De ce să merg la doctor când nu mă doare nimic și nu doar când chiar am nevoie de tratament? Un calcul de risc, costuri, efort și beneficii pe care ne dorim să-l fi făcut alegând prevenția atunci când ajungem să experimentăm ultima variantă – tratamentul în faza unei boli agravate. Cu atât mai mult cu cât, între variantele de prevenție, există una – abonamentele medicale - care apasă în ambele talere ale balanței: protecția sănătății prezente și viitoare, pe de o parte, cu costuri diminuate și accesibilitate tot mai facilă în ultima perioadă, pe de altă parte.
Calculul a dat cu plus în favoarea abonamentelor pentru tot mai mulți români în ultima perioadă, iar companiile au realizat că o astfel de modalitate de prevenție a devenit cel mai dorit beneficiu extra-salarial non cash oferit angajaților.
Anul trecut, peste 1,62 milioane de persoane aveau un abonament medical valabil, în creștere cu 66% față de 2016, arată un raport recent realizat de compania de consultanță EY. O piață ce a transmis mai departe un impact de 776 milioane euro la nivelul veniturilor pe lanțul valoric, sumă tradusă într-o valoare adăugată de 263 milioane euro sau echivalentul a 0,1% din PIB. (Detalii AICI)
Iar de aici perspectivele nu sunt decât de creștere în anii următori, pe o piață de circa 4,23 milioane de salariați. Nu doar pentru că pandemia determină tot mai mulți angajatori să se îngrijească de sănătatea echipelor, ci și pentru că actualul context a accelerat și la nivelul furnizorilor de abonamente transformări care le-au făcut mult mai accesibile.
Restricțiile de circulație începute anul trecut, în starea de urgență, au limitat în primă fază puternic accesul pacienților la servicii medicale. Au forțat însă furnizorii de sănătate să găsească soluții, prin digitalizare, mai rapid decât ar fi făcut-o continuând tendințele deja începute în anii mai liniștiți.
Pentru liderul pieței, Rețeaua de sănătate Regina Maria, care a început să încheie primele abonamente în urmă cu 25 de ani, primul furnizor care a adus pe piață un astfel de produs, lansarea unei Clinici Virtuale a fost vitală anul trecut în contextul pandemic. A făcut-o în timp record, la începutul stării de urgență, pentru ca abonații să aibă continuitate în actul medical și companiile să poată asigura fără întrerupere serviciile de medicina muncii pentru angajați, așa cum cere legea.
Totul direct din telefon
Accesibilitatea pentru abonați a continuat să crească și anul acesta, tot prin proiecte de digitalizare, în parteneriat cu Microsoft. Pentru pacienții ce au nevoie de consultații în Clinica Virtuală, platforma Microsoft Teams a fost integrată în aplicația Regina Maria. Rezultatul: pacienții pot accesa consultații online cu medicii direct din aplicația de mobil, fără a mai trebui să instaleze separat Microsoft Teams. Opțiunea, disponibilă inițial pentru iOS și în portal, urmând în curând și pentru sistemul Android, simplifică accesul la cea mai complexă soluție de telemedicină de pe piața locală, ajutând relația medic – pacient.
Pentru a face față programărilor în creștere din partea pacienților în Clinica Virtuală (peste 400.000 din momentul lansării, majoritatea aparținând abonaților), rețeaua de sănătate a trebuit să adapteze condițiile și pentru medici. În iulie anul acesta a inaugurat un hub medical fizic, situat în incinta Iulius Mall din Timișoara, unde medicii care acordă consultații online să aibă condiții similare celor din clinică. De aici, 75 de medici acordă consultații medicale online pacienților din întreaga țară.
La nivelul întregii clinici virtuale sunt acum peste 400 de medici, ce acoperă 30 de specialități medicale, iar abonații Regina Maria sunt majoritari în totalul beneficiarilor de servicii medicale.
Control pe servicii și dosar medical electronic
Tot pentru ușurința accesului, dar și pentru facilitarea controlului complet și direct asupra serviciilor incluse în abonament, o altă soluție digitală a adus soluții suplimentare. Aplicația „Contul meu” permite abonaților să se programeze online, de pe computer sau de pe telefonul mobil, să vadă, în timp real, câte locuri libere sunt disponibile, dar și să-și consulte în orice moment istoricul medical.
CITEȘTE ȘI Studiu Regina Maria: eficacitatea vaccinurilor împotriva SARS-CoV-2 rămâne ridicată la trei luni de la prima dozăConcret, în dosarul medical electronic, disponibil în aplicație, pacienții își pot vedea rapoartele medicale complete, toate rezultatele investigațiilor, recomandările medicale și eventuale rețete oferite de medicul curant. La același dosar au acces și medicii Regina Maria.
Utilitatea telemedicinei pentru pacienți și medici nu se va opri, însă, odată cu pandemia. Apropierea dintre pacienții și medici specialiști indiferent de proximitatea fizică va rămâne necesară și mult timp după ce situația sanitară va permite interacțiuni față în față mai puțin riscante și o circulație mai liberă. Serviciul este util nu doar pentru abonații aflați în carantină sau izolare, ci și pentru românii din străinătate. Abonații pot obține fără a se deplasa interpretări de analize sau consultații obligatorii de medicina muncii, iar pacienții cu diverse boli cronice sau autoimune pot fi monitorizați de la distanță, facilitate utilă indiferent de situația pandemiei.
Investiție în sănătate în pachete cu acoperire flexibilă
Dincolo de facilitățile digitale accelerate în pandemie, care ușurează accesul serviciilor medicale, avantajele cele mai importante ale abonamentelor medicale rămân cele legate de investiția propriu-zisă în sănătate.
Datele Regina Maria arată că abonații merg la medic, în medie, de 5 ori pe an (vizite), adică de 2,5 ori mai des decât persoanele fără abonament.
În plus, veniturile obținute din abonamente sunt o sursă reală de finanțare pentru dezvoltarea de infrastructură de calitate pentru toți pacienții – spitale, clinici, aparatură de ultimă generație, specializare medici. Veniturile din abonamente se reîntorc în sistemul medical, beneficiile fiind circulare.
Pacienții sau angajatorii pot alege pachetele de prevenție care li se potrivesc cel mai bine, în funcție de nevoi și de bugete. Acestea diferă în privința serviciilor și a medicilor la care oferă acces. Pornesc de la cele de bază, mai accesibile ca preț, pentru o gamă mai restrânsă de servicii, și merg până la cele premium, complexe, care includ o gamă largă de servicii medicale, acces la mai mulți medici, diverse alte facilități în rețea etc. Costurile flexibile de prevenție le reduc, mai departe, pe cele mult mai ridicate, atât la nivel financiar, cât și emoțional, ce pot apărea în cazul unor afecțiuni nedescoperite la timp.
Potrivit condițiilor din oferta liderului pieței, abonamentele acoperă până la 90% din investigațiile anuale recomandate, dar și sute de consultații și investigații medicale (laborator, imagistică, radiologie), gratuit sau cu discount, în funcție de pachetul ales.
Oferă acces la servicii medicale necondiționat de afecțiuni medicale preexistente, acordate de mii de medici, din zeci de specialități, precum și la tehnologie medicală de ultimă oră, în care au fost investite sume importante în ultimii ani. Investițiile totale din ultimii 10 ani în dezvoltarea sistemului medical din țară au depășit 160 milioane de euro, bani ce au susținut modernizarea sau deschiderea de noi locații, achiziția de aparatură performantă și pregătirea echipelor medicale. De exemplu, 5 milioane de euro au mers către echipamente medicale și tehnologie de vârf, iar 3,5 milioane de euro au susținut zona de laborator. Aceasta are certificări internaționale și o capacitate anuală de 20 milioane de teste de laborator și o capacitate de testare RT PCR: 4.000 teste pe zi, peste 600.000 de teste prelucrate de la începutul pandemiei.
Condiții preferențiale pentru familie
Alături de Clinica Virtuală, abonații au acces nelimitat și în peste 350 de clinici proprii și partenere ale Regina Maria din toată țară, și la un sistem medical integrat, care acoperă toate nevoile pacientului.
Companiile care încheie abonamente pentru angajați le dau acestora posibilitatea de a abona și membrii familiilor la prețuri preferențiale, prin magazinul online al rețelei de sănătate.
Protecție specială în pandemie
Deși au trecut aproape doi ani de la declanșarea pandemiei, situația sanitară este departe de a se fi rezolvat. Cu cazuri care continuă să crească la nivelul întregii țări și cu riscuri pe care noul coronavirus le are asupra sănătății și după perioada de infectare, urmărirea stării de sănătate a celor afectați rămâne esențială pentru viitor. Pentru abonați, Regina Maria acordă, în acest context, acces la servicii medicale post-COVID (CT, RX, analize de sânge etc.).
În fapt, aproximativ 90% din consultațiile și investigațiile medicale necesare post-COVID sunt incluse în abonament.
Preocuparea pentru sănătate a crescut puternic în pandemie. Iar asta se vede și în cifrele segmentului de abonamente. Acesta a crescut, în 2020, cu 30% la Regina Maria, avand generat atât de new business, cât și de faptul că abonații și-au completat pachetele existente cu noi servicii sau au făcut upgrade la pachete premium. Numărul abonaților corporate (angajați ai cimpaniilor) care beneficiază de abonamente mai cuprinzătoare și cu mai multe servicii incluse decât în 2019 a crescut cu 50%, arată datele rețelei de sănătate. La rândul lor, abonații au achiziționat prin intermediul magazinului online Regina Maria pachete superioare pentru membrii de familie. De altfel, peste 50% dintre toate abonamentele cumpărate de la lansarea platformei de e-commerce și până în prezent sunt pentru membri ai familiei.
Preocuparea pentru sănătatea echipelor nu este inclusă doar în strategia marilor companii. Întreprinderile mici și mijlocii au apelat tot mai des și ele la pachete de benefici pentru abonați, iar anul trecut peste 80% din acestea au fost abonamente de tip medium-premium.
După astfel de evoluții, segmentul abonamentelor a ajuns să reprezinte aproximativ 30% din total business la Regina Maria, în condițiile în care are în portofoliu peste 670.000 de abonați (companii cu peste 50 de angajați, IMM și persoane fizice). Companiile abonate, în număr de peste 7.000, provin din industrii precum IT & Telecom, auto, finanțe, asigurări, retail și FMCG, transport, servicii tehnice și administrative sau manufactură. Județele cu cei mai mulți abonați sunt: București, Cluj, Brașov, Constanța, Timiș, Bacău.