Lărgirea utilizării tratamentului pentru hepatită a readus pe creștere vânzările de medicamente din România în trimestrul al doilea, cu un avans de 16,3% comparativ cu perioada similară din 2015, până la 3,29 miliarde lei (731,8 milioane euro) la preț de distribuție, și a schimat liderul acestei industrii, potrivit datelor Cegedim. Astfel, compania americană Abbvie a urcat de pe locul 5, în primul trimestru, pe primul loc la finalul lunii iunie, cu o cotă de piață de 7,8%.
Abbvie, desprinsă din compania farmaceutică Abbott Laboratories, ocupa la sfârșitul anului trecut locul 12 pe piața românească. Ascensiunea companiei s-a datorat în cea mai mare parte creșterii produselor utilizate în tratamentul hepatitei C.
Medicamentele pe bază de rețetă (Rx) din farmacii au atins o valoare de 2,33 miliarde lei, în creștere cu 20,8%, iar în cazul produseleor fără rețetă (OTC) s-a situat la 610 milioane lei, în creștere cu 14,7%.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Segmentul de spital a atins 360 milioane lei lei, în scădere cu 4,4% față de trimestrul 2 din anul precedent.
"Creșterea pieței la nivelul trim.2 din 2016 este explicabilă din 2 motive: valoarea pieței în trim. 2 din 2015 a fost neobișnuit de mică (datorită anunțului de reducere a prețurilor pentru medicamentele pe bază de prescripție începând cu 01.07.2015), respectiv lărgirea utilizării tratamentului pentru hepatită (care marchează o premieră prin impactul semnificativ asupra pieței)”, a declarat Petru Crăciun, directorul general al Cegedim.
În primul semestru din 2016, valoarea totală a pieței a fost de 6,33 miliarde lei, în creștere cu 3,8% față de perioada corespunzătoare a anului precedent, și a ajuns la 11,94 miliarde lei în anul încheiat în iunie. În perioada iulie 2015 - iunie 2016, vânzările de medicamente eliberate către pacienți au scăzut cu 4,4% față de perioada corespunzătoare (iulie 2014 – iunie 2015).
”La nivelul analizei la 12 luni, scăderea pieței de medicamente de 4,4% se datorează scăderii medicamentelor pe bază de prescripție în farmacii, care a fost de 7,5%. Dacă facem abstracție de introducerea tratamentului pentru hepatită, scăderea acestui segment ar fi fost de 14,8%”, mai spune Petru Crăciun.
El arată că desi reducerea mortalității din cauze cardiovasculare a fost declarată ca prioritate pentru sănătate în România, piața acestor tratamente a scăzut cu 18,6%.
”Regretăm să constatăm că încă există diferențe mari între declarații și realitate; de exemplu, deși reducerea mortalității din cauze cardiovasculare a fost sesizată corect ca fiind o prioritate pentru sănătate în România, ne va fi greu să progresăm în condițiile în care piața acestor tratamente a scăzut cu 18,6%. În situația actuală, considerăm că întreaga metodologie de fixare a prețurilor și de co-plată a medicamentelor trebuie revizuită, însă cel mai probabil această sarcină va rămâne o preocupare majoră pentru guvernul rezultat după alegeri", mai arată Petru Crăciun.
În topul primelor 3 corporații din punct de vedere al valorii pentru perioada iulie2015 - iunie 2016, după Abbvie (vânzări de 932 miliaone lei), urmează Sanofi (inclusiv Zentiva) cu 815 milioane lei și o cotă de piață de 6,8%, și Novartis (inclusiv Sandoz), cu 586,3 milioane lei și 4,9%.
Clasamentul primilor 10 jucători este completat de Servier (inclusiv Egis), Pfizer, Sun Pharma (inclusiv Terapia), Hoffmann La Roche, GlaxoSmithKline, AstraZeneca și Merck & Co, care au cote de piață cuprinse între 4,6% și 2,7%.
Următoarele zece locuri sunt ocupate în ordine de KRKA, Antibiotice, Johnson & Johnson, Menarini, Bayer Healthcare AG, Bristol Myers Squibb, Alvogen, Teva, Reckitt Benckiser și Mylan, cu vânzări cuprinse între 297,3 milioane lei și 175 milioane lei și cote de piață între 2,5 și 1,5%.
În privința evoluției principalelor grupe terapeutice, în ultimele 12 luni se evidențiază creșteri în volum doar în cazul medicamentelor anti-neoplazice și imunomodulatoare (6,6%), al celor pentru sistemul digestiv si metabolism (2,6%) și pentru sistemul cardiovascular (0,4%); în valoare, creșterile medicamentelor anti-infecțioase sistemice (32,4%) și ale celor pentru sistemul digestiv si metabolism (1,8%) sunt singurele peste zero.
În volume, componența principalelor 10 corporații pentru ultimele 12 luni nu se modifică în comparație cu trimestrul anterior, pe primul loc fiind Sanofi (inclusiv Zentiva) cu 58,9 mil. unități, urmată de Sun Pharma (inclusiv Terapia), cu vânzări de 45,6 mil. unități, și Servier (inclusiv Egis) cu 30,6 mil. unități.
Topul primilor 10 jucători este completat de Antibiotice cu 30,0 mil. unități, Alvogen (inclusiv Labormed) (28,3 mil. unități), Krka (26,9 mil. unități), Novartis (inclusiv Sandoz) cu 23,8 mil. unități, GlaxoSmithKline (23,4 mil. unități), Biofarm (19,7 mil. unități) și Gedeon Richter (19,5 mil. unități).
Cegedim - Top companii farmaceutice