Autoritatea de protecție a consumatorului din SUA a restricționat abilitatea instituțiilor financiare de a folosi arbitrajul obligatoriu pentru a bloca unele procese ale clienților. Procesele colective vor fi acum posibile.
Americanii nemulțumiți de serviciile bancare se vor putea îndrepta mai ușor împotriva instituțiilor de credit cu care au intrat în relație, căutându-și dreptatea în justiție.
Autoritatea de protecție a consumatorilor de servicii financiare din SUA, U.S. Consumer Financial Protection Bureau, a dispus o măsură prin care restricționează capacitatea firmelor cu profil financiar de a bloca acțiunile în justiție prin folosirea obligatorie a curților de arbitraj.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Aceste clauze permit companiilor să evite să fie trase la răspundere, blocând procesele colective și forțându-i pe oameni să meargă simnguri sau să abandoneze”, a declarat directorul autorității Richard Cordray, potrivit Bloomberg. „Noua reglementare va opri companiile să evite curțile și asigură persoanelor care au fost vătămate împreună posibilitatea de a acționa împreună.”
Congresul SUA are la dispoziție 60 de zile pentru a legifera astfel încât să întoarcă decizia reglementatorului. Reprezentanții lobby-ului bancar intervin și spun că noua măsură ar putea să urce cheltuielile de asistență judiciară ale băncilor, care ulterior ar urma să fie transferate către consumator. „Abitrajul a oferit timp îndelungat mijloace mai rapide, mai bune și mai ieftine pentru adresarea disputelor cu consumatorii, decât litigiile în justiție”, spune Richard Hunt, președinte al Consumer Bankers Association, care recomandă Congresului să anuleze decizia autorității de resort.
Reglementarea ar urma să acopere deopotrivă contractele încheiate între instituțiile financiare și clienții lor pentru categorii largi de produse precum carduri de credit, leasing auto și chiar mijloace de plată prin utilizarea telefoanelor mobile. În continuare firmele vor putea include în contracte clauze care să prevadă folosirea arbitrajului în condițiile unor neînțelegeri, dar acestea nu vor putea restricționa clienții de la apelul la justiție în cazul în care vor considera că aceasta este măsura adecvată.
Reprezentanții consumatorilor cred că este o măsură bună. Lisa Donner, director executiv la Americans for Financial Reform, asociație de profil, spune că „regula agenției consumatorilor va opri companiile de pe Wall Street și creditorii cu comportament prădător să jefuiască oamenii cu impunitate și vor face piețele mai echitabile și mai sigure pentru americanii de rând”.