Firmele Delalina SRL și Foto Distribuție SRL, din grupul RCS&RDS, au ridicat excepție de neconstituționalitate în procesul în care se judecă cu Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), Guvernul României, ministerele Energiei și Economiei, trei filiale de distribuție ale Enel și Electrica Distribuție Transilvania Nord și în care solicită anularea unui ordin al ANRE care prevede că operatorii concesionari regionali de distribuție a energiei electrice, precum Enel sau Electrica, au dreptul să refuze ca alte companii să presteze în regiunile lor de activitate servicii de distribuție a energiei electrice prin rețele de distribuție proprii.
Cele două firme controlate de RCS&RDS au ridicat excepția de neconstituționalitate oral, la termenul de judecată din 7 decembrie de la Curtea de Apel București (CAB). Curtea le-a pus în vedere să formuleze excepția și în scris.
"Pune în vedere reclamantelor să formuleze în scris excepția de neconstituționalitate și să o comunice părților adverse, conform Codului de procedură civilă, în mod direct, așa încât și pârâții să fie în măsură să pună concluzii pe admisibilitatea excepției de neconstituționalitate", se arată în încheierea de ședință a CAB din data respectivă. Dosarul a fost înregistrat pe 7 aprilie anul acesta.
CITEȘTE ȘI Taxa pentru promovarea turistică a Capitalei în 2017, aprobată de CGMBOrdinul ANRE nr. 73/2014, pe care Delalina SRL și Foto Distribuție SRL îl vor anulat, prevede că operatorii care au contracte de concesiune a serviciului de distribuție a energiei în diferite regiuni ale țării, cum ar fi sucursalele Enel și Electrica, au dreptul să refuze ca și alte companii să presteze în respectivele regiuni servicii de distribuție a energiei electrice prin rețele de distribuție proprii, invocând dreptul exclusiv de a presta respectivul serviciu în acele regiuni, dobândit prin contractele de concesiune.
În aprilie 2015, după cum Profit.ro a relatat pe larg în exclusivitate, Foto Distribuție SRL a cumpărat de la compania timișoreană Exclusiv Agroline, fostă Aton Transilvania, intrată în faliment în 2013 și executată silit, o stație electrică privată, dar de interes public, de lângă Timișoara racordată direct la rețeaua națională de transport a Transelectrica, precum și rețeaua de distribuție aferentă acesteia.
După achiziție, în iulie 2015, Foto Distribuție SRL a solicitat operatorului de distribuție concesionar din zonă, Enel Banat, potrivit legislației în vigoare, acordul pentru a presta serviciul de distribuție a energiei electrice prin stația Calea Aradului. Iar în septembre, firma a cerut ANRE licență pentru prestarea serviciului de distribuție a energiei electrice.
CITEȘTE ȘI Legea care interzice fumatul în spațiile publice, aproape de schimbare. Ministru: practic, va fi permis fumatul în orice spațiu închis!Enel Banat a transmis în octombrie că refuză să-și dea acordul, fapt care a determinat ANRE să refuza licența de distribuitor solicitată de Foto Distribuție SRL.
Imediat, RCS&RDS a formulat o plângere administrativă pe adresa ANRE, prin care a solicitat revocarea actelor normative ale Autorității care condiționează eliberarea licențelor de distribuitori de acordul în acest sens al operatorilor de distribuție concesionari. Plângerea a fost respinsă, iar în martie anul acesta Comitetul de Reglementare al ANRE a respins din nou solicitarea de licență.
Și cealaltă firmă din grupul RCS&RDS, Delalina SRL, a solicitat licență de distribuitor, pentru un proiect de distribuție din Oradea, cerere respinsă de ANRE tot în martie 2016, din același motiv. Ordinul ANRE nr. 73/2014 nu este singurul care dă dreptul concesionarilor regionali ai rețelelor de distribuție să refuze prestarea serviciului și de către alte companii, prin rețele proprii private. Prevedere este inclusă și în Ordinul ANRE nr. 12/2015.
CITEȘTE ȘI ANALIZĂ Cum a fost posibil Brexit și încotro se îndreaptă relațiile Marii Britanii cu UE?Tot în octombrie 2015, RCS&RDS afirma, într-un comunicat, că reglementările ANRE care condiționează acordarea licențelor de distribuție a energiei electrice de obținerea acordului actualilor distribuitori din fiecare zonă, care au incheiat contracte de concesiune a serviciului de distribuie în legătură cu rețelele construite de stat, "contravin legii și Constituției".
"Nici la momentul încheierii contractelor de concesiune, nici până în prezent, nu a existat un monopol legal asupra serviciului de distribuție a energiei electrice. În anii 2014 și 2015, ANRE a extins însă exclusivitatea dincolo de limitele rețelei deținute de concesionar, la un întreg teritoriu. Autoritatea a exclus astfel concurența de pe această piață, îngrădind posibilitatea altor agenți economici de a presta serviciul de distribuție de energie electrică prin intermediul unor rețele finanțate din fonduri proprii. Companiile RCS&RDS au formulat o plângere administrativă prin care au cerut ANRE să își revoce actele contrare legii și Constituției, însă ANRE a refuzat fără a da motive", se spunea în comunicatul celor de la RCS&RDS.
În aceeași lună, ANRE a susținut, într-un răspuns remis la solicitarea Profit.ro, că existența unui singur operator de distribuție de energie electrică într-o anumită zonă geografică este impusă de către normele europene, transpuse în legislația primară românească, pe care ANRE nu are competența de a o modifica prin ordine ale sale. Autoritatea arăta că, din prevederile Directivei 2009/72/CE a Parlamentului European și a Consiliului, "rezultă în mod explicit că într-o anumită zonă, pentru o perioadă limitată de timp, statul desemnează un singur operator de distribuție".
Mai departe, ANRE afirma că condiționarea acordării licențelor de distribuție a energiei electrice de obținerea acordului operatorilor concesionari a fost introdusă în legislația secundară pentu a fi respectat caracterul de monopol natural al serviciului de distribuție, consacrat de prevederile Legii 123/2012, care transpune Directiva europeană. Acest concept de "monopol natural" și, în general, cuvântul "monopol" nu există însă în textul Directivei respective.