Diferența dintre prețul motorinei și cel al benzinei a coborât sub 35 de bani pe litru, după ce în urmă cu 6 luni ajunsese și la 1,5 lei/l, în urma scumpirii benzinei cu 4 bani/l efectuate astăzi de liderul pieței, OMV Petrom, relevă date analizate de Profit.ro. În această perioadă volatilă, cu scumpiri și ieftiniri repetate, benzina s-a scumpit marginal, cu 10 bani/l, în timp ce combustibilul diesel s-a ieftinit cu un leu/l.
În urma mișcării de prețuri de astăzi, diferența dintre prețul motorinei standard comercializate în stațiile OMV din capitală, de 7,11-7,14 lei/l, și cel al benzinei standard din aceleași stații, de 6,77-6,81, a coborât la 34 de bani/l. În stațiile Petrom, diferența este de 37 de bani/l, benzina fiind comercializată cu 6,66-6,72 lei/l, iar motorina cu 7,03-7,06 lei/l.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Comparativ, pe 8 octombrie 2022, de exemplu, benzina era cu aproximativ 10 bani mai ieftină (6,56-6,63 lei/l în stațiile Petrom și 6,68-6,71 lei/l în cele OMV) în timp ce diesel-ul cu aproape un leu/l mai scump (7,99-8,02 lei/l în stațiile Petrom și 8,07-8,10 lei/l în cele OMV).
Explicația: ca și în cazul gazului natural, și în cel al motorinei, Uniunea Europeană, inclusiv România, era dependentă de Rusia, fiind importator net.
În ultima parte a anului trecut, anticipând embargoul impus de UE importului de țiței rusesc, pe 5 decembrie, și apoi celui de produse rafinate rusești, pe 5 februarie, toate companiile distribuitoare de carburanți europene au importat masiv motorină, dat fiind și structura consumului și cea deficitară a producției.
Evoluția prețurilor carburanților în stațiile din capitală
Presiunea venită pe partea de cerere a dezechilibrat raportul de prețuri dintre motorină și benzină din partea a doua a anului trecut, care s-a reflectat în cotațiile internaționale ale celor două tipuri de produse, raport care, în prezent, ca urmare a stocurilor de motorină realizate, trece printr-un fenomen contrar.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV ULTIMA ORĂ Antifrauda impune OMV Petrom aproape 120 milioane euro suplimentar de platăÎn plus, există o presiune și pe partea de cerereregională, cea ucraineană. Profit.ro a anunțat că Ucraina a importat în ianuarie 202,6 mii tone de benzină, nivel record al ultimilor ani, o treime din aceasta provenind din România.
În ceea ce privește motorina, Ucraina se confruntă cu o situație contrară, caracterizată de o cerere în scădere (care afectează și cererea de importuri din România) și de stocuri excedentare.
Potrivit calculelor Profit.ro, rafinăriile din România trebuie să identifice în 2023 surse alternative pentru cel puțin 80% din importurile de motorină efectuate anul trecut, iar cele europene, pentru aproximativ 50%, care în 2022 au provenit din Rusia, pe 5 februarie intrând în vigoare embargoul impus de UE importului de carburanți rusești.