În 2009, când a devenit parte a grupului francez Sanofi, fabrica Zentiva din București depindea 100% de piața locală, iar intrarea într-un grup farmaceutic mondial, cu o cifră de afaceri de aproximativ 40 miliarde de dolari, aproape un sfert din PIB-ul României, a fost oportunitatea pe care managementul fabricii a valorificat-o.
”Devenind parte a acestui grup a înseamnat foarte mult, a fost un suport care a ajutat fabrica să se dezvolte. Nu ne-a cerut nimeni sa facem asta, dar intrând în acest grup am vrut sa demonstrăm cât de importantă este fabrica și să prezentăm o perspectivă de dezvoltare pentru următorii ani”, a declarat într-un interviu pentru Profit.ro Margareta Tănase, Directorul Fabricii Zentiva România.
Echipa de management a fabricii, cei mai mulți cu vechime de 10-20 de ani, s-a mobilizat, și în anul 2010 au fost reevaluate toate procesele unității, a fost scanată toată activitatea, pentru a demonstra noului acționar că fabrica este performantă atât industrial, cât și financiar.
”Mulți ar fi putut spune că era o fabrică veche, din blocul comunist, având în vedere că a fost construită în 1962, dar în 2000-2002 unitatea a trecut printr-un amplu proces de retehnologizare, ceea ce a transformat-o practic într-o fabrică nouă. Doar tradiția este de peste 50 de ani”, spune Margareta Tănase.
Sanofi este unul dintre cele mai mari grupuri farmaceutice din lume, cu o rețea industrială de peste 100 de fabrici în 40 de țări și peste 40.000 de angajați implicați în activitatea de producție.
Trei decizii au schimbat soarta Zentiva
Directorul fabricii povestește că au existat trei decizii importante luate la nivelul grupului care au ajutat la dezvoltarea fabricii din București, 2010 fiind anul de ”turn around”.
”Am avut norocul de a obține mai multe aprobări din partea grupului: una de construcție a unei secții de peleți. Apoi a fost construirea unui laborator european, care inițial a fost folosit pentru produse betalactamice și peniciline care erau fabricate în afara grupului și trebuiau testate pentru a putea fi puse pe piață în Europa. A treia decizie care a schimbat istoria fabricii a fost aceea de a transfera în România fabricația mai multor produse. Pe baza acestor direcții am putut să creștem în anii următori”, a arătat Margareta Tănase.
Următorii ani, 2011 – 2012, volumul de producție a fost constant, cu același portofoliu de produse, dar a fost perioada în care au fost transferate cele mai multe produse.
Pentru unele medicamente, fabrica a primit aprobarea pentru toate etapele procesului de fabricație, iar pentru altele doar pentru ambalare sau testare.
De la 0 la 40% exporturi
”În 2009 când Sanofi a cumpărat Zentiva, depindeam aproape 100% de piața din România, erau considerate pe vreme aceea exporturi produse pe le vindeam în Republica Moldova. Erau exporturi, pentru că erau înafara țării, dar erau aceleași produse comercializate în România, fără alte lucruri specifice altei țări”, precizează directorul fabricii.
O dată cu transferul de produse au început și exporturile.
Până în prezent au fost transferate peste 50 de produse și altele sunt în curs de transfer. Astfel, dacă în 2009 Zentiva avea un portofoliu de circa 60 de molecule, în cinci ani numărul acestora s-a dublat, la 120 de molecule și 270 forme de ambalare.
”Pe măsură ce am transferat produse, am început și exportul lor, am crescut la 6%, apoi 15%, iar în 2014 am ajuns la un volum al exportului de 40%. Avem peste 50 de produse transferate, și mai avem și alte produse în transfer. Sunt produse din din diverse grupe terapeutice: cardiologie, urologie, analgezice”, a arătat Margareta Tănase.
Principalele piețe sunt Germania, Franța, UK, Italia, Cehia, Slovacia, Polonia. Dintre produsele pentru export, medicamentul cu cele mai mari volume este Novaminsulfon, pe bază de metamizol, substanța activă din formula tradiționalului Algocalmin.
”Cel mai exportat produs este în Germania, un produs pe baza de metamizol (substanța activă din formula medicamentului românesc Algocalmin). Germania reprezintă 30% din exporturile noastre, iar restul Franța, UK, Italia, Spania. A doua mare creștere a venit din exportul de peleți pentru Franța și Marea Britanie”, spune Margareta Tănase.
Algocalminul are peste 50 de ani, aceeași vârstă ca și unitatea care îl produce, înființată în 1962 sub denumirea de Uzina de Medicamente București (redenumită Sicomed după 1990 și ulterior Zentiva, în 2005).
Mina de aur a fabricii
Directorul fabricii spune că secția de peleți este mina de aur pe care fabrica își construiește strategia viitoare de dezvoltare.
”Avem produse care se pretează pentru această tehnologie, care ne va da oportunitatea să creștem și ca număr de produse și ca volume. Este o secție unică – tehnologie germană – suntem unici în România și chiar și la nivelul grupului. Mai există o fabrică care produce peleți, dar cu o altă tehnologie și tocmai acesta este un factor de diferențiere”, spune Margareta Tănase.
Peleții sunt sfere de zahăr acoperite de substanță activă, acoperite la rândul lor de straturi care izolează substanță activă, astfel încât acea substanță este eliberată treptat, în timp, iar pacientul în loc să ia mai multe comprimate sau capsule pe zi, ia unul singur.
Deocamdată, secția de peleți nu reprezintă foarte mult, circa 5% din producția de solide, dar, potrivit Zentiva, în perspectivă, aici vor fi transferate cele mai multe produse.
”Creștem în continuare. Continuăm și transferurile, avem 10-11 produse în diferite stadii de transfer. Transferăm circa 10 produse în fiecare an”, a mai arătat Margareta Tănase.
În ceea ce privește exporturile, acestea vor crește și în acest an, targetul fabricii fiind ca până în 2018 acestea să ajungă la 50% din totalul producției.
”România rămâne piață noastră tradițională, de bază. Suntem pe primul loc după volumul unităților vândute, dar vrem să avem un echilibru de portofoliu și de piețe. Deocamdată targetul nostru este Europa, dar avem studii de fezabilitate ca să ieșim și pe piețe din afara Europei, pe termen mediu și lung”, a arătat Margareta Tănase.
Investițiile continuă, cu 2-2,5 milioane euro pe an
Investițiile totale ale Sanofi din 2009 și până în prezent se ridică la 17 milioane euro și vor continua cu 2-2,5 milioane euro pe an.
”Pe lângă investițiile în Laboratorul European și în secția de peleți, am mai investit și în alte echipamente noi sau îmbunătățiri ale celor existente. În continuare, în următorii trei ani vom continua să investim între 2 și 2,5 milioane euro pe an, mergând pe aceeași direcție, de echipamente noi acolo unde creșterea producției o cere, linii de ambalare și actualizări ale echipamentelor existente”, a spus Tănase.
De asemenea, și Laboratorul European ar putea fi extins, în prezent aici fiind efectuate controalele pentru toate formele farmaceutice produse de grup în special în India și Turcia.
Fabrica Zentiva are în jur de 400 de angajați, iar de anul trecut a început să angajeze tot mai mulți tineri. Anul acesta personalul va crește cu 8-10%.
Sursa: Zentiva
Sanofi este liderul pieței de medicamente din România, cu vânzări de 859,7 milioane lei în intervalul iulie 2014 - iunie 2015 și o cotă de 6,9%, potrivit datelor companiei de cercetare Cegedim.