Legislația, promovată de experții ucraineni și adoptată de Guvernul de la Kiev, de interzicere a importurilor de produse petroliere neînsoțite de documente care să demonstreze proveniența non-rusă, intrată în vigoare la mijlocul lunii octombrie, își face primele efecte. Limitarea surselor de aprovizionare a condus, așa cum era și logic, la scumpirea gazului petrolier lichefiat (GPL), folosit de ucraineni atât pentru alimentarea mașinilor, cât și pentru încălzire. În plus, actorii de pe piață vorbesc de inevitabilitatea apariției unei penurii. Presa ucraineană susține că evoluția poate fi explicată parțial de scăderea producției rafinăriilor din România.
Așa cum a anunțat Profit.ro, presa ucraineană de specialitate a susținut că, dacă în perioada 1-16 octombrie OMV Petrom a exportat 2,34 mii tone de GPL în Ucraina, în perioada 17-29 octombrie ar fi fost sistat orice export.
“OMV Petrom infirmă informațiile din presă referitoare la încetarea exporturilor de GPL către Ucraina. Exporturile au continuat în octombrie, inclusiv livrări către Ucraina la sfârșitul lunii. Exportăm GPL pe baza factorilor economici, a disponibilității și a cererii pentru produs în România și a condițiilor actuale de piață, fără a avea obligații contractuale pe termen lung. Menționăm că OMV Petrom nu mai procesează țiței de origine rusească încă din martie 2022”, a precizat însă compania pentru Profit.ro.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Engie își face parc fotovoltaic în Brăila. Prima sa investiție greenfield locală în regenerabil, destinată operării proprii, din ultimii 10 ani. ″Una dintre primele centrale hibride din România.″Conform noilor reguli impuse de autoritățile de la Kiev începând cu 17 octombrie, importatorii de produse petroliere sunt obligați să furnizeze certificate de origine nu numai ale țării de expediere, ci și ale țării de producție, precum și documente care confirmă ruta de livrare de la rafinărie până la granița cu Ucraina.
Drept urmare, după 17 octombrie, volumul zilnic al produselor petroliere vămuite a scăzut cu 28%. Motivul: o parte importantă din GPL-ul importat din statele baltice, Polonia, dar și din Bulgaria avea ca sursă primară procesarea țițeiului rusesc. România este probabil singurul vecin al Ucrainei care nu utilizează țiței rusesc în rafinăriile sale. Dinamica importurilor a fost afectată nu doar de modificările legislative, ci și de cozile de la punctele de trecere a frontierei, rezultat al majorării birocrației ca urmare a aceleiași legislații.
“Echilibrul pieței din sudul Ucrainei este afectat și de evoluția producției rafinăriilor din România. În noiembrie au început lucrările de mentenanță la Petrotel Lukoil (deținută de gigantul rus, dar care nu procesează petrol rusesc - n.r.). De asemenea, producția de GPL la Rompetrol după incendiul din iunie încă nu se ridică la capacitatea maximă. Participanții la piață susțin că revizia Petrotel va continua cel puțin până la sfârșitul anului, în timp ce Rompetrol planifică să-și reia producția cel mai probabil în decembrie. Companiile românești se numără printre cei mai mari furnizori de gaze lichefiate către regiunile de sud ale Ucrainei, prin urmare, situația din România va avea un impact și asupra aprovizionării pieței ucrainene. Reamintim că în octombrie, Bulmarket (companie bulgară, dar care are cel mai important terminal la Galați, de unde exportă în Ucraina - n.r.) a ocupat primul loc în rândul companiilor străine în ceea ce privește livrările de gaze lichefiate către Ucraina”, transmite publicația de specialitate Enkorr.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Curtea de Conturi a sesizat Parchetul în urma unui control realizat la Hidroelectrica: Au fost consemnate fapte susceptibile de a fi fost săvârșite cu încălcarea legii penale, având drept consecință prejudicierea patrimoniului societățiiActorii de pe piața ucraineană susțin că în prezent nu ar exista oferte la terminalele din România de la Ploiești și Negoești (unde se află o stație de îmbuteliere din apropierea rafinăriei OMV Petrom Petrobrazi, aparținând companiei Gaspeco L&D S.A.).
În plus, liderul pieței exportatoare de GPL în Ucraina, Bulmarket, nu ar fi încheiat nicio o tranzacție în ultima săptămână, de livrare de GPL de la terminalul său din Galați, susține sursa citată.
"Totul a fost deja vândut, în prezent nu există gaz de origine și documente adecvate pentru Ucraina”, a declarat reprezentantul companiei pentru Enkorr. Bulmarket a adăugat că societatea va vinde următoarele loturi de GPL cu 795-815 dolari pe tonă, mai scump cu 45-65 dolari pe tonă comparativ cu prețul practicat în urmă cu o săptămână.
Potrivit surselor citate de presa ucraineană, la jumătatea lunii noiembrie va ajunge în Mangalia un transport maritim de gaz lichefiat, care va fi oferit la un preț de 800 dolari pe toă, mai scump cu 90-100 dolari/t comparativ prețul practicat la finalul lunii octombrie.
Războiul din Ucraina, dependentă în trecut de produsele petroliere rusești, au făcut ca România să devină principalul furnizor de carburanți al Kievului, fiind responsabilă pentru aproape o treime din importurile de benzină, motorină și GPL efectuate de companiile din țara vecină în primele 5 luni ale acestui an.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ După aproape 20 de ani: Guvernul crește redevențele petroliere și cu peste 28%. A renunțat la ideea indexării anuale cu inflația și nu mai negociază nimicUcraina își acoperă consumul intern, inclusiv cel al armatei, exclusiv din importuri, în urma distrugerii de către Rusia a rafinăriilor ucrainene în prima fază a războiului. Inițial, companiile ucrainene au importat cantități semnificative din Bulgaria (unde se află cea mai mare rafinărie a gigantului rus Lukoil din regiune, cea de la Burgas), după care s-au reorientat către alte importuri, pe ruta sudică în special din Turcia și România.
În urma deciziei guvernului ucrainean de a interzice importurile de țiței și combustibili neînsoțite de documente de origine care să ateste proveniență non-rusă, serviciul secret ucrainean a redactat, potrivit presei de specialitate de la Kiev, o listă cu 32 de porturi și terminale implicate în ocolirea acestei restricții.
Pe listă figurează porturi și terminale din Orientul Milociu și India, dar și din Europa.
Dacă prezența pe listă a porturilor și terminalelor din Bulgaria nu ar trebui să fie o surpriză, rafinăria Lukoil de la Burgas fiind exceptată de la sancțiunile impuse de UE importului de țiței rusesc, pe listă mai apar portul de la Giurgiulești din Republica Moldova (terminalul ICS Danube Logistics SRL) și multe porturi și terminale din Turcia.
Surprinzător, facilitățile din Libia, Egipt, Algeria, Maroc și Tunisia, suspectate că intermediază exportul de carburanți rusești, nu se află pe listă.