Întreprinderile mici și mijlocii (IMM) cărora urmează să le expire contractul de furnizare energie electrică în următoarele două luni sau cele care beneficiau de serviciul universal nu ar trebui să se culce pe o ureche ca urmare a faptului că guvernul a extins plafonarea prețului și în cazul lor până pe 31 martie. Dacă nu semnează un contract concurențial, acestea riscă să achite un preț prohibitiv după 1 aprilie, de furnizare de ultimă instanță, de câteva ori mai mare decât cel plafonat, după expirarea perioadei de plafonare, mai ales că, prin Ordonanța de Urgență 143/2021, consumatorii non-casnici nu mai pot beneficia de serviciul universal, ci numai consumatorii casnici.
Până la adoptarea OUG 143, de serviciul universal puteau beneficia și clienții non-casnici cu un număr mediu scriptic de salariați mai mic de 50 și o cifră de afaceri anuală sau o valoare totală a activelor din bilanțul contabil anual care nu depășea 10 milioane de euro.
Ordonanța, emisă la finalul anului trecut, însă abrogă articolul 55, care conținea această prevedere, iar noul articol 54 prevede că „furnizorii de energie electrică care au încheiate contracte în piața concurențială cu clienți casnici au obligația de a publica, conform reglementărilor ANRE, oferte de serviciu universal și de a încheia contracte de furnizare a energiei electrice în cazul în care primesc o solicitare în acest sens de la un client care are dreptul la serviciul universal”.
CITEȘTE ȘI Investitorii străini pariază pe RomâniaDe ce este important: În prezent, potrivit comparatorului de prețuri al Autorității de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), cea mai avantajoasă ofertă pentru companiile din București începând cu 1 aprilie nu este una concurențială, ci cea pentru serviciu universal a Enel, de 1,4 lei/MWh (cu tot cu taxe). Următoarea ofertă ca atractivitate este cea concurențială a Nova Power&Gas, de 1,49 lei/KWh, însă aceasta cuprinde un comision de încetare a contractului, în situația denunțării unilaterale a acestuia de către clientul final înainte de ajungerea la termen a acestuia, de 100% din cantitatea nelivrată la preț de contract. Celelalte oferte concurențiale pentru consumatorii non-casnici se situează, majoritatea, la un preț de peste 2 lei/KWh.
Cele mai bune oferte pentru clienții non-casnici din București (SURSA: Comparatorul ANRE)
Numai că, potrivit OUG 143, oferta de preț pentru „serviciul universal” destinată consumatorilor non-casnici a Enel nu mai corespunde propriei denumiri, ea putând fi considerată, în cel mai bun caz, una concurențială.
Interesant este că ofertele concurențiale ale Enel sunt cu 60 de bani/KWh peste prețul oferit de companie pentru „serviciul universal”, de 1,93, respectiv 2,04 lei/KWh.
Enel nu este singurul Furnizor de Ultimă Instanță (FUI) care are o ofertă de „serviciu universal” pentru consumatori non-casnici pe comparatorul de prețuri ANRE, și CEZ avansând un preț pentru non-casnici, de 2,14 lei/KWh.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Silviu Dragomir, Fondator Eucom Business Language: Dacă avem 30% dintre companii care au afaceri de până în 500.000 de euro, investițiile pe care acestea le pot face în digitalizare sunt relativ mici. De aceea stăm atât de prostDe altfel, ANRE ar trebui să-și modifice comparatorul și să elimine de la secțiunea tip client categoria „noncasnic - care îndeplinește condițiile pentru client universal”.