15.000 de clienți au semnat deja oferta Băncii Comerciale Române (BCR) de reducere a ratelor lunare, în medie cu 20%, în cadrul campaniei Scade Rata, anunță banca într-un comunicat de presă. BCR vrea să închidă pe cale amiabilă potențialele litigii cu clienții.
BCR ofertează clienții cu scăderi de dobânzi la credite de la începutul lunii septembrie. Prin această campanie, cea mai mare bancă din România vrea să scape de posibilele litigii cu clienții, care plătesc dobânzi și de 10% pentru creditele imobiliare în euro luate în perioada 2007-2008. Circa 50.000 de clienți sunt vizați, iar 5.000 de noi înțelegeri au fost parafate față de mijlocul lunii octombrie.
“Numărul clienților care acceptă și semnează oferta noastră de rate reduse crește într-un ritm alert, însă suntem pregătiți să suplimentăm eforturile consilierilor din sucursalele BCR, astfel încât să răspundem prompt și rapid tuturor solicitărilor”, a declarat Dana Demetrian, Vicepreședinte Retail&Private Banking, BCR, se arată în comunicatul de presă.
Clienții care au acceptat oferta BCR, până în acest moment, au economisit, în medie, pe perioada creditului rămasă 12.500 euro, precizează BCR, care prezintă cazurile a trei clienți cărora le-au scăzut ratele cu sume cuprinse între 55 și 300 de euro.
Banca anunță că oferta rămâne valabilă în continuare. Dacă semnează actele prin care acceptă oferta și renunță la pretențiile litigioase, clienții cu credite imobiliare beneficiază de o dobândă fixă pe 5 ani de 4,95%/an și de 5,45% pe 10 ani, iar cei cu credite de nevoi personale cu ipotecă de o dobândă de 5,95%/an pentru dobânda fixă pe 5 ani și 6,45%/an pentru dobânda fixă pe 10 ani. După această perioadă, dobânda va fi calculată la ROBOR/EURIBOR/LIBOR la 6 luni + 3%, respectiv +4% pentru clienții cu garanție imobiliară.
Înainte de 2010, banca deținută de austriecii de la Erste utiliza o dobânda variabilă în funcție de indicatori interni. În timpul crizei, dobânzile clienților au crescut, în timp ce referințele la euro de pe piețele internaționale scădeau la minime istorice. Nemulțumiți, mii de clienți au chemat creditorul în instanță pe motiv că acesta ar fi inserat clauze abuzive în contractele de credit.
Banca se află în mai multe procese cu Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor care vizează mai multe clauze din contractele încheiate înainte de 2010, inclusiv pe cea de dobândă. Dacă va pierde procesul, BCR va fi obligată de instanță să elimine prevederile considerate în neregulă din toate contractele în derulare.
Recent, BCR a pierdut, la Înalta Curte de Casație și Justiție, un proces cu un grup de 200 de clienți. Curtea a decis că banca a utilizat o formulă ilegală pentru calculul dobânzilor în contractele în euro, unde făcea referire la “dobânda de referință variabilă”.