Operatorul sistemului național de transport al gazelor naturale, Transgaz, vrea să se asocieze cu Fondul de Investiții al Inițiativei celor Trei Mări (FII3M), structură la al cărei capital participă și banca de export-import a statului român, Eximbank, pentru dezvoltarea de proiecte de infrastructură de transport de amestesc de gaze cu hidrogen cu emisii reduse de carbon, a căror valoare cumulată poate ajunge la peste 620 milioane euro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Se are în vedere înființarea unei societăți pe acțiuni cu sediul social în România, la care Transgaz să dețină 51% din capital, iar FII3M – restul de 49%, relevă date analizate de Profit.ro.
Compania nou-înființată astfel ar urma să dezvolte unul sau mai multe proiecte legate de transportul hidrogenului prin conducte, care după finalizare să fie vândute către Transgaz la un preț care să permită joint-venture-ului "să-și acopere costurile de dezvoltare și să genereze un randament prestabilit" pentru asociații acestuia.
Proiectele vor necesita o finanțare cumulată de până la 626 milioane euro, care ar urma să fie asigurată atât de către Transgaz și FII3M din resurse proprii, cât și de la instituții financiare.
În același context, Transgaz vrea să adere și la inițiativa European Hydrogen Backbone (EHB), care constă într-un grup de 23 de companii de transport de gaze naturale de pe continent care planifică împreună o infrastructură paneuropeană dedicată transportului hidrogenului.
Deocamdată, Transgaz caută consultanță juridică în vederea analizei și negocierii condițiilor legale, financiare și comerciale de asociere cu Fondul de Investiții al Inițiativei celor Trei Mări.
CITEȘTE ȘI Elon Musk a vândut un nou pachet de acțiuni Tesla, pentru jumătate de miliard de dolariAcesta a fost înființat în mai 2019 în Luxemburg de către Eximbank și banca de dezvoltare a Poloniei, Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), cu un capital de peste 500 milioane euro. Între timp, în FII3M au intrat și băncile de dezvoltare din Bulgaria, Estonia, Letonia, Ungaria, Slovenia, Lituania și Croația, capitalul Fondului ajungând la peste 900 milioane euro.
FII3M își propune să implementeze proiecte în domenii prioritare ale regiunii celor Trei Mări (Adriatică, Baltică și Neagră), precum infrastructura de transport (căi ferate, navigație internă, porturi, autostrăzi etc), energie și infrastructură digitală, să susțină și să suplimenteze programele finanțate cu fonduri europene, contribuind astfel la creșterea competitivității la nivelul întregii UE.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ ASF aplică Euroins amenzi de aproape 6 milioane de lei și cere plan de redresare. UPDATE Precizări companiePână acum, FII3M a efectuat trei tranzacții, prin care a preluat integral cea mai mare companie de leasing de locomotive feroviare din Polonia, Cargounit, a devenit acționar majoritar la firma estoniană de centre de date Greenergy Data Centers și a preluat o participație semnificativă la dezvoltatorul austriac de unități de producție de energie regenerabilă Enery Development GmbH.
Inițiativa celor Trei Mări se autodefinește ca o "platformă politică flexibilă și informală", la nivel prezidențial, care reunește cele 12 state membre ale UE aflate între mările Adriatică, Baltică și Neagră (Austria, Bulgaria, Croația, Cehia, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, România, Slovacia și Slovenia). Inițiativa are ca obiectiv creșterea convergenței și a coeziunii, în paralel cu reducerea decalajului de dezvoltare economică între diferite zone și state membre ale UE, prin creșterea interconectivității în regiune, în domeniile energiei, transporturilor și celui digital. Principiile de bază ale Inițiativei celor Trei Mări sunt: promovarea dezvoltării economice, creșterea coeziunii la nivel european și consolidarea legăturilor transatlantice.