Comisia Europeană a cerut autorităților române un calendar de dereglementare a prețului gazelor de producție internă, pentru a renunța la procedura de infringement împotriva României, au afirmat, joi, reprezentanții Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), într-o întâlnire cu presa.
În urma adoptării OUG 114/ 2018, Executivul european a demarat o procedură de infringement împotriva României pentru faptul că producătorii de gaze trebuie să aloce cu prioritate gazele către consumul casnic.
În iulie, Comisia a emis un aviz motivat, iar România are termen 26 septembrie pentru a modifica legislația, altfel dosarul va merge la Curtea Europeană de Justiție, iar România riscă să plătească amenzi începând cu data de 27 septembrie.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"OUG 114 și OUG 19/ 2019, care o modifică, ar trebui discutate împreună în Parlament, altfel se va crea confuzie. Comisia Europeană ne-a sugerat să elaborăm un calendar de dereglementare a prețurilor pe 18 luni. Eu sper că acest calendar să fie cuprins în legile care vor ieși din Parlament în urma modificării OUG 114 și OUG 19", a declarat Dumitru Chiriță, președintele ANRE.
Potrivit acestuia, în paralel, va trebui elaborată o metodologie de protecție a consumatorilor vulnerabili, respectiv statutul, modul de identificare și finanțare.
“Comisia Europeană a trimis deja un aviz motivat, nu se mai poartă nicio corespondență, avem termenul de 27 septembrie până la care România poate ajunge la Curtea de Justiție. Până pe 26 sepetmbrie, Comisia așteaptă o nouă legislație promulgată sau un proiect concret prin care se modifică legislația, în funcție de care poate acorda o prelungire de 90 de zile”, a spus și vicepreședintele ANRE, Zoltan Nagy Bege.
Comisia de industrii din Camera Deputaților a votat, marți, respingerea articolelor din OUG 114/2018 care reintroduceau prețurile reglementate la energie și gaze.
CITEȘTE ȘI OFICIAL Lanțul Burger King revine pe piața din România. Caută angajați, ce salarii oferăOUG 114 figura pe ordinea de zi a sesiunii extraordinare a Camerei Deputaților din această săptămână, însă Comisia pentru buget-finanțe din Camera Deputaților a amânat întocmirea unui raport, astfel că dezbaterile vor continua în sesiunea ordinară.
OUG 114/2018 a plafonat la 68 de lei pe MWh, pentru următorii trei ani, prețul pentru întreaga producție internă de gaze naturale, iar OUG 19/2019 a modificat această prevedere, lăsând la preț plafonat doar cantitățile de gaze destinate consumatorilor casnici.și CET-urilor.
CITEȘTE ȘI Cineast, condamnat la închisoare în Myanmar pentru a criticat armata în mesaje publicate pe FacebookMiza era eliminarea plafonului de 68 lei/MWh în ceea ce privește prețul cu care producătorii interni vând furnizorilor gazele destinate consumului clienților casnici și CET-urilor care produc căldură pentru populație, dar și recunoașterea integrală, pentru furnizori, în prețul final de furnizare către clienții casnici aprobat de ANRE, a costurilor cu achiziția gazelor.
Studiul propunea un fond de protecție a consumatorilor vulnerabili cifrat la circa 970 milioane lei pe an, din care fiecare astfel de consumator vulnerabil ar primi o subvenție anuală de 650 lei și care ar acoperi jumătate din costurile facturilor de consum de gaze, respectiv 50% din prețul mediu de 130 lei/MWh plătit anul trecut de gospodăriile populației, luând un calcul un consum mediu anual de 10 MWh de gaze pe gospodărie.
Până la aplicarea integrală a sistemului, studiul propunea o soluție intermediară temporară, respectiv ca plafonul de preț de achiziție angro de la producători de 68 lei/MWh să se aplice doar cantităților de gaze destinate aprovizionării acestor clienți vulnerabili, care ar urma să beneficieze astfel de un tarif social de furnizare.
Această idee de sistem de subvenționare a consumatorilor vulnerabili face parte dintr-un plan mai complex de măsuri de revitalizare a sectorului gazelor naturale propus de studiu guvernanților și care este sintetizat în schema prezentată mai jos. "Planul de acțiuni propus în prezentul raport și măsurile aferente acestuia trebuie aplicate sub forma unui pachet, în urma unei largi consultări a principalilor actori de pe piața din România, evident împreună cu autoritățile publice și ANRE. Dincolo de acceptabilitatea politică a foii de parcurs, unul dintre factorii săi cheie de succes depinde de o aplicare corespunzătoare a fiecărui mecanism propus în cadrul său", avertizează autorii studiului.