Cu o cifră de afaceri estimată pentru anul 2021 la 4,3 milioane euro, brandul Artesana se află pe piața românească din august 2012, iar în retail-ul modern din august 2013. Astăzi, compania numără 70 de angajați, iar capacitatea de producție se ridică la 15.000 litri / zi. Produsele Artesana se găsesc în peste 700 de magazine în toată țara, în majoritatea rețelelor de retail modern, dar și în rețele locale sau băcănii specializate. Toate aceste cifre vor crește odată cu realizarea investiției în noua fabrică, care este estimată la finalul acestui an.
Interviu cu fondatorii Artesana, Alina și Daniel Donici, și cu Miruna Popa, Junior Investment Manager ROCA Investments și membru al Board-ului Artesana din partea ROCA Investments.
Care este stadiul investiției în noua fabrică? Care va fi capacitatea de producție?
Daniel Donici: Construim a doua fabrică, tot în Tecuci, județul Galați, care va aduce o capacitate suplimentară de procesare de circa 40.000 de litri de lapte/zi. Aceasta se va adăuga la cei 15.000 litri, dar vom schimba structura. În actuala fabrica se vor procesa doar brânzeturi.
În acest moment am realizat lucrările de fundații și am montat în proporție de 70% structura metalică. Ne dorim să finalizăm construcția și să instalăm cea mai mare parte din echipamente până la finalul anului și apoi vom începe testele.
Ce impact va avea noua fabrică asupra brandului Artesana?
Daniel Donici: Vrem sau nu, va fi o revoluție pentru brandul Artesana. În urmă cu 9 ani, când am deschis fabrica, am instalat echipamente de termosudare și vane pe care nu le-am folosit niciodată. Pentru că inițial, fabrica a fost proiectată și construită nu pentru ceea ce ne doream noi să facem, ci pentru ceea ce făcea toată lumea: caș și telemea. Schimbarea de perspectivă față de anul 2012, este de la cer la pământ. Astăzi știm exact ce trebuie să facem și știm ce să cerem de la furnizorul nostru de echipamente din Italia, care dezvoltă și montează echipamentele. Va urma apoi o perioadă de ajustări, la finalizarea lucrărilor, estimate la finalul anului acesta, dar și de regândire a politicii de personal. Avem oameni foarte bine pregătiți, care au fost alături de noi de la început și care vor fi mentori pentru echipele noi.
Noua fabrică va fi ridicată pe actualul amplasament, care permite o nouă construcție, separată de fabrica veche. Ca dimensiuni și anvergură, fabrica este de 2.5 ori mai mare decât fabrica veche, iar plusvaloarea este în special adusă la capacitatea de procesare a laptelui, îmbunătățită datorită eficientizării fluxului de producție, a optimizării traseului tehnologic și a ultimelor tehnologii în domeniu.
Desigur, fabrica cea nouă vine și cu câteva surprize. Nu vrem să le facem cunoscute încă, vă spunem doar că artizanii laptelui vor livra lactatele așa cum trebuie, în ambalaje ca opere de artă. Asta ne va permite să integrăm și sugestiile pe care le-am primit de la clienții noștri și să asigurăm iubitorii produselor noastre că vor primi exact porția de iaurt pe care și-o doresc, atunci când o sticluță e prea puțin și două sunt prea multe.
Cum sprijină ROCA Investments businessul Artesana?
Miruna Popa, ROCA Investments: “Misiunea” noastră este să oferim tot sprijinul necesar pentru ca Artesana să ajungă la următorul nivel. Din acest motiv, implicarea noastră depășește cu mult dimensiunea financiară și se extinde la direcția strategică pe termen mediu / lung și la dezvoltarea operațională a companiei. Concret, la acest moment am început un proiect de pricing pentru produsele Artesana și sprijinim compania în accesarea de fonduri europene și de finanțări pentru viitoarele proiecte. Un alt pilon important este digitalizarea Artesana și finalizarea implementării ERPului în companie.
Obiectivul spre care tindem – și căruia i se aliniază toate piesele din puzzle-ul descris mai sus - este ca în trei ani, Artesana să devină unul dintre cei mai mari jucători independenți de pe piața lactatelor și un brand de referință pentru produsele artizanale românești.
Cum arată piața lactatelor în România?
Miruna Popa, ROCA Investments: Piața lactatelor din România este puternic fragmentată, cu aproximativ 500 de companii active în prezent. Companiile internaționale au dominat piața laptelui în ultimii ani și cei mai mari jucători de pe piață, care dețin împreună peste 60% din cifra de afaceri sectorială, conglomerează o serie de branduri.
Deși cota de piață a producătorilor de lactate artizanale și premium este redusă, cererea pentru produse lactate de calitate și cât mai naturale este în creștere, iar această “nișă” va deveni din ce în ce mai populară în următorii ani. În aceste condiții, noua fabrică este o oportunitate pentru Artesana să își scaleze producția de 3 ori și să acceseze un nou grup de consumatori care (sperăm) să devină la fel de loiali și dedicați ca și cei actuali.
Totodată, acest tip de piață fragmentată pe care încă mai sunt prezenți o grămadă de mici producători locali are un mare potențial de consolidare cu multe oportunități de M&A, o direcție pe care și Artesana o explorează ca o posibilă zonă strategică pentru viitor.
Ce planuri de viitor are Artesana?
Daniel Donici: În ciuda pandemiei, a fost o perioadă foarte aglomerată și nu am vrut să punem nimic pe hold. Pe termen scurt vrem să demarăm o campanie de panotaj OOH și POSM în orașul nostru natal și centru de operațiuni, Tecuci. Le datorăm destul de multe tecucenilor și vrem să ne asigurăm că toată lumea știe de unde pleacă produsele noastre.
Tot pe termen scurt, vrem să lărgim echipa care ne ajută să ne exprimăm și să ne comunicăm valorile. Asta deși, pentru noi, comunicarea e facilă pentru că noi nu spunem povești, ci spunem povestea noastră.
Intern, la nivel operațional, vrem să ne optimizăm structura de costuri și să continuăm digitalizarea companiei și implementarea ERPului. Pregătim terenul cât putem de bine pentru noua dimensiune Artesana, pentru ca la momentul punerii în funcțiune a noii fabrici să o putem opera cât putem de eficient.
Miruna Popa, ROCA Investments: De asemenea, plănuim dezvoltarea unei ferme de capre pentru a securiza materia prima în viitor. Săptămâna aceasta ne întâlnim cu proiectantul pentru a avea câteva cifre preliminare (capacitate, costurile necesare investiției).
Nu în ultimul rând, ne uităm și către export, și în acest sens vom utiliza echipamentele moderne din noua fabrică pentru a extinde termenul de valabilitate al produselor.
Artesana este un brand responsabil, care are grijă de consumatorii săi dar și de mediu. Ce demersuri faceți pentru reciclarea sticlei?
Alina Donici: Cei care adoră produsele noastre sunt oameni extraordinari. Sunt oameni care știu ce înseamnă beneficiile unui ambalaj reciclabil la infinit și, în niciun caz, nu ar accepta să arunce sticla la coș. Mulți refolosesc în casă ambalajele noastre. De multe ori am încercat să preluăm sticlă de la clienții noștri, dar fără un program bine definit. În toți acești ani am primit mii de mesaje și solicitări pentru un program de returnare al ambalajelor, pe care să le refolosim. Am fost și suntem, deocamdată, prea mici să implementăm un proiect major, care presupune încă un flux tehnologic și investiții consistente.
Problema reciclării la noi este una sistemică, o agonie prelungită de șovăiala autorităților și de costuri transferate generației care va urma. Cu cât Artesana va crește mai mare, cu atât mai repede vom putea să dezvoltăm proiectul de reciclare al ambalajelor de sticlă.
Am făcut însă primul pas și am deschis primul centru de colectare, în parteneriat cu Reciclad’OR, la Opera Comică pentru Copii în Calea Giulești, pentru că, în opinia noastră, copiii motivați de ambiția părinților, vor fi cei care vor schimba mentalități. Acolo îi așteptăm pe toți cei care strâng ambalajele din sticlă, indiferent de proveniența lor și de producător, la orice oră și în orice zi.