Lukoil este prima companie distribuitoare de carburanți care a micșorat prețurile cu 5 bani/l, atât la benzină, cât și la motorină, după majorările de 36 de bani, respectiv 38 de bani efectuate în prima zi a anului, ca urmare a deciziei Guvernului de a renunța la reducerea de 50 de bani/l convenită cu companii, dar și a celei a Ministerului de Finanțe de a majora nivelul accizelor stabilite de Parlament la nivelul minim dintr-o directivă UE. Este prima dată în ultimul timp, cel puțin de la declanșarea războiului din Ucraina, când inițiativa schimbării prețurilor nu aparține liderului pieței, OMV Petrom, relevă datele analizate de Profit.ro.
De obicei, prima companie care efectua modificări de prețuri era OMV Petrom, după care și ceilalți distribuitori concurenți efectuau, la câteva ore, mișcări similare.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În urma ieftinirilor cu 5 bani/l efectuate vineri, prețul benzinei standard din stațiile Lukoil din capitală a ajuns la 6,24-6,29 lei/l, cu 5 bani mai redus decât cel din stațiile OMV Petrom (6,29-6,35 lei), iar cel al motorinei standard, la 7,45-7,48 lei/l (cu 4 bani sub cel din stațiile Petrom (7,49-7,52 lei/l).
Evoluția prețurilor carburanților din ultima lună
Lukoil comercializează carburanți produși la rafinăria Petrotel, care până recent procesa țiței majoritar rusesc, dar și importați. De pe 5 decembrie a intrat în vigoare embargoul impus de UE importului de petrol rusesc, ceea ce înseamnă că Lukoil se bazează mai mult pe importuri.
CITEȘTE ȘI Primele două decese confirmate cu virus gripal din acest sezon. Tânără fără condiții medicale pre-existenteDe obicei, Lukoil importa benzină și motorină din Bulgaria, unde are cea mai mare rafinărie din regiune, la Burgas, rafinărie care este exceptată de la embargoul impus de UE.
Numai că, odată cu exceptarea de la embargoul impus importului de țiței rusesc, UE a interzis rafinăriei și exportul de produse petroliere, ceea ce înseamnă că Lukoil a importat benzină și motorină din alte surse.
Acesta este probabil și motivul ieftinirilor efectuate de Lukoil. Filiala autohtonă a gigantului rus vrea, probabil, să profite de ultima lună în care încă este permis importul de produse petroliere, în special benzină și motorină, din Rusia, pe 5 februarie intrând în vigoare și embargoul impus de UE acestora.
De altfel, Profit.ro a anunțat că Litasco, divizia de trading a grupului rus Lukoil, va rămâne și în 2023 principalul client al operatorului de stat al terminalului petrolier din Portul Constanța, Oil Terminal, cele două companii semnând un contract pentru întreg anul 2023 de 55,85 milioane lei, mai mare cu 1,55 milioane lei decât cel parafat cu cea mai importantă companie autohtonă de petrol și gaze, OMV Petrom.
Potrivit Bloomberg, exporturile de motorină realizate de Rusia pe cale maritimă urmează să înregistreze o creștere semnificativă în ianuarie, în condițiile în care aceasta se grăbește să își trimită carburanții pe piață înainte de intrarea în vigoare a unui embargou UE, la începutul lui februarie.
CITEȘTE ȘI Apare o nouă pârtie de schi în RomâniaLivrările de motorină din principalele porturi ale Rusiei de la Marea Baltică și Marea Neagră ar urma să urce până la 2,68 milioane de tone în luna ianuarie, ceea ce înseamnă o creștere de 8% comparativ cu livrările planificate pentru decembrie, fiind cele mai mari exporturi înregistrate în ultimii trei ani.
Lukoil deține 3 rafinării în Europa, în România, Bulgaria și Italia, și o participație de 45% în rafinăria Zeeland din Olanda, operată de Total. Dacă rafinăria din Olanda nu procesează probabil țiței rusesc, nefiind afectată de embargo, în ceea ce privește rafinăria din Italia, situația este una contrară, acesta fiind și motivul pentru care negociază vânzare sa către Crossbridge Energy Partners.
Potrivit unei analize Inteligence Energy, rafinăriile din Bulgaria și România par a nu fi o problemă atât de mare pe capul Lukoil, prima fiind exceptată de la embargo, în timp ce Petrotel ar putea fi alimentată prin intermediul terminalului Caspian Pipeline Consortium (CPC) de la Novorosisk, scutit la rândul său de la sancțiuni. Țițeiul va proveni din zăcămintele Lukoil aflate însă nu în Rusia, ci în regiunea caspică.
CITEȘTE ȘI Nicușor Dan începe să se uite spre Pasajul Basarab, blocat de mai mult de un deceniuDe altfel, potrivit Reuters, Lukoil a stopat exporturile din câmpurile sale petroliere din zona caspică prin conducta Baku-Tbilisi-Ceyhan (BTC) începând din luna decembrie și le-a redirecționat către CPC.