Aproape 21.900 de petiții și informări de neconformitate au fost înregistrate în primul semestru al anului, în creștere cu 114,85% față de numărul total raportat în aceeași perioadă din 2019, arată datele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), publicate marți.
Potrivit sursei citate, peste trei sferturi (77,47%) din totalul celor 9.780 de petiții și informări de neconformitate soluționate de către ASF în primul semestru al anului au fost finalizate prin plată, scrie Agerpres.
Pe de altă parte, ASF a constatat ca neîntemeiat formulate/soluționate nefavorabil 8.331 petiții și informări de neconformitate analizate în mod unic (46%), reprezentând spețe asupra cărora Autoritatea nu are capacitatea de intervenție în aplicarea legislației actuale și/sau pentru care nu poate solicita asigurătorilor plata pretențiilor de despăgubire formulate.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Dintre cele 21.861 petiții și informări de neconformitate înregistrate în primele șase luni ale anului, 97,18% reprezintă petiții și informări de neconformitate aferente pieței asigurărilor - reasigurărilor, 2,16% sunt petiții aferente pieței pensiilor private, 0,36% sunt petiții aferente pieței instrumentelor și investițiilor financiare, iar 0,30% reprezintă solicitări diverse care excedează competența ASF.
Pe piața asigurărilor - reasigurărilor, în perioada analizată, au fost primite 21.244 de petiții și informări de neconformitate, în creștere cu 125,14% comparativ cu numărul petițiilor înregistrate în semestrul I din anul anterior. În acest sens, au fost înregistrate în mod unic pe petent, analizate și soluționate 18.111 de petiții și informări de neconformitate, în creștere cu 133,75% față de numărul petițiilor înregistrate în semestrul I al anului 2019. Celelalte petiții și informări de neconformitate (3.133) au fost conexate sau clasate.
"Din analiza datelor raportate de către societățile de asigurare la ASF a fost constatat faptul că cele 18.111 petiții și informări de neconformitate analizate și soluționate în mod unic pe petent în semestrul I al anului 2020 reprezintă 2,80% din numărul total al dosarelor de daună avizate de către asigurători în semestrul I al anului 2020 și 0,11% din numărul contractelor de asigurare în vigoare la data de 30.06.2020", precizează sursa citată.
În privința reclamațiilor transmise pe acest segment, aspectul cel mai des reclamat în semestrul I al anului 2020 a fost nerespectarea prevederilor legislației în domeniu și a normelor ASF sau a condițiilor contractuale, aspect regăsit în 17.554 cazuri (96,92%). De asemenea, cea mai mare pondere o dețin petițiile și informările de neconformitate înregistrate pe clasa A10 - asigurări obligatorii de răspundere civilă auto (RCA și Carte Verde), cu 17.346 petiții și informări de neconformitate (95,78% din total), în creștere cu 141,79% față de numărul petițiilor înregistrate pe această clasă în semestrul I al anului 2019.
În urma analizei petițiilor înregistrate la ASF, în primele șase luni ale anului în curs, societatea de asigurare cu cel mai mare număr de petiții și informări de neconformitate analizate în mod unic în semestrul I al anului 2020 este Euroins România Asigurare Reasigurare S.A., cu 11.225 de cazuri (61,98% din numărul total), în creștere cu 199,57% față de semestrul I al anului 2019. Pe locul următor se află City Insurance S.A, cu 5.129 de reclamații (28,32% din numărul total), în creștere cu 139% față de semestrul I al anului 2019.
La nivel general, cu excepția societăților de asigurare Asirom VIG S.A. și Uniqa Asigurări S.A., care au înregistrat scăderi ale numărului petițiilor și informărilor de neconformitate, celelalte societăți de asigurare analizate au înregistrat creșteri.
Conform ASF, pe piața pensiilor private, în semestrul I al acestui an, s-au înregistrat 473 de petiții, în scădere cu 18,17% față de numărul petițiilor înregistrate în semestrul I al anului 2019, fiind analizate în mod unic 438 de petiții, celelalte petiții (35) fiind conexate sau clasate, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 27/2002 și procedurilor interne.
Din totalul petițiilor unice soluționate, 83,33% au vizat fondurile de pensii administrate privat (Pilonul II), în timp ce petițiile transmise de către participanții care au aderat la un fond de pensii facultative (Pilonul III) reprezintă 0,68% din total. Diferența, de 15,98%, reprezintă petiții pentru care nu a fost selectat niciun tip de fond de pensii.
Datele centralizate de ASF arată că, pe aceeași piață a pensiilor private, au fost soluționate în favoarea petenților 93,61% dintre petiții.
Nu în ultimul rând, pentru piața instrumentelor și investițiilor financiare s-au înregistrat în total 78 petiții, în perioada analizată, în scădere cu 33,90% față de numărul petițiilor înregistrate în semestrul I al anului trecut. Pe acest segment au fost analizate și soluționate în mod unic pe fiecare petent 53 de petiții, celelalte 25 de petiții fiind conexate sau clasate, în conformitate cu prevederile legale și procedurile interne.
Repartiția petițiilor unice pe tipuri de entități reclamate arată că 18,87% au fost înregistrate pentru emitenți, 9,44% pentru societăți de administrare a investițiilor, 9,44% pentru entități neautorizate și 62,25% pentru alte entități. În plus, au fost finalizate în favoarea petenților 71,70% dintre petiții, iar 28,30% au fost soluționate nefavorabil sau constatate ca fiind neîntemeiate.