Procesele dintre bănci și consumatori au scăzut de la 40.000 la 13.000, anunță CSALB. Alexandru Păunescu: Numărul proceselor ar fi putut fi mult mai mic

Procesele dintre bănci și consumatori au scăzut de la 40.000 la 13.000, anunță CSALB. Alexandru Păunescu: Numărul proceselor ar fi putut fi mult mai mic
scris 22 nov 2022

Numărul litigiilor dintre bănci și clienții persoane fizice a scăzut de la circa 40.000 în 2015-2016 la puțin peste 13.000, arată Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Alexandru Păunescu, reprezentantul BNR în conducerea Centrului, spune că numărul litigiilor ar putea fi mai mic, însă procesele trenează, și recomandă judecătorilor să trimită părțile la conciliere, așa cum s-a întâmplat în acest an în 122 de dosare.

Profit.ro va organiza, pe 12 decembrie, conferința Profit Financial.forum - Piețele financiare și provocările noilor crize - Ediția a V-a, la care vor participa cei mai mari jucători din piața financiar-bancară.

Conferința, programată la Grand Hotel Marriott București, va fi organizată cu sprijinul Agista, Alpha Bank, Banca Transilvania, CEC Bank, ING Bank, NNDKP, UniCredit Bank și Fondul Român de Contragarantare, urmând să fie transmisă în direct și la PROFIT NEWS TV

„Scăderea numărului de procese dintre consumatori și bănci de la 40 de mii până la aproximativ 13 mii de litigii este semnificativă, însă numărul proceselor ar fi putut fi mult mai mic decât cel de acum. Din păcate, în instanțe procesele merg foarte greu, mulți judecători nefiind specializați în problematica financiar-bancară. Sunt procese care durează ani de zile pentru cauze de câteva sute de lei. La final, când consumatorii și băncile implicate vor trage linie, ar putea chiar să constate că beneficiile obținute sunt mai mici decât costurile acestor procese. În plus, doar una din cele două părți va avea câștig de cauză. Apelul nostru către judecători a fost să recomande părților soluționarea alternativă, prin conciliere, în care ambele părți au de câștigat”, spune Alexandru Păunescu, care este și director al direcției Juridice din BNR.

Urmărește-ne și pe Google News
ING Bank România a fost sancționată cu 20.000 de euro CITEȘTE ȘI ING Bank România a fost sancționată cu 20.000 de euro

În acest an în 122 de procese din instanță s-au închis prin concilierea din cadrul CSALB, față de 67 în 2021. Procesele închise sunt, majoritatea, pe faza de fond. CSALB arată că băncile le-au recomandat clienților să apeleze la Centru încă din momentul când au primit cererea de chemare în judecată și că astfel negocierile au ajuns să aibă un rezultat încă înainte de primul termen de judecată, având în vedere că media de soluționare a unui dosar prin conciliere a fost de 33 de zile anul trecut.

Strategia CSALB de a încerca să convingă instanțele să trimită litigiile cu băncile la conciliere a fost anunțată în 2019 de Păunescu într-un interviu pentru Profit.ro.

„Oamenii trebuie să știe că niciodată instanța nu va da o soluție echitabilă, ci doar va lua o hotărâre supusă probelor din dosar și adevărului judiciar. Judecătorul nu poate să se transforme în conciliator, să empatizeze, așa cum se întâmplă în procedura CSALB”, spune Nela Petrișor, fost judecător la Înalta Curte de Casație și Justiție și în prezent avocat și conciliator al CSALB. ”Din partea instanțelor s-ar putea face mai mult dacă părțile ar fi informate de către judecător despre CSALB”.

Centru a soluționat dosare legate de clauze abuzive (Legea 193/2000), darea în plată (Legea 77/2016), insolvență sau în procedura de executare.

Clienții au solicitat restituirea comisionului de administrare ce fusese perceput la valoarea sumei acordate și restituirea comisionului de acordare credit, eliminarea și restituirea comisionului de administrare credit și a comisionului de analiză dosar sau renegocierea contractului și scăderea ratei, pentru credit în franci elvețieni, potrivit CSALB.

”Clienții sunt foarte mulțumiți, în primul rând pentru că se rezolvă repede. În cazurile în care banca a propus soluția amiabilă, clienții au acceptat în proporție de 100% soluția la care s-a ajuns. În majoritatea cazurilor banca a acceptat să platească și onorariul către avocat, însă am mai redus și eu din acest onorariul, mai ales că timpul de rezolvare este atât de scurt. Din păcate, nu toate băncile sunt la fel: chiar acum am pe rol un proces în care o bancă se judecă pentru 1.500 de lei cu consumatorul și nu face niciun pas către conciliere”, spune Luca Romulus, avocat din Cluj care a reprezentat clienții în instanță, dar și în procesul de negociere cu banca.

Valentin Lazea: Va fi destul de greu, dacă nu imposibil, pentru băncile centrale să vină cu inflația la țintă. Vor merita sacrificiile enorme pe care le presupune atingerea unei ținte de 2%? CITEȘTE ȘI Valentin Lazea: Va fi destul de greu, dacă nu imposibil, pentru băncile centrale să vină cu inflația la țintă. Vor merita sacrificiile enorme pe care le presupune atingerea unei ținte de 2%?

„În 2022 am avut cinci dosare în care părțile au renunțat la proces. Toate s-au rezolvat la CSALB, iar timpul de rezolvare a fost de aproximativ o săptămână pentru fiecare. La momentul acesta clienții au deja banii în cont. Față de ce au cerut și ar fi putut obține în instanță, estimez că au primit cu 10%-20% mai puțin. Însă, soluția obținută prin conciliere este avantajoasă și pentru că elimină incertitudinea din timpul procesului, la care se adaugă timpul foarte scurt de soluționare”, spune și Ionela Aiftincă, avocat din Botoșani.

Prin CSALB s-a ajuns la aproape 2.500 de soluții de conciliere începând cu 2016. Alte aproape 1.500 de litigii au fost închise în mod direct de părți, însă după ce consumatorii s-au adresat CSALB inițial.

viewscnt
Afla mai multe despre
csalb
conciliere
solutionare alternativa
procese banci
numar procese banci