Unul din doi români ar opta pentru un mijloc de mobilitate mai puțin poluant, cum ar fi vehiculul hibrid (3 din 10) sau electric (2 din 10). În plus, 7 din 10 români consideră că motorul electric și bateriile performanțe vor avea un impact major asupra transportului urban, iar 4 din 10 cred că mașinile autonome vor produce schimbări importante asupra mediului. Totodată, 5 din 10 respondenți cred că întreținerea unui autovehicul electric este mai puțin costisitoare decât întreținerea unui autovehicul cu motor termic, arată un studiu iVox susținut de CEZ România.
Același studiu a mai indicat că unul din cinci respondenți ar preferă o autonomie de până în 300 de kilometri a bateriei, în timp ce 6 din 10 respondenți preferă o autonomie electrică de peste 500 de kilometri. O explicație ar putea fi data de constatarea conform căreia 7 din 10 respondenți declară că orașele mari din România nu dispun de suficiențe stații de încărcare pentru a menține autonomia autovehiculelor electrice din România. Studiul mai arată că mașina este mijlocul de transport urban preferat de cei mai mulți dintre români (6 din 10 respondenți), în defavoarea bicicletei sau a altor mijloace de locomoție.
Experiment: Este acum mașină electrică eficientă pentru deplasarea în oraș?
Studiul menționat se număra printre inițiativele companiei CEZ de stimulare a mobilității ”verzi” și de reducere a poluării, grupul fiind cel mai mare producător de energie regenerabila din România și un investitor în soluții de e-mobilitate. Martin Zmelik, CEO-ul Grupului CEZ în România și prezentatorul tv Cabral Ibacka au inițiat, pe 26 iulie, “Ziua E-Mobilitatii” la CEZ în România, continuând tradiția de anul trecut, când cei doi au fost protagoniștii unui film despre viitorul E-Mobility în România.
Dacă în 2016, în premieră, cei doi au parcurs cu un singur “plin” de baterie traseul București-Pitești, anul acesta, pentru a sublinia importantă mobilității pentru locuitorii orașelor moderne, protagoniștii au făcut turul Bucureștiului la bordul unui vehicul Renault Zoe din flota companiei și pe biciclete electrice. Dialogul purtat de cei doi în timpul deplasării prin București poate fi urmărit aici.
“Experimentul nostru de anul trecut și turul electric urban din 2017 se înscriu în strategia companiei de a dezvolta infrastructura pentru mijloace de mobilitate electrică. Pe lângă stațiile de încărcare montate lângă sediile CEZ din Craiova și Pitești la care au acces gratuit toți clienții noștri posesori de vehicule electrice, ne încurajăm angajații să utilizeze mașinile electrice și hibrid din parcul propriu. Astfel, vehiculul electric Renault Zoe aflat în dotarea parcului CEZ a parcurs 5.200 de km de la achiziționare până în prezent și 130 de angajați ai companiei au testat capacitățile acestui model. În perioadă de utilizare, a rezultat o medie de 300 de km de mobilitate verde pe luna”, a declarat Martin Zmelik.
În egală măsură, Grupul CEZ are planuri legate de extinderea rețelei de stații de încărcare, iar în toamna anului trecut a depus o cerere de finanțare cu 650.000 de lei din partea Autorității Fondului de Mediu pentru un proiect privind extinderea rețelei de stații din regiunea Olteniei. Dacă în România evoluțiile din acest domeniu sunt modeste, în țara de origine a Grupului, Cehia, CEZ operează deja o rețea de 70 de stații de încărcare (din care 26 ultra-rapide) și a obținut fonduri europene pentru finanțarea extinderii rețelei, în perioada 2017-2020, cu încă 42 de stații, în cadrul programului “Connecting Europe Facility”.
Studiul susținut de CEZ România a mai arătat că:
- 87% dintre respondenți consideră că cel mai important beneficiu al mijloacelor de mobilitate electrice este reprezentat de emisiile poluante reduse. Al doilea beneficiu menționat – sunt mai silențioase (49,5%)
- 50% dintre respondenți cred că întreținerea unui autovehicul electric este mai puțin costisitoare decât întreținerea unui autovehicul cu motor termic, iar cei mai mulți realizează că numărul mașinilor electrice va crește, datorită interesului din ce în ce mai ridicat pentru modalități de transport care nu poluează.
- 5 din 10 români estimează costurile de carburant pentru autoturismul propriu undeva sub 300 lei (plus TVA), iar 4 din 10 cheltuiesc între 300 și 500 de RON lunar pentru carburant.
- 56% din respondenți circulă zilnic cu mașina, iar 70% din ei în oraș.
- 7 din 10 români consideră că o altă metodă eficientă de reducere a poluării în orașele mari din România ar fi introducerea autobuzelor electrice, iar 61% cred că bicicleta, tricicleta sau mopedul contribuie la reducerea poluării.
Studiul a fost realizat pe un eșantion de 1.668 de respondenți provenind din orașe mari (peste 100.000 locuitori), în perioada 24-30 iulie 2017.