OMV și Gazprom nu au renunțat la ideea unui coridor sudic de transport de gaze. Se va afla și România pe traseu?

OMV și Gazprom nu au renunțat la ideea unui coridor sudic de transport de gaze. Se va afla și România pe traseu?
scris 14 iun 2017

OMV, principalul acționar al celei mai importante companii de petrol și gaze din România, OMV Petrom, și rușii de la Gazprom iau în calcul realizarea unui coridor sudic european de transport al gazelor, despre care încă nu se știe dacă va ocoli sau nu România.

OMV are tot interesul ca viitorul coridor sudic să traverseze România sau ca măcar viitorul gazoduct european BRUA (Bulgaria, România, Ungaria, Austria) să fie conectat la acesta. Dacă OMV Petrom și Exxon vor decide că gazul din Marea Neagră (în special cel din Neptun Deep) este exploatabil din punct de vedere comercial și vor lua decizia finală de investiție, România ar produce mai mult gaz decât consumă, exportul devenind o necesitate. Iar prețul primit de OMV Petrom la export ar fi mai mare decât cel intern, care, în absența unei infrastructuri de export, s-ar deprecia tocmai ca urmare a propriei producții excedentare.

Urmărește-ne și pe Google News

Potrivit publicației austriece Der Standard, citate de Reuters, în cadrul forumului economic recent încheiat la Sankt Petersburg, cancelarul austriac Christian Kern și președintele rus Vladimir Putin au discutat pe tema repunerii în practică a unei idei mai vechi, care a eșuat în principal din cauza neînțelegerilor cu autoritățile UE de la Bruxelles, de construire a unui coridor sudic menit a transporta gaz rusesc prin Marea Neagră în Europa Centrală și de Sud.

EXCLUSIV Rafo Onești, datoare vândută față de fostul proprietar. Peste 66 milioane euro datorii către rusul Iakov Goldovski CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Rafo Onești, datoare vândută față de fostul proprietar. Peste 66 milioane euro datorii către rusul Iakov Goldovski

Publicația austriacă susține că acest proiect ar fi o prelungire a gazoductului Turkish Stream, care urmează a fi finalizat în 2019 și a cărui capacitate de transport este destinată în procent de 50% statelor europene.

O sursă familiară cu proiectul discutat de cei doi șefi de stat a declarat Reuters că este încă prematur să se discute de costuri de producție și necesarul de investiții. Dacă va fi realizat, proiectul ar întări importanța hub-ului de gaze austriac de la Baumgarten, care distribuie aproximativ 57 de metri cubi de gaze pe an.

Scopul principal al coridorului sudic, menit a înlocui defunctele South Stream sau Nabucco, este furnizarea de gaz rusesc în Italia, iar unul dintre traseele posibile ar putea fi Turkish Stream-BRUA- Baumgarten. De unde ar putea fi transportat în Italia, așa cum se întâmplă și în prezent.

Gazprom are o poziție de negociere puternică, pentru că mai are o alternativă, mai scurtă: Turkish Stream-Grecia-Italia. Numai că în acest ultim caz va trebui să suporte singur toate costurile construirii gazoductului. Și nici nu este sigură obținerea acordului Comsiei Europene în acest sens, așa cum s-a întâmplat și cu South Stream.

Și în cealaltă variantă, prin conectarea BRUA, este necesar acordul CE, însă ar avea, cel puțin teoretic măcar, susținerea a cel puțin 5 state europene, direct interesate: Bulgaria, România, Ungaria, Austria și Italia.

viewscnt
Afla mai multe despre
omv
gazprom
gazoduct
coridor
brua