Operatorul sistemului național de transport al gazelor naturale, Transgaz, controlat de statul român cu 56% din acțiuni, a scos la licitație săptămâna trecută un contract pe 2 ani, estimat la peste 1,5 miliarde lei cu tot cu TVA, de executare a lucrărilor de construcție a secțiunii românești a conductei internaționale BRUA, care va interconecta sistemele de transport de gaze naturale ale României, Bulgariei, Ungariei și Austriei. Este un proiect de importanță strategică europeană pentru care Transgaz va beneficia și de un grant de 179 milioane euro din partea Comisiei Europene.
Licitația a fost lansată la scurt timp după ce Transgaz a anunțat că demarează negocieri pentru a contracta un credit în valoare de 50 milioane euro pentru finanțarea lucrărilor la faza 1 a proiectului de conductă, cu dobândă fixă și cu termen de rambursare de 15 ani, inclusiv 3 ani perioadă de grație pentru restituirea componentei de principal a împrumutului.
Valoarea totală a contractului de executare a lucrărilor la secțiunea românească a BRUA, faza I, este estimată la 1,52 miliarde lei cu tot cu TVA, respectiv 1,27 miliarde lei fără TVA. Termenul limită de depunere a ofertelor este 14 iulie, acestea urmând să fie deschise și evaluate până pe 8 august. Contractul va avea durata de 2 ani de la data atribuirii.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Între timp, pe 9 mai, Transgaz a reluat o licitație lansată în decembrie anul trecut și suspendată în aprilie, pentru achiziția de material tubular pentru BRUA, contract estimat la 238 milioane euro, TVA inclusă. Operatorul sistemului național de transport gaze a primit 7 oferte la această licitație. Unul dintre ofertanți este combinatul siderurgic ArcelorMittal Galați, având ca subcontractanți firmele Sara SRL din Buzău, Corinth PipeWorks Pipe Industry din Grecia și Izostal din Polonia.
Transgaz a mai primit oferte 4 oferte din Turcia, de la consorțiile Borusan Mannesman-Noksel Celik și Urman Celik-Emek Boru-Cis Gaz SRL-Valro Trade SRL (ultimele două din România), precum și de la firmele Erciyas Celik și Toscelik Spiral.
La licitație s-au înscris și două companii din România, respectiv TMK Artrom Slatina, deținută de grupul rus TMK, și Moldocor Piatra Neamț a omului de afaceri Mihai Bătrânu, cea din urmă având ca terț susținător compania din China Zhongyou BSS (Qinhuangdao) Petropipe, parte a grupului China National Petroleum Corporation, controlat de statul chinez.
CITEȘTE ȘI Ministrul Turismului s-a răzgândit: birourile de promovare externă nu vor fi în ambasade, ci tot în spații închiriateDirectorul general al ArcelorMittal Galați, Bruno Ribo, a sugerat într-un interviu acordat News.ro că se teme de concurență neloială la această licitație.
“Atunci când imporți țeavă din China, este ca și cum ai importa oțel din China, iar acest oțel produs în China nu este încărcat de taxele pe care noi le plătim pentru energie, nu este încărcat cu taxa de cogenerare pe care noi o plătim. Este foarte dificil să te bați în aceste condiții cu astfel de producători. Există o distorsiune între noi (producătorii europeni - n.r.) și competiția care vine din afara Europei. Noi doar sugerăm ca decidenții politici, cei care iau deciziile, să folosească din plin arsenalul măsurilor care pot fi luate din punctul de vedere al Uniunii Europene”, a spus Ribo, în interviul acordat News.ro.
În cazul licitațiilor pentru proiectele de infrastructură, există o directivă europeană, transpusă în legislația românească din 2016, care permite stabilirea, la marile proiecte de infrastructură, a unui prag de 51% a produselor ca trebuie fabricate în Uniunea Europeană sau în țări care au un tratament reciproc cu UE.
CITEȘTE ȘI Ministrul Muncii: După salarizare venim cu plafonarea indemnizației de copil. Azi, dacă Messi vine la o echipă din România și ar avea un copil, statul îi plătește 28 milioane euro lunar“Acești bani care vin din impozitele din Romania și UE nu trebuie să subvenționeze slujbe din alte zone precum Estul Îndepărtat”, a punctat șeful ArcelorMittal Galați. Bruno Ribo a mai spus că BRUA este un proiect vital pentru unitatea de țevi și tuburi de la Galați, având în vedere că 80% din valoarea acestuia reprezintă costurile oțelului utilizat. Întrebat cât oțel s-ar folosi pentru proiectul BRUA, managerul francez a estimat o cantitate de 110.000 de tone tablă groasă din oțel.
În martie anul acesta, Ministerul Energiei a anunțat că a emis autorizația de construire pentru proiectul secțiunii românești a gazoductului Bulgaria – România – Ungaria – Austria (BRUA), care va interconecta rețelele de gaze naturale din cele patru state, investiție estimată la 560 milioane euro, din care 179 milioane euro vor fi acoperiți de UE. Lucrarea ar trebui finalizată în 2019.
Proiectul BRUA a apărut după eșecul Nabucco și presupune dezvoltarea unei capacități de transport gaze naturale între punctele existente de interconectare cu sistemele de transport gaze naturale din Bulgaria (la Giurgiu) și Ungaria (Csanadpalota), prin construirea unei noi conducte. BRUA va străbate teritoriul României pe o distanță de 528 de kilometri, de la sud, din județul Giurgiu, spre vest, traversând județele Teleorman, Dâmbovița, Argeș, Olt, Vâlcea, Gorj, Hunedoara, Caraș-Severin, Timiș și Arad. Noul gazoduct va avea o capacitate maximă de livrare de gaze de 1,5 miliarde de mc/anual spre Bulgaria și 4,4 miliarde de mc/anual spre Ungaria.