Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), mai cunoscut ca Biroul Carte Verde, anunță că în cazul camionului înmatriculat în România și implicat, în noiembrie, într-un accident rutier de proporții soldat cu 24 de răniți, doi morți, și pagube materiale semnificative, responsabile pentru plata despăgubirilor, care ar putea fi de ordinul milioanelor de euro, sunt, în părți egale, societățile Euroins și Astra Asigurări. Cum Astra se află în faliment, partea sa de daună va fi achitată de BAAR. Acesta precizează că are suficiente fonduri și este reasigurat în așa fel încât nu există riscul să achite mai mult de 1,7 milioane de euro.
Profit.ro a relatat în exclusivitate despre cazul camionului românesc, aparținând unei companii din Timișoara, care a fost lovit de tren după ce nu a reușit să traverseze calea ferată înainte de lăsarea barierei. Camionul transporta un vehicul militar al NATO. Accidentul s-a soldat cu doi morți și 24 de răniți, dar și cu avarierea gravă a trenului de călători și a infrastructurii feroviare.
Potrivit ultimelor informații furnizate de Biroul Carte Verde, autocamionul era asigurat atât la Astra (tractorul), cât și la Euroins (trailerul). În concluzie, arată BAAR, despăgubirile, al căror cuantum nu este încă fixat, vor fi împărțite între cele două firme. Cum Astra se află în procedură de faliment, sarcina ei va fi preluată de BAAR.
Biroul Carte Verde mai spune că, potrivit legislației din Germania, despăgubirile pentru vătămări corporale nu pot depăși 7,5 milioane de euro, iar daunele materiale ajung la maximum 1,12 milioane de euro. Aceasta ar însemna că dauna totală nu poate depăși 8,62 milioane de euro. Potrivit legislației internaționale, dacă emitentul poliței RCA, care include și componenta Carte Verde, nu poate achita daunele, acestea vor fi plătite de către Biroul Carte Verde din țara unde s-a produs accidentul. Ulterior, Biroul din țara respectivă, în acest caz Germania, își va recupera banii de la Biroul Carte Verde din țara unde este asigurat vehicul, în acest caz România.
BAAR dispune și de contracte de reasigurare care îi garantează, în acest caz, o reținere de cel mult 1,6-1,7 milioane de euro, mai anunță instituția. Din informațiile Profit.ro, reasigurarea a fost încheiată de BAAR la Swiss Re, pentru tot portofoliul Carte Verde al Astra Asigurări, în condițiile în care reasigurarea încheiată de Astra își pierduse valabilitatea deoarece prima trimestrială nu a mai putut fi achitată până pe 30 noiembrie, așa cum prevedea contractul, dată fiind starea de faliment. În cazurile de daună comune, reținerea BAAR nu depășește 500.000 de euro.
Fondul Carte Verde este alimentat din contribuția tuturor celor opt asigurători care vând RCA în România. Fondul BAAR se ridică, în acest moment, la peste 12 milioane de euro.
Potrivit unei estimări a Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR), expunerea BAAR pe falimentul Astra ar putea ajunge la 48 de milioane de euro, însă eventualele plăți se vor întinde pe o perioadă mai îndelungată de timp.
Cealaltă societate responsabilă pentru plata despăgubirilor, Euroins, se află, în prezent, în procedură de redresare financiară pentru că, susține ASF, ar fi subevaluat nivelul rezervelor.
Pe data de 6 noiembrie 2015, un camion înmatriculat în România, care transporta un vehicul a militar al NATO, a rămas blocat pe calea ferată într-un mic oraș din sudul Germaniei (Freihung, din Bavaria). Un tren a izbit camionul cu 100 de kilometri la oră, iar coliziunea a fost urmată de o explozie. Șoferul vehiculului și mecanicul locomotivei au murit pe loc. Alte 24 de persoane din tren au fost rănite.
Potrivit administratorului Transforce, informații de la persoana din dreapta șoferului, care a suprviețuit, camionul nu a rămas blocat pe calea ferată, așa cum a arătat inițial presa germană. "La 15 secunde după ce se ridică bariera, este coborâtă la loc. După alte 8 secunde, trece trenul. Vă dați seama ce înseamnă să treci în 24 de secunde cu un camion cu o asemenea încărcătură?", arată administratorul Transforce.