Porturile principale, în special din Asia, sunt aglomerate de petroliere încărcate cu țiței. Petrolul achiziționat de traderi începând cu ianuarie în anticiparea creșterii prețurilor încă este pe nave, iar în acest răstimp stocurile s-au refăcut parțial și în facilitățile de stocare din zonele industriale ale țărilor dezvoltate. Mare parte din prelungirea perioadei cu producție redusă pentru un interval de 9 luni este inclusă în prețuri înainte de întâlnirea țărilor exportatoare de la Viena de azi și ar fi nevoie de promisiuni mai ferme pentru ca prețul țițeiului brut să ajungă la nivelul de 60 dolari/baril până la finalul verii.
În urmă cu 13 luni, înainte de întâlnirea de la Doha între Rusia și Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol (OPEC), unde s-a luat pentru prima dată în discuție serios amputarea producției, porturile lumii erau aglomerate cu petroliere care nu știau dacă să încarce sau să descarce țiței înaintea unui deznodământ greu de prevăzut a întrunirii și a unei volatilități așteptate a cotațiilor internaționale ale petrolului.
Oarecum, este un episod care se repetă, multe petroliere pline stând nepreluate în rada porturilor principale, în special din Asia, înainte de întâlnirea OPEC de la Viena. Traderii încă mizează pe majorări de prețuri pentru a putea desface în profit cantitățile achiziționate în primele luni ale anului. Chris Blake de la compania de trading nigeriană Vitol Group, declara săptămâna trecută, într-o conferință la Londra, preluat de Reuters, că, în pofida costurilor ridicate de stocare pe petroliere, traderii sunt dispuși să mai stea cu țițeiul încărcat în așteptarea unor câștiguri mai mari.
CITEȘTE ȘI OPEC va anunța joi o extindere cu 9 luni a acordului de reducere a producției de petrolÎn același timp, nici rafinăriile nu se grăbesc să achiziționeze respectiva materie primă, în condițiile unor date incerte despre consum și o refacere a stocurilor din facilitățile de depozitare de pe uscat. La sfârșitul lunii martie, în țările industrializate erau stocuri totale de 3,02 miliarde barili de petrol, cu aproximativ 300 milioane de barili de țiței peste media ultimilor 5 ani, potrivit datelor Agenției Internaționale pentru Energie (IEA), iar în aprilie tendința a fost de majorare pentru aceste stocuri.
Nu mai puțin de 20 de petroliere sunt ancorate în zona porturilor din provincia Shandong, din China, zonă cu foarte multe rafinării, conform datelor de shipping furnizate de Thomson Reuters Eikon și citate de Maritime Global News. Încărcătura nu este contractată deocamdată, rafinorii așteptând, de asemenea, întâlnirea OPEC, catalogată de CNBC drept "cel mai mare show al traderilor de petrol". Cele mai multe petroliere au venit de abia o săptămână, însă Seaways Portland, încărcată cu țiței rusesc, este în zonă de peste 2 luni.
Așteptările în piață, încă sunt de volatilitate, chiar dacă mult din mutarea organizației a fost anticipată de declarațiilor oficialilor diverselor țări membre.
Amrita Sen, analist șef la compania de cercetare și consultanță Energy Aspects, spune că deja o prelungire a perioadei de tăiere a producției cu 9 luni este așteptată de piață și oarecum inclusă în preț. Ar trebui ca de la Viena să vină un mesaj despre tăieri suplimentare sau că țările OPEC se concentrează pe limitarea exporturilor pentru a avea noi creșteri, scenariu în care prețul țițeiului brut ar putea urma ca până la finele verii să ajungă către reperul de 60 dolari/baril.
Miza pe prețuri în urcare există încă în piață după ce în ianuarie traderii au cumpărat mult petrol și l-au încărcat pe petroliere în așteptarea unor noi aprecieri ale cotațiilor care, cel puțin deocamdată, nu s-au adeverit. Refacerea stocurilor din facilitățile de depozitare de la țărm este în măsură să mărească nervozitatea acestora. Chiar și pentru zona Amsterdam-Rotterdam-Antwerp, una dintre cele mai scumpe din punctul de vedere al stocării, se revine la nivelurile de la sfârșitul anului trecut, în condițiile în care rafinăriile deja au achiziționată materia primă pentru prelucrarea viitoare.
Din porturile americane au plecat petroliere încărcate cu 10 milioane de barili către Asia în anticiparea fructificării lor la prețuri majorate după întâlnirea OPEC, transmite Reuters. În aceleași așteptări, în Strâmtoarea Malacca, punct-cheie în comerțul către Extremul Orient, sunt ancorate peste 300 de petroliere, conform marinetraffic.com. Portalul de monitorizare a traficului maritim global indică congestii importante în mai multe zone portuare.