarea integrală a unor fluxuri de lucru, astfel încât nu mai este necesară semnătură olografă. Astfel, Trans Sped și Unicredit au implementat împreună o soluție care nu are precedent pe piața din România, bazată pe semnătură electronică mobilă.
În ceea ce privește digitalizarea serviciilor bancare, prețul nu este criteriu de selecție singular, însă prețurile Trans Sped sunt competitive la nivel european și internațional. Trans Sped este de altfel singurul furnizor de semnătură electronică european acreditat și pe piața din America încă din anul 2008.
Criteriile de selecție pentru alegerea partenerilor în digitalizarea unor servicii sau fluxuri de lucru, mai ales atunci când vorbim de domeniul bancar, sunt complexe pornind de la securitatea datelor, transformarea proceselor și serviciile stabile, conformitate cu cerințele legale și standardele internaționale, dar și soluțiile prietenoase cu utilizatorii finali.
Din păcate, așa cum o arată rapoartele europene, România este pe ultimul loc la gradul de digitalizare al serviciilor, cu mult sub media europeană, poziție care nu se datorează prețului semnăturii electronice. În state europene cu un grad mai mare de digitalizare, prestatorii sunt sprijiniți de administrațiile publice. România abia acum face pași timizi în această direcție. De aceea, pe piața românească vom vedea o mulțime de premiere în timpul care urmează, putând fi și terenul unei dinamici foarte mari.
Inițiativele de genul celor dezvoltate de Unicredit ar trebui replicate pe o scară cât mai largă pentru a ne ralia la media europeană dar și a tendințelor globale”.
UniCredit Bank este parte a UniCredit, bancă comercială paneuropeană cu 25 milioane de clienți. Grupul este prezent în România prin: UniCredit Bank, UniCredit Consumer Financing, UniCredit Leasing Corporation, UniCredit Insurance Broker, UniCredit Leasing Fleet Management și UniCredit Business Integrated Solutions.