Prețul motorinei a sărit de 7,10 lei/l în toate stațiile de alimentare din capitală, în timp ce benzina se mai putea cumpăra vineri dimineață la un preț mai mic de 7 lei/l doar în stațiile Lukoil și în câteva stații OMV Petrom, Mol și Rompetrol. Astăzi, liderul pieței, OMV Petrom, a efectuat una din cele mai mari scumpiri din ultimele luni, de 9 bani/l, atât la benzină, cât și la motorină, relevă datele analizate de Profit.ro.
Aceasta este prima majorare de preț a benzinei efectuate de la începutul lunii august, perioadă în care motorina s-a scumpit în repetate rânduri, diferența dintre prețurile celor două tipuri de carburanți ajungând la aproximativ 20 de bani/l, după ce în cele 3 luni precedente, dieselul a fost mai ieftin decât benzina.
În prezent, prețul motorinei a sărit de 7,11 lei/l în toate stațiile din capitală, cu excepția celei Lukoil de pe bulevardul Preciziei, unde acesta este de 7,09 lei/l.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE DECIZIE Banii din suprataxa de solidaritate impusă petroliștilor, folosiți la plata restanțelor de miliarde de lei ale statului față de furnizorii de energie și gazeÎn ceea ce privește benzina, aceasta se mai poate cumpăra la un preț inferior celui de 7 lei/l doar în stațiile Lukoil, în 3 stații Petrom și câte 5 stații Rompetrol și Mol din capitală.
În urma scumpirilor de vineri, prețul unui litru de motorină a ajuns la 7,19-7,22 lei în stațiile Petrom și la 7,27-7,23 lei în cele OMV, în timp ce prețul benzinei a urcat la 6,97-7,03 lei, respectiv 7,08-7,12 lei.
Cu numai o zi înainte, joi, liderul pieței majorase doar prețul motorinei cu 3 bani/l.
Iar în următoarele ore, așa cum ne-au obișnuit, Lukoil, Mol și Rompetrol vor efectua probabil mișcări de prețuri similare cu cele ale liderului pieței.
Evoluția prețurilor benzinei și motorinei în stațiile din capitală
La începutul verii, pe 30 mai, prețul motorinei era mai mic cu 61 de banil, iar cel al benzinei cu 39 bani/l decât cele din prezent, un plin de 40 de litri de motorină costând cu 30 de lei mai puțin la acea dată, iar unul de benzină fiind cu 20 lei mai ieftin.
CITEȘTE ȘI FOTO Cel mai bogat ucrainean investește în RomâniaÎn această perioadă, cotațiile internaționale ale țițeiului Brent au crescut de la 72 dolari/baril la peste 86 dolari/baril, în regiune creșterea fiind și mai accentuată ca urmare a amenințării Rusiei de a ataca inclusiv vasele comerciale din Marea Neagră, ceea ce a condus la o scumpire a costurilor de transport și de asigurare. Iar cotațiile internaționale ale motorinei s-au majorat într-un ritm mult mai accelerat decât cele ale benzinei, cu 20 dolari pe tonă în fiecare zi în perioada 25 iulie-1 august.
Un alt element care poate explica evoluția prețurilor vine de pe partea de cerere, care în această perioadă înregistrează o creștere sezonieră, multă lume plecând în vacanțe cu mașinile.
Evoluția cotațiilor țițeiului Bent din ultimele 3 luni
În plus, creșterea de carburanți a crescut, potrivit datelor OMV Petrom, cu 3% în prima jumătate a anului comparativ cu cea înregistrată în aceeași perioadă a anului trecut.
Și oferta internă a avut de suferit în ultima săptămână, rafinăria OMV Petrom de la Brazi fiind în revizie programată în cel de-al doilea trimestru al anului, în timp ce Petromidia, a celor de la Rompetrol, nu a funcționat la capacitate maximă ca urmare a unui incident apărut în a doua parte a lunii iunie.
În urma invadării Ucrainei de către Rusia, pe 24 februarie, carburanții, în special diesel-ul, s-au scumpit considerabil. Pe 26 februarie 2022, motorina și benzina se vindeau deja la un preț mediu de peste 7,10 lei/l. În luna iunie 2022, prețul motorinei standard a depășit chiar și nivelul de 9,2 lei/l.
CITEȘTE ȘI FOTO Terminalul marin prin care este alimentată cea mai mare rafinărie din România, Petromidia, a intrat în revizieCa și în cazul gazului natural, și în cel al motorinei, Uniunea Europeană, inclusiv România, era dependentă de Rusia, fiind importator net. În ultima parte a anului trecut, anticipând embargoul impus de UE importului de țiței rusesc, pe 5 decembrie, și apoi celui de produse rafinate rusești, pe 5 februarie, toate companiile distribuitoare de carburanți europene au importat masiv motorină, date fiind atât structura consumului, majoritar de diesel, cât și cea deficitară a producției.
Presiunea venită pe partea de cerere a dezechilibrat raportul de prețuri dintre motorină și benzină din partea a doua a anului trecut, care s-a reflectat în cotațiile internaționale ale celor două tipuri de produse, raport care, apoi, ca urmare a stocurilor de motorină realizate, trece printr-un fenomen contrar.
În prezent, stocurile realizate sunt pe cale de epuizare, ceea ce face ca raportul dintre prețul benzinei și motorinei să revină la situația din 2022.