Plenul Senatului a decis, luni, prin votul majorității, să respingă proiectul de lege prin care Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) era obligată să calculeze, împreună cu Institutul Național de Statistică, și să publice anual prețurile de referință la lucrările de reparații acoperite prin intermediul polițelor RCA. ASF anunțase că nu susține această propunere, iar Profit.ro prezentase votul din comisii.
De ce este important: Autorii proiectului susțineau că, prin introducerea prețului de referință, service-urile nu vor mai putea "umfla" facturile la reparațiile realizate în baza polițelor RCA, așa cum au afirmat în repetate rânduri reprezentanții companiilor de profil. “Umflarea” costurilor reparațiilor auto este transferată de asigurătorii RCA în prețul polițelor obligatorii plătit de clienți.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"La efectuarea reparației, unitatea reperatoare auto își poare utiliza propria valoare a orei de manoperă afișată, ținând cont de prețurile de referință pe piață la data producerii riscului asigurat. Prețurile de referință pe piață vor fi stabilite și publicate anual de ASF împreună cu Institutul Național de Statistică. Primele prețuri de referință vor fi stabilite și publicate de ASF împreună cu INS, în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi. Valoarea orei de manoperă practicată de unitatea reparatoare auto în relația cu asigurătorul RCA, nu va depăși valoarea orei de manoperă practicată în relația cu alte persoane, inclusiv luând în considerare orice discounturi aplicate", stabilea proiectul.
Refuzul ASF este motivat de faptul că producătorii/importatorii de vehicule și unitățile reparatoare auto nu intră în aria de supraveghere a ASF, astfel încât autoritatea nu are competențe de a solicita și analiza date și nu dispune de personal de specialitate care să dețină comptențele tehnice necesare domeniului reparațiilor de vehicule.
Săptămâna trecută, în comisia de buget a Senatului, vicepreședintele ASF pentru sectorul Asigurări - Reasigurări, Cristian Roșu, a arătat că proiectul de lege ”are foarte multe deficiențe de formă și de fond care prin adoptare ar face imposibilă aplicarea legii, chiar dacă fondul acestei propuneri ar ține de problemele din piață”.
CITEȘTE ȘI Schimbări pregătite la Euroins Romania, amendat și în administrare temporară"Mai mult decât atât, nu înțelegem cum o autoritate cu competențe de supraveghere și reglementare limitate la domeniul asigurărilor, pensiilor private și pieței de capital ar putea stabili și impune un indicator de referință pentru entități ce nu intră în aria sa de reglementare și supraveghere, indicator care ar putea fi interpretat ca mecanism de control al prețurilor în aceste piețe", se arăta într-un document ASF.
Argumentul este că un astfel de indicator poate fi unul orientativ, aplicabil doar evaluării despăgubirilor RCA, iar în colectarea datelor necesare și analizarea acestora ar putea fi implicate autorități care posedă atribuții legale ce țin de analizarea evoluției acestor prețuri din punct de vedere statistic și al concurenței.
"Din această perspectivă menționăm faptul că, din câte cunoaștem, Consiliul Concurenței publică în Monitorul prețurior date cu privire la prețuri și tarife din diferite domenii de activitate. Având în vedere considerentele menționate anterior, ASF nu susține includerea în cuprinsul legii a unor prevederi care impun în sarcina autorității obligații ce nu intră în aria de supraveghere așa cum acestea au fost stabilite prin OUG 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea ASF", se mai arăta în document.
De altfel, în dezbaterea din comisii reprezentanții asiguratorilor și cei ai service-urilor, precum și ai transportatorilor au avut poziții diferite privid prevederile proiectului de lege.
Președintele comisiei de buget a arătat că așteaptă de la toate părțile interesate amendamente pentru reglementarea acestor probleme la dezbaterea proiectului de modificare a și completare a Legii nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, adoptat de Guvern anul trecut.
Atât în raportul de respingere al comisiei de buget, cât și în cel al comisiei economice, de industrii și servicii se arată că: ”soluțiile legislative sunt susceptibile a aduce atingere libertatii constituționale de exercitare a unei activități economice, în scopul obținerii de profit”.
CITEȘTE ȘI Safety Broker - prime de 112 milioane de euro. Brokerul a fost avizat pentru activități de creare de polițe în asociere cu asigurătoriiLa începutul lunii noiembrie 2019, șase deputați de la PSD, UDMR și un independent au inițiat proiectul de lege privind modificarea modificarea și completarea Legii nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA).
"La efectuarea reparației, unitatea reparatoare auto își poate utiliza propria valoare a orei de manoperă afișată, fără a depăși prețurile de referință pe piață la data producerii riscului asigurat. Prețurile pentru referință pe piață vor fi stabilite și publicate anual de ASF împreună cu Institutul Național de Statistică. Primele prețuri de referință vor fi stabilite și publicate de ASF împreună cu Institutul Național de Statistică în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi. Valoarea orei de manoperă practicată de unitatea reparatoare auto în relația cu asigurătorul RCA, nu va depăși valoarea orei de manoperă practicată în relație cu alte persoane, inclusiv luând în considerare orice discounturi aplicate. Orice diferențe peste valoarea despăgubirii stabilită nu vor fi suportate de asigurătorul RCA", se arată în proiectul de act normativ.
Proiectul va fi transmis acum spre dezbatere și vot final Camerei Deputaților.