Doi angajați ai Direcției Comerciale a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, controlată integral de statul român prin Ministerul Transporturilor, au fost sancționați disciplinar de societate cu reducerea salariilor pe timp de o lună cu 5%. Principalul motiv invocat a fost că, în ultima parte a anului 2022, aceștia ar fi determinat întârzierea plății mai multor facturi aferente consumului propriu de curent electric al CFR către furnizorul de profil până după termenul-limită până la care operatorul feroviar putea primi subvenție de la bugetul de stat pentru această cheltuială și, astfel, compania a fost nevoită să le achite în cele din urmă din venituri proprii, conform datelor Profit.ro.
Cei doi - un șef de Birou și un inginer de la Direcția Comercială a CFR - au atacat însă sancțiunile în instanța de judecată, care le-a dat câștig de cauză și a anulat tăierile de salarii. Judecătorii au argumentat că angajații nu au prejudiciat cu nimic compania, ci dimpotrivă, au protejat-o de prejudicii, refuzând să plătească facturi emise fără aplicarea prețului plafonat prevăzut de lege.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Deciziile instanței, analizate de Profit.ro, au rămas definitive.
Cazul este interesant în primul rând pentru că ilustrează haosul legislativ și instituțional din anul crizei energetice determinate de agresiunea militară a Rusiei împotriva Ucrainei, care a dus la scumpiri galopante pe piețele angro și, în replică, la măsuri luate în panică de către autorități, modificate în timp de multiple ori.
CFR SA este unul dintre marii consumatori noncasnici de energie electrică din România, consumul anual propriu al companiei ridicându-se la circa 110.000 MWh.
CITEȘTE ȘI UniCredit, implicată într-un nou proces în RusiaAstfel, la 1 septembrie 2022, a intrat în vigoare OUG nr. 119/2022 de modificare a OUG nr. 27/2022 privind plafonarea prețurilor la energie. Aceasta stipula că prețul final facturat la energie electrică este de maximum 1 leu/kWh (1.000 lei/MWh) cu TVA inclusă pentru 85% din consumul mediu lunar, realizat la locul de consum în anul 2021, de ″instituțiile publice″.
Ceea ce a dus imediat la întrebarea ″filosofică″: CFR SA este sau nu ″instituție publică″ și, deci, beneficiază sau nu de plafonare? Doar prețul mediu al energiei-marfă din contractul în vigoare al companiei de stat cu furnizorul Tinmar Energy era de circa 1.250 lei/MWh, la care se adăugau tarife de rețea, certificate verzi, taxă de cogenerare, acciză și TVA. Prin comparație, cel plafonat era de 1.000 lei/MWh, cu toate tarifele și taxele incluse, pentru 85% din consumul mediu lunar.
CITEȘTE ȘI VIDEO Revolta micilor comercianți din China împotriva Temu, rivalul AmazonPotrivit motivărilor judecătorești, cronologia evenimentelor care au dus la sancțiuni și ulterior la procese s-a derulat în felul următor:
1 septembrie 2022: Intră în vigoare OUG nr. 119/2022, care plafonează prețul pentru ″instituții publice″ la 1 leu/kWh, pentru 85% din consumul mediu lunar, realizat la locul de consum în anul 2021.
5 septembrie 2022: Direcția Comercială a CFR SA întreabă Direcția Juridică dacă compania beneficiază de plafonare.
8 septembrie 2022: Furnizorul Tinmar Energy anunță Direcția Comercială a CFR, în conformitate cu obligațiile sale legale, că a intrat în vigoare OUG nr. 119/2022 și îi comunică care este procedura prin care poate solicita să beneficieze de preț plafonat (cerere în acest sens plus declarație pe proprie răspundere că se încadrează în prevederile normative privind plafonarea).
20 septembrie 2022: Direcția Comercială întreabă din nou Direcția Juridică dacă CFR SA beneficiază de plafonare.
CITEȘTE ȘI Un nou mare oraș din Spania pornește lupta împotriva turiștilor, inclusiv pe nișa Airbnb22 septembrie 2022: Direcția Juridică răspunde Direcției Comerciale că da, CFR SA beneficiază de plafonare.
26 septembrie 2022: Directorul general al CFR face cerere către Tinmar Energy, cu declarație pe proprie răspundere, de aplicare a plafonării prețului.
Prima săptămână din noiembrie 2022: Tinmar Energy trimite CFR SA facturile aferente consumului lunii septembrie, fără să aplice plafonarea. Direcția Comercială îi transmite în replică furnizorului să refacă facturile cu aplicarea prețului plafonat, precizând că a trimis în termen toate documentele necesare.
8 noiembrie 2022: Tinmar Energy întreabă Ministerul Energiei și Ministerul Transporturilor dacă CFR beneficiază de plafonare.
CITEȘTE ȘI Alertă de la ANPC - atenție când cumpărați jucării din Satul de Vacanță din Mamaia14 noiembrie 2022: Tinmar Energy comunică CFR SA că a întrebat Ministerul Energiei și Ministerul Transporturilor dacă compania beneficiază de plafonare și precizează că ″până la primirea unui răspuns oficial din partea autorităților, facturile emise sunt considerate bune de plată, sens în care orice întârziere la plată a acestora va duce la riscul de întrerupere a punctelor de consum″. În aceeași zi, Ministerul Transporturilor solicită ″punctul de vedere al CFR SA cu privire la încadrarea sau nu″ în prevederile legislației plafonării.
17 noiembrie 2022: Ministerul Energiei răspunde Tinmar Energy ″în sensul că Ministerul Energiei nu este abilitat să se pronunțe asupra calității CFR SA, aceasta aflandu-se sub autoritatea Ministerului Transporturilor″, dar face totodată ″precizări de ordin general″, cum că, ″în raport de documente publice existente, rezultă că CFR SA este o societate de interes strategic ce realizează un serviciu public de interes general, (...) este o întreprindere publică, dar nu este instituție publică″ și subliniază că, ″pentru o opinie corectă și completă″, recomandă ca CFR SA să se adreseze Ministerului Transporturilor.
18 noiembrie 2022: CFR SA transmite Ministerului Transporturilor, sub semnătura directorului general, că, în opinia sa, CFR SA este asimilată unei instituții publice″ și beneficiază de plafon, dar ″recomandă ca această chestiune să fie supusă analizei Ministerului Energiei″.
24 noiembrie 2022: Direcția Comercială a CFR întreabă din nou Direcția Juridică dacă se aplică sau nu plafonarea.
CITEȘTE ȘI România, printre statele membre EU cu o pondere scăzută a automobilelor electrice pe baterii29 noiembrie 2022: Direcția Juridică comunică Direcției Comerciale că CFR SA, sub semnătura directorului general, a transmis Ministerului Transporturilor că, în opinia sa, se aplică plafonarea, dar că Ministerul Energiei este cel care ar trebui să se pronunțe.
8 decembrie 2022: Tinmar Energy revine cu adresă către CFR SA, prin care, invocând răspunsul primit pe 17 noiembrie de la Ministerul Energiei, ″apreciază că CFR nu se încadrează ca beneficiar al plafonării de preț, sens în care facturile emise sunt calculate la tariful corect, fiind, prin urmare bune de plată″.
12 decembrie 2022: Direcția Comercială a CFR revine cu adresă către Direcția Juridică, îi comunică cele transmise de Tinmar Energy și îi solicită ″un punct de vedere pentru soluționarea problemei facturilor″.
16 decembrie 2022: Ministerul Transporturilor îi scrie din nou directorului general al CFR și ″îi solicită punctul său de vedere cu privire la aplicarea plafonării, până pe data de 23.12.2022″.
21 decembrie 2022: Directorul general al CFR răspunde Ministerului Transporturilor, că ″își menține punctul de vedere cu privire la aplicabilitatea plafonării″.
CITEȘTE ȘI Reorganizarea ANAF amână licitațiile pentru vânzarea bunurilor foștilor miniștri Sebastian Vlădescu și Elena Udrea22 decembrie 2022: Direcția Juridică a CFR răspunde adresei Direcției Comerciale din 12 decembrie 2022, ″apreciind, în continuare, că sunt aplicabile prevederile OUG nr. 119/2022 și CFR SA, însă Ministerul Energiei ar fi cel competent să clarifice aplicabilitatea acestei ordonanțe, (...) având în vedere că, în calitate de inițiator al actului normativ, cunoaște intenția de reglementare avută în vedere la data emiterii actului normativ″.
27 decembrie 2022: Dat fiind că, în toată această perioadă, facturile de consum neplătite s-au adunat, Tinmar Energy trimite CFR SA o notificare de plată pentru suma totală de 28,8 milioane lei, aferentă consumului din lunile septembrie-noiembrie inclusiv, de achitat în 15 zile de la notificare. Suma reprezintă facturi calculate la prețul de contract, nu la cel plafonat.
28 decembrie 2022: Direcția Comercială a CFR îi transmite celei Juridice o adresă prin care îi comunică notificarea de plată primită de la Tinmar Energy, ″menționând totodată și faptul că furnizorul nu a procedat la corectarea facturilor emise, în sensul plafonării prețului pentru furnizarea energiei electrice″.
5 ianuarie 2023: Direcția Juridică îi transmite celei Comerciale că ″responsabilitatea urmăririi derulării contractelor ori a verificării caracterului cert, lichid și exigibil al creanțelor nu revine acestei Direcții (Juridice – n.r.), sens în care responsabilitatea verificării și implicit a refuzării și returnării facturilor emise de Tinmar Energy SA revine Direcției Comerciale″.
9 ianuarie 2023: Direcția Comercială, într-o adresă semnată și de directorul general și cel financiar al CFR SA, transmite regionalelor CFR că facturile pe septembrie – noiembrie 2022 urmează să fie acceptate la plată parțial, impunându-se totodată corectarea lor, prin aplicarea prețului plafonat.
12 ianuarie 2023: Printr-o adresă semnată similar, Direcția Comercială le transmite regionalelor CFR ″să realizeze toate demersurile necesare pentru ca prețul final ce urmează să fie plătit către furnizorul de energie electrică să fie de 1 leu/kWh (TVA inclusă) pentru 85% din consumul mediu lunar al locului de consum în anul 2021, urmând ca diferența de consum să fie achitată conform prevederilor contractuale″.
CITEȘTE ȘI Digi cumpără al patrulea cel mai mare operator de telecomunicații mobile și fixe din Portugalia, într-o tranzacție de 150 milioane euroRegionalele au făcut plățile parțiale de facturi, pentru consumul lunilor septembrie-noiembrie 2022, în ianuarie 2023, respectând aceste indicații. Din decembrie 2022, legislația plafonării a fost modificată, introducându-se un nou plafon de preț final, de 1,3 lei/kWh, pentru toți consumatorii neîncadrați la celelalte categorii de plafoane și valabil, deci, și pentru CFR.
Numai că, din punctul de vedere al conducerii CFR, faptul că plata s-a făcut după 20 decembrie 2022 a însemnat ″pierderea sursei de finanțare alocată de la bugetul de stat pentru plata energiei electrice și a gazelor naturale, din titlul bugetar 51.01.55 <întreținerea și funcționarea/exploatarea infrastructurii feroviare publice>, iar acest fapt a generat pentru anul 2023 o ieșire suplimentară de resurse financiare (suportate din surse proprii)″.
″Plățile parțiale ale facturilor, efectuate în luna ianuarie 2023, au fost făcute din fonduri proprii ale CNCFR, deoarece începând cu data de 21.12.2022 nu s-a mai făcut nicio deschidere bugetară″, a arătat compania la unul din procese.
Cu alte cuvinte, ar fi fost mai bine pentru CFR SA să plătească semnificativ mai mult pe curent față de ceea ce datora prin lege, câtă vreme banii veneau de la bugetul de stat, decât să plătească cât datora legal, dar din venituri proprii. Din acest motiv, cei doi angajați ai Direcției Comerciale a CFR SA au fost sancționați disciplinar cu reducerea cu 5% a salariilor timp de o lună.
CITEȘTE ȘI Moștenitorul Hermès afirmă că averea sa de 13 miliarde de dolari a dispărutÎn replică, avocatul unuia dintre salariații sancționați a argumentat că ″sunt lipsite de fundament juridic susținerilor privitoare la faptul că intimatul ar fi determinat prejudicierea bugetului de venituri și cheltuieli al CFR și pierderea sursei de finanțare de la bugetul de stat, în condițiile în care deschiderea și închiderea de credite bugetare, angajarea, lichidarea, ordonanțarea ori plata debitelor nu constituia o atribuție a acestuia″.
Judecătorii au dat câștig de cauză salariaților și au anulat definitiv sancțiunile dictate de CFR SA.
″Instanța a apreciat că reclamantul nu și-a încălcat atribuțiile (...), câtă vreme toate demersurile reclamantului nu numai că nu au fost făcute cu intenția de a prejudicia interesele companiei pârâte, ci din contră, cu intenția de a proteja patrimoniul acesteia, scutind-o de cheltuieli nejustificate cu facturile de energie electrică. Întreaga conduită a reclamantului s-a bazat pe convingerea (asumată inclusiv de către conducerea CFR SA) că CFR SA este beneficiară a prevederilor OUG nr. 119/2022, ce prevedea plafonarea prețului energiei electrice pentru instituțiile publice, convingere formată (...) în urma consultării cu Direcția Juridică, care în mod corect, în opinia instanței, a apreciat că CFR SA este un operator economic de stat, o întreprindere de stat, inteprindere similară ca statut cu instituția publică autonomă (...)″, se menționează în motivarea uneia dintre deciziile de anulare a sancțiunilor disciplinare.
CITEȘTE ȘI FOTO One United Properties începe lucrările la hotelul Mondrian București, de lângă Ateneul RomânÎn document se mai stipulează că ″Ministerul Energiei a apreciat că CFR SA este o întreprindere publică, dar în același timp a pasat responsabilitatea calificării pârâtei (CFR SA – n.r.) în favoarea Ministerului Transporturilor, sfătuind pârâta să se adreseze acestui minister, pentru o opinie <completă și corectă>″, și se subliniază și ″pasivitatea Ministerului Transporturilor, al cărui rol legal este de control și coordonare a CFR și care, în loc să clarifice statutul CFR SA, s-a eschivat în a da orice răspuns, cerând în schimb pârâtei, în cel puțin două rânduri, să-i comunice care este părerea sa în acest sens, ceea ce denotă de fapt o lipsă de asumare totală a responsabilității chiar din partea forului superior al pârâtei″.
Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a terminat anul trecut cu pierderi de aproape 586 milioane lei, de peste 6 ori mai mari decât cele din 2022 (94,6 milioane lei), la venituri totale (proprii și din subvenții de la bugetul de stat) de puțin peste 4 miliarde lei, cu 21,1% mai mici decât cele din anul anterior (5,08 miliarde lei), potrivit datelor raportate Ministerului Finanțelor.
CITEȘTE ȘI PwC și-a anunțat clienții că se așteaptă la o interdicție de 6 luni în China, ca urmare a fraudei EvergrandePe de altă parte, în paralel, în timp ce se afla în litigii cu proprii angajați, CFR SA a dat în judecată Tinmar Energy, în aprilie 2023, solicitând ca furnizorul să fie obligat să refacă facturile pentru consumul din perioada septembrie-noiembrie 2022 și să le aplice prețul plafonat de 1 leu/kWh aferent instituțiilor publice. Compania feroviară a arătat că, pentru cele 3 luni, prin neaplicarea plafonului respectiv, a primit facturi mai mari cu circa 13,8 milioane lei decât ar fi trebuit, sumă pe care a refuzat-o la plată.
Numai că, cel puțin în primă instanță, tribunalul a dat câștig de cauză furnizorului, cu argumentul că, de fapt, CFR SA nu are statut de instituție publică și, deci, nu se califică pentru plafonul de 1 leu/kWh.
CITEȘTE ȘI Un startup care utilizează blockchain pentru a preveni furtul drepturilor de autor de către AI este evaluat la peste 2 miliarde dolari după o nouă finanțare″(...) conform definiției din art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, instituția publică este o denumire generică ce include Parlamentul, Administrația Prezidențială, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administrației publice, alte autorități publice, instituțiile publice autonome, precum și instituțiile din subordinea/coordonarea acestora (...). (...) noțiunile de interes public, interes general sau întreprindere publică ori companie care realizează un serviciu public de interes general nu califică automat includerea persoanelor juridice în categoria instituțiilor publice. (...) În aceste condiții, tribunalul nu reține o încălcare a prevederilor OUG. nr. 27/2022 și OUG nr. 119/2022 sau dispozițiilor din Legea nr. 357/2022, facturile fiind emise cu respectarea legii și contractelor încheiate de părți″, a statuat instanța.
Aceasta a obligat CFR SA să le plătească celor de la Tinmar Energy 13,8 milioane lei, adică ″restul rămas de achitat din contravaloarea facturilor emise în perioada septembrie – noiembrie 2022, sumă care se va actualiza cu rata inflației și dobânda penalizatoare în cuantum de 0,025% pentru fiecare zi de întârziere începând cu data scadenței fiecărei facturi până la plata integrală a debitului restant″.
Decizia nu este definitivă și a fost deja atacată cu apel de CFR SA, primul termen fiind stabilit pentru luna viitoare.