Transgaz a lansat la finalul săptămânii trecute un nou proiect, declarat prin hotărâre de guvern de interes național, care vizează construirea, pe vechiul traseu al Nabucco, a unei conducte menite a alimenta cu gaze Orșova și alte circa 40 de localități din Mehedinți, județul de baștină al actualului ministru al economiei și energiei, Virgil Popescu. Costul proiectului va fi de peste 250 de milioane de lei.
"Micul Nabucco” va avea o lungime de 180 km, aproape 40% din distanța vechiului proiect Nabucco, de 457 km, și un diametru de 0,4 m, comparativ cu 1,4 m cât era cel al vechiului Nabucco.
Capacitatea de transport va fi de peste 63 de ori mai redusă decât cea a proiectului internațional inițial, ajungând la aproximativ 0,4 miliarde metri cubi pe an (mc/an). Potrivit proiectului inițial al Nabucco, capacitatea de transport a gazoductului era de 25,4-31 miliarde mc/an.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Orșova nu are rețea de gaze, populația, chiar și cea de la bloc, încălzindu-se cu lemne, depozitate în garaje de mașini. Fiecare apartament din blocuri are propriu său horn.
“Județul Mehedinți este ultimul județ din țară, până acum, care are cea mai scurtă lungime de conducte de înaltă presiune de transport gaze: 54 de kilometri. De ce a fost așa până acum, nu știu! (...) Există un potențial fantastic aici, în județul Mehedinți și în Caraș-Severin, atât din punct de vedere al dezvoltării activității economice în domeniul turismului, în domeniul prelucrării resurselor minerale, în domeniul balnear, cât și pentru creșterea calității vieții populației, care se încălzește în prezent cu lemn. (…)”, a declarat directorul general al Transgaz, Ion Sterian.
Interesant este că în regiune există deja o conductă Transgaz care alimentează Drobeta Turnu-Severin (în continuarea celei Filiași-Strehaia), prelungirea acesteia până la Orșova necesitând lucrări pe o distanță de doar 30 de km.
Locuitorii municipiului Orșova se încălzesc cu sobe pe lemne, hornurile fiind semnul distinctiv al blocurilor din localitate
Costurile, chiar și cu o investiție în majorarea capacității de transport ar fi fost mai reduse, însă astfel ar fi fost alimentată doar Orșova, nu și celelalte 40 de localități din nordul județului.
Oricum, pe lângă construirea Micului Nabucco, pentru ca gazul să ajungă la cei 15.500 consumatori casnici, 94 instituții publice și 113 agenți economici din Mehedinți (și la cei 42.000 consumatori casnici, 224 instituții publice și 280 agenți economici din Caraș Severin) mai este necesară și extinderea rețelei de distribuție locale, operată de distribuitorul monopolist local Mehedinți Gaz.
Totodată, preferința pentru construirea celor 180 de km ai Micului Nabucco ar putea avea legătură și cu centrala electrică care urmează a fi construită la Halânga de Romgaz și Grup Servicii Petroliere, prin nou creata companie GSP Power.
Potrivit Transgaz, Nabucco Jr. va asigura “alimentarea cu gaze naturale a zonei de consum Drobeta Turnu Severin, din Jupa (parte a coridorului BRUA), la presiuni mai mari, oferind posibilitatea de implementare a proiectului de dezvoltare a unei centrale electrice la Halânga”
În garajele dintre blocurile din Orșova nu sunt parcate mașini, ci lemne
Transgaz promite că, spre deosebire de vechiul șlagăr internațional căzut în desuetudine, remix-ul său după Nabucco din 2022 (anul în care localitățile vor începe să fie conectate treptat) va fi un adevărat hit, cunoscătorii putând recunoaște inclusiv acordurile BRUA.
“Studiul de pre-fezabilitate s-a întocmit. Lucrăm la studiul de fezabilitate, dar, după discuțiile de astăzi, din prima parte a zilei de la Băile Herculane, vom revizui volumele pe care le vom transporta, având în vedere cerințele ridicate de gaze de aici.
Avantajul maximum este că această conductă de 180 de kilometri, cu o valoare a investiției rezultată din studiul de pre-fezabilitate de peste 250 de milioane de lei, va închide un inel și va avea dublă sursă de alimentare: indiferent ce se întâmplă cu o sursă, vine sursa a doua. În zona localităților Obreja, Jupa, Constantin Davidoiu, Caransebeș, Hunedoara, conducta va fi cuplată la BRUA. Așa cum am declarat de fiecare dată, BRUA nu este o autostradă fără descărcări care să ducă gazele în Ungaria și Austria. A doua sursă de alimentare este din conducta Filiași-Strehaia și cei 54 de kilometri care vin până la Turnu Severin. Având acest avantaj că avem două surse, preconizăm că la sfârșitul anului 2022 primele localități vor fi conectate”, a adăugat Sterian.
Făcând trimitere la BRUA și gazoductul Ungheni-Chișinău, directorul general al Transgaz și-a exprimat convingerea că “anul 2020 va rămâne în istorie, pentru România, nu drept anul pandemiei COVID-19, ci drept anul în care vor fi fost începute și realizate cele mai multe și valoroase investiții în infrastructura gazieră din ultimii 30 de ani”.