Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a elaborat un proiect de ordin care prevede prelungirea până la jumătatea anului a perioadei până la care clienții casnici pot trece de la contractul de serviciu universal cu furnizorul lor de ultimă instanță (FUI) la un contract concurențial semnat cu același furnizor sau cu altul, dând totodată posibilitatea tuturor furnizorilor, FUI sau nu, de a la acorda clienților reduceri comerciale care să compenseze diferența dintre prețul de serviciu universal și prețul concurențial înregistrată între 1 ianuarie și 30 iunie 2021.
Potrivit reglementărilor ANRE adoptate anul trecut și aflate în prezent în vigoare, clienții casnici care au încheiat deja sau încheie un contract concurențial până pe 31 ianuarie 2021 sunt facturați în mod obligatoriu din 1 ianuarie 2021, indiferent de data la care au trecut din serviciul universal în piața concurențială, cu prețul mai redus din oferta concurențială, pe perioada dintre 1 ianuarie până în momentul intrării în vigoare a noului contract. Practic, acest lucru se face prin regularizarea diferenței dintre prețul de serviciu universal pe care clientul l-a plătit până la semnarea noului contract și cel nou, concurențial. Conform proiectului de ordin al ANRE de acum, această schemă va deveni din obligatorie opțională, dacă actul normativ va intra în vigoare.
"Această perioadă prelungită oferă clienților posibilitatea de a accesa sursele de informare, în vederea analizării mecanismelor pieței concurențiale, identificării modalităților concrete de simplificare a procesului de contractare și informării cu privire la ofertele furnizorilor de energie electrică, astfel încât să poată decide cu privire la oferta cea mai potrivită nevoilor proprii", menționează ANRE în nota de fundamentare a proiectului de ordin.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
De asemenea, potrivit draftului de act normativ citat, furnizorii de ultimă instanță vor avea obligația să transmită clienților din serviciul universal oferta concurențială cu valoarea cea mai mică, care include prețul energiei electrice active, costurile furnizorului și profitul, precum și tarifele reglementate pentru servicii, fiind interzisă includerea unor componente fixe exprimate în lei/zi sau lei/lună, adică ofertele de tip abonament.
Atenție însă:
"(6) Începând cu data de 1 iulie 2021, în cazul clienṭilor casnici care nu au încheiat cu un furnizor un contract concurenṭial cu intrare în vigoare până la data de 1 iulie 2021, consumul de energie electrică realizat de la respectiva dată se facturează de către furnizorii de ultimă instanṭă cu un preṭ egal cu preṭul din oferta de serviciu universal în vigoare începând cu data de 1 iulie 2021. (7) Furnizorii de ultimă instanță au obligația de a-și informa lunar până la sfârșitul anului 2021, clienții casnici beneficiari de serviciu universal cu privire la ofertele concurenṭiale proprii aplicabile ṣi la dreptul de a încheia un contract pe piaṭa concurenṭială cu orice furnizor licenṭiat. (8) Prețul energiei electrice active, costurile furnizorului și profitul din oferta de serviciu universal prevăzută la alin (6) sunt valabile pentru o perioadă de 12 luni începând cu data de 1 iulie 2021", mai stipulează proiectul de ordin.
CITEȘTE ȘI Ce este un Marketplace și cum poți să vinzi onlineANRE explică că proiectul de ordin prevede "introducerea posibilității pentru furnizorii de ultimă instanță să aplice clienților o reducere comercială care să acopere diferența dintre prețul din oferta de serviciu universal aplicabilă în primul semestru al anului 2021 și prețul din oferta concurențială transmisă, în acest fel clientul casnic putând să beneficieze în totalitate de cel mai bun preț concurențial al furnizorului", adăugând că, "în scopul asigurării protecției consumatorilor și în vederea asigurării unor mecanisme nediscriminatorii, se oferă în aceeași perioadă, oricărui furnizor care încheie cu clienții contracte concurențiale posibilitatea să acorde acestora o reducere care să permită recuperarea diferenței față de prețul din oferta de serviciu universal începând cu data de 1 ianuarie 2021 și până la data încheierii contractului concurențial".
CITEȘTE ȘI Wellbeing în pandemie – Cum a derulat Auchan Romania un program de mental wellbeing cu WellingtonInstituția mai subliniază și "introducerea în cuprinsul ordinului a obligației pentru furnizorii de ultimă instanță de a transmite lunar cu bună credință clienților casnici, pentru perioada ianuarie-iunie 2021, împreună cu informarea, a unui Formular de selecție ofertă prin care clientul poate alege direct oferta concurențială primită, transmiterea formularului constituind o obligație contractuală pentru ambele părți, iar ulterior furnizorul având obligația ca, odată cu prima factură transmisă clientului după data primirii formularului de selecție completat, să transmită acestuia o copie a contractului de furnizare a energiei electrice semnat de către furnizor.
CITEȘTE ȘI Darius Dumitru Meșca, Directorul General al Electrica Furnizare: Vom continua procesul de transformare. Suntem un partener solid al consumatorului și în piața concurențialăAutoritatea mai precizează că clienții casnici au posibilitatea oricând de a alege o ofertă concurențială a oricărui furnizor licențiat de ANRE.
Până pe 15 ianuarie ora 12, ANRE a avut în dezbatere publică un proiect de ordin care prelungea perioada de trecere de la contractul de serviciu universal la cel concurențial doar până la 31 martie. Până la data și ora menționate, au transmis propuneri și observații Electrica Furnizare S.A., CEZ Vânzare S.A., E.ON Energie România S.A., Enel Energie S.A., Enel Energie Muntenia S.A., Consiliul Consultativ al ANRE și Consiliul Concurenței.
CITEȘTE ȘI Guvernul olandez a demisionat, ilegalități administrative la ajutoare pentru familiile cu copii"Având în vedere diversitatea observațiilor primite în procesul de consultare publică, precum și analizele interne ale ANRE, discuțiile interinstituționale (ANRE- Ministerul Energiei– Consiliul Concurenței) purtate pe parcursul ultimelor două săptămâni, pentru identificarea soluțiilor în acord cu legislația națională și europeană prin care să se ofere clienților casnici o perioadă mai lungă de alegere a unei oferte concurențiale care să corespundă nevoilor lor, dar și creșterea gradului de informare a acestora asupra procesului de liberalizare precum și simplificarea procesului de contractare, faptul că, din cauza restricțiilor impuse urmare a pandemiei de COVID-19, campaniile de informare cu privire la liberalizarea pieței de energie electrică începând cu data de 1 ianuarie 2020, derulate de către ANRE și furnizorii de energie electrică au avut un impact limitat, faptul că, din cei aproximativ 5.700.000 de clienți casnici, care aveau încheiate contracte reglementate de energie electrică la finalul anului 2020, doar o mică parte au fost interesați de alegerea unei oferte pe piața concurențială de energie electrică, iar cei care au exprimat interes în acest sens s-au confruntat cu dificultăți atât privind analiza ofertelor din piața, cât și în ceea ce privește contactarea potențialilor furnizori, față de propunerea de ordin publicată pe pagina de internet a ANRE, ANRE a considerat că se impune elaborarea unui proiect de ordin revizuit, care să fie supus consultării publice în regim de urgență", se mai justifică Autoritatea.
Ministrul Energiei, Virgil Popescu, declara pe 5 ianuarie că Executivul va interveni, după 15 ianuarie, și va modifica Legea Energiei electrice și a gazelor naturale pentru a stabili cum se va face liberalizarea pieței de electricitate, ”dacă ANRE-ul nu poate să o facă”.
”Nu trec oamenii obligatoriu în serviciul universal care e mai scump”, afirma ministrul, precizând că nu e normal ca serviciul universal, gândit ca o excepție pentru anumite situații, să fie acum regulă pentru 6 milioane de români.
CITEȘTE ȘI Bruxelles: Investiție de peste 222 milioane de euro pentru modernizarea și extinderea infrastructurii de apă potabilă și canalizare în Ilfov„Am avut astăzi o discuție cu ANRE, am avut și cu Consiliul Concurenței, după mine, soluția - eu mai las ANRE-ul să se mai gândească – dar am afirmat, după data de 15 ianuarie, în Guvern vom acționa modificând Legea Energiei electrice și a gazelor naturale să stabilim cum facem această liberalizare, dacă ANRE-ul care este, conform legii și conform directivelor europene cel care trebuie să reglementeze această liberalizare nu poate să o facă. Eu o să vin cu o propunere foarte clară (...) este perfect concurențială, nu trec oamenii obligatoriu în serviciul universal care e mai scump. Nu! Le ofer oamenilor să intre direct pe prețul concurențial cel mai ieftin al furnizorului actual și, dacă nu le convine, se pot schimba, dar nu îi duc în serviciul universal, care e cel mai scump! (...) La liberalizarea acestui preț, regulile de pe piață le face ANRE-ul, nu le face ministerul. Dar, dacă vedem că lucrurile astea se împotmolesc și vedem că ANRE-ul spune că nu poate să ia această decizie care mie mi se pare de bun simț - să oferi tuturor clienților din regim reglementat prețul furnizorului cu care au contract, cel mai bun preț al furnizorului pe care legea îl permite - modificăm legea. Modificarea legislativă a Legii energiei electrice este atributul Guvernului. Noi, ca Minister al Energiei, putem iniția un proiect de Ordonanță de Urgență, să îl introducem în Guvern, în așa fel încât prin lege să stabilim acest lucru: că la liberalizare primul preț pe care îl oferi clientului tău este cel mai mic preț din piața concurențială pe care tu îl oferi. După care, evident, omul poate să-și aleagă, nu mai e presat de timp, nu mai e presat de 31 ianuarie, 31 martie, poate în cursul anului 2021, oricând, să-și schimbe furnizorul, dar cel puțin știi că cea mai bună ofertă a ajuns la clientul casnic”, a explicat Virgil Popescu.
El a criticat și lipsa unei campanii de informare pe acest subiect. ”Nu a fost o campanie de informare, trebuia făcută o campanie de informare, încercăm în aceste zile, în această lună ianuarie, să suplinim această lipsă de informare”, a mai afirmat ministrul Energiei.
CITEȘTE ȘI Judecătoria Sectorului 5 a decis că Liviu Dragnea poate lucra în cadrul Penitenciarului RahovaEl a explicat că serviciul universal a fost gândit „ca excepție” pentru situațiile în care clienții rămân fără contract, în situați precum cea în care un furnizor dă faliment, iar acest serviciu oferă un preț mai mare pentru că, neavând o predicție, furnizorul care preia clientul ar pitea cumpăra, la rândul său, energia la un tarif mai mare.
Popescu a precizat că „nu se poate” ca acest serviciu să fie folosit acum „ca și regulă, pentru șase milioane de români”, iar furnizorii sunt cei care au câștiguri nejustificate..
„În România sunt opt milioane de gospodării care sunt racordate la... și au contacte pe piața de energie electrică, dintre aceștia, în jur de 6 milioane sunt în regim reglementat au fost în regim reglementat până la sfârșitul anului trecut, și două milioane sunt pe piața liberă, pe piața concurențială. (...) Cei care au contract în piața concurențială nu este obligatoriu să schimbe, ei pot schimba oricând, dacă găsesc un furnizor care oferă mai bine decât în acest moment. Vorbim de restul de șase. Aici apare iar un paradox al nostru: consumă în jur de 55-60 kW pe lună, asta înseamnă o factură de 30-40 de lei. Asta înseamnă că, la ei o scumpire , ceea ce au făcut furnizorii, cu 10, cu 15%, așa au gândit, ei, nu se simte... trei, patru, cinci lei. Dar trei, patru, cinci lei înmulțit cu patru milioane și ceva de clienți, pe lună înseamnă vreo 12-13 milioane de lei care vin necuvenit în buzunarul acestor furnizori care ofer serviciul universal”, a mai afirmat Popescu.