Ministrul Energiei, Virgil Popescu, a declarat după ședința de Guvern, răspunzând unei întrebări, că PNL a propus în coaliția de guvernare revenirea de la 1 aprilie la prețuri reglementate la energie electrică și gaze naturale pentru populație, arătând că și Directiva UE privind normele comune pentru piața de energie permite acest lucru, pe o perioadă limitată.
Popescu a fost întrebat dacă este posibilă revenirea la piața reglementată începând cu luna aprilie, așa cum au susținut cei de la PSD.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Noi am propus în ședința coaliției reglementare pentru partea casnică, lăsați-ne să vedem scenariile și prețurile cum evoluează", a răspuns ministrul.
Întrebat dacă acest lucru este posibil la nivel european, dacă normele UE permit revenirea la o piață reglementată, Virgil Popescu a răspuns: "Pe o perioadă limitată de timp, aplicând și Legea Concurenței, avem și Directiva 944 pe care am transpus-o (în Legea energiei – n.r.) și acolo spune că se pot face intervenții pe prețuri, pe o perioadă limitată, sigur".
Legea românească a Energiei prevede, în privința gazelor, că "În situația unui dezechilibru major între cerere și ofertă și/sau a unei disfuncționalități evidente a pieței de gaze naturale, Guvernul, la propunerea ANRE și cu avizul Consiliului Concurenței, poate limita creșterea excesivă a prețurilor/tarifelor sau blocarea acestora pentru o perioadă determinată de maximum 6 luni, care poate fi prelungită succesiv pentru durate de câte cel mult 3 luni, cât timp persistă circumstanțele care au determinat adoptarea respectivei decizii, prin:a) fixarea unei limite superioare a prețului;b) limitarea venitului din activitatea reglementată", iar costurile recunoscute și amânate ale jucătorilor din industrie se recuperează integral, în conformitate cu procedura aprobată de autoritatea competentă.
Până în ultima zi a anului trecut, Legea Energiei conținea o prevedere similară și pentru electricitate: "În situații de dezechilibre majore între cerere și ofertă și disfuncționalități evidente ale pieței de energie electrică, Guvernul, la propunerea ANRE și cu avizul Consiliului Concurenței, poate limita creșterea excesivă a prețurilor/tarifelor sau blocarea acestora pentru o perioadă determinată de maximum 6 luni, perioadă ce poate fi prelungită succesiv pentru durate de câte cel mult 3 luni, cât timp persistă circumstanțele ce au determinat adoptarea respectivei decizii, prin:a) fixarea unei limite superioare a prețului pe o piață centralizată;b) limitarea venitului din activitatea reglementată", cu recuperarea integrală a costurile recunoscute și amânate.
CITEȘTE ȘI VIDEO Forțele ruse din cadrul OTSC își încheie retragerea din Kazahstan, care ridică starea de urgențăAceastă prevedere cu privire la electricitate a fost însă abrogată pe 31 decembrie 2021, printr-o masivă ordonanță de urgență, de 70 de pagini, menită să transpună "corect și complet" în legislația națională chiar Directiva UE 2019/944 privind normele comune pentru piața internă de energie electrică și Regulamentele europene în materie, după cum a relatat Profit.ro.
Astfel, OUG-ul a schimbat cu totul acest articol din Legea energiei și a stipulat în schimb, ca principiu, că furnizorii sunt liberi să stabilească prețul la care furnizează energie electrică clienților.
CITEȘTE ȘI Apetitul în creștere al chinezilor pentru pâine va duce la majorarea importurilor de grâu"(1) Furnizorii sunt liberi să stabilească prețul la care furnizează energie electrică clienților. (2) Protecția clienților casnici afectați de sărăcie energetică și a celor vulnerabili se realizează prin intermediul politicii sociale sau prin orice alte mijloace legale, altele decât intervențiile publice în stabilirea prețurilor de furnizare a energiei electrice. (3) Prin derogare de la prevederile alineatului (1) si ale alineatului (2), la propunerea ANRE si a Ministerului Muncii și Protecției Sociale, Guvernul, cu avizul Consiliului Concurenței, poate interveni în formarea prețurilor pentru furnizarea energiei electrice către consumatorii casnici vulnerabili sau afectați de sărăcia energetică, după notificarea Comisiei Europene a acestor măsuri în termen de o lună de la adoptarea acestora", este noua formulare a articolului 80 din Lege.
Potrivit sursei citate, oricare și toate intervențiile publice în formarea prețurilor pentru furnizarea energiei electrice trebuie: a) să urmărească un interes economic general și să nu depășească ceea ce este necesar pentru a atinge acel interes economic general; b) să fie clar definite, transparente, nediscriminatorii și verificabile; c) să garanteze accesul egal la clienți al operatorilor economici din domeniul energiei din Uniune; d) să fie limitate în timp și proporționale în ceea ce privește beneficiarii lor; e) să nu conducă la costuri suplimentare pentru participanții la piață într-un mod discriminatoriu.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Guvernul va asigura plata șomajului tehnic de la buget. Măsura este prevăzută până la 31 martieNotificarea către Bruxelles trebuie însoțită de o explicație a motivelor pentru care obiectivul urmărit nu putea fi atins într-o măsură satisfăcătoare cu ajutorul altor instrumente, a modului în care sunt îndeplinite cerințele și condițiile de intervenție și a efectelor măsurilor notificate asupra concurenței. Notificarea trebuie să descrie categoriile de beneficiari, durata măsurilor și numărul clienților casnici afectați de măsuri și să explice modul în care au fost stabilite prețurile reglementate.
Foarte important, în forma adoptată de Guvern nu se mai regăsește o prevedere din proiectul inițial de OUG, prezentat de Profit.ro în septembrie 2021, care stipula că "În scopul unei perioade de tranziție în care să se instaureze sau să mențină o concurență efectivă între furnizori în ceea ce privește contractele de furnizare a energiei electrice și să se ajungă la o stabilire a prețurilor cu amănuntul pe deplin eficace, bazată pe piață, pentru energia electrică, Guvernul, la propunerea ANRE, poate utiliza intervențiile publice în stabilirea prețurilor de furnizare a energiei electrice către clienții casnici și către microîntreprinderile care nu beneficiază de intervenții publice în stabilirea prețurilor de furnizare a energiei electrice pentru consumatorii casnici vulnerabili sau afectați de sărăcia energetică".
CITEȘTE ȘI Angela Merkel, ofertată de ONU cu un loc de muncăFormularea este aproape identică cu cea din Directiva UE 2019/944. Guvernul a decis însă să nu transpună în Legea Energiei această normă din Directivă.
"Nu se transpune, având în vedere că la acest moment există cel puțin 70 de furnizori și comparatorul ANRE afișează pentru clienții casnici un număr de 146 de oferte de vânzare cu multiple opțiuni", se menționează în tabelul de concordanță cu Directiva al OUG de modificare a Legii energiei.
CITEȘTE ȘI YouTube renunță la orice intenție de a mai concura cu NetflixÎn prezent, consumatorii casnici vulnerabili de energie beneficiază de o lege de protecție socială dedicată lor, în timp ce pentru ceilalți, precum și pentru alte categorii de clienți, se aplică până în primăvară legislația de plafonare a prețurilor și de compensare a facturilor.
Potrivit ministrului Energiei, modificarea legislației de plafonare și compensare de la 1 februarie, prin majorarea limitelor totale de consum până la care clienții casnici au dreptul la compensări, limite stabilite pe toată perioada de aplicare a legislației (1 noiembrie 2021 – 31 martie 2022), va face să crească numărul de români beneficiari de compensări, iar cei care nu s-au încadrat în limitele respective în lunile noiembrie și decembrie ar putea primi bani din urmă, odată cu majorarea acestor limite.