Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale (ANRSPS) din cadrul Ministerului Afacerilor Interne (MAI) vrea să contracteze în plină pandemie COVID-19 lucrări de reparații capitale la conductele tehnologice, unele vechi de 50 de ani, ce asigură transportul benzinei și motorinei la și de la sistemul de rezervoare unde este depozitată rezerva de stat de produse petroliere a României, proiect pentru care documentația de avizare a fost elaborată încă din 2016.
Astfel, ANRSPS, prin Unitatea sa teritorială 430, a scos la licitație un contract de proiectare și execuție de reparații capitale la conductele respective, estimat la circa 18,7 milioane lei. Ofertele pot fi trimise până pe 15 iulie, când acestea urmează să fie și deschise de către autoritatea contractantă.
CITEȘTE ȘI INTERVIU Bogdan Hristescu, Director General Regional Euronet World Wide, despre premium în businessConductele cărora trebuie să li se facă reparații capitale, în lungime totală de peste 14 kilometri, asigură vehicularea produselor petroliere la și de la sistemul ANRSPS de rezervoare de depozitare a acestora, dispuse sub formă de inel, sistem localizat în extravilanul localității Șinca din județul Brașov, pe o suprafață de circa 80 de hectare.
Conductele asigură transportul produselor petroliere de la rezervoarele de depozitare la rampele de încărcare/descărcare vagoane-cisternă sau la stațiile de încărcare cisterne auto și invers.
"La nivelul Administrației Naționale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale – Unitatea Teritorială 430, în anul 2016, în conformitate cu prevederile OMAI nr. 597/2008, a fost elaborată documentația de avizare a lucrărilor de intervenții la construcții existente (DALI) – pentru obiectivul de investiții <Reparații capitale conducte tehnologice transport produse petroliere>", se menționează în documentația de atribuire.
Potrivit sursei citate, se are în vedere reabilitarea conductelor prin cămășuire interioară cu tub flexibil impregnat cu rășini epoxidice. ANRSPS atrage atenția că o parte din rezervoarele de depozitare de produse petroliere vor fi încărcate în timpul execuției contractului, iar întreaga unitate trebuie să rămână operativă pe timpul efectuării lucrărilor de reparații capitale la conducte.
CITEȘTE ȘI Tarom reia zborurile începând cu 2 mai. Atena, Paris și Amsterdam - printre primele destinații În raportul de evaluare a activității ANRSPS pe 2017 se arată că, în anul respectiv, "au fost atribuite și perfectate contractele de achiziții publice de lucrări în baza cărora infrastructura aferentă vehiculării produselor petroliere din patru unități teritoriale va fi reabilitată în
totalitate (reparație capitală), în condițiile în care această infrastructură este în exploatare de circa 40-50 ani, iar până în prezent nu a fost supusă la nicio lucrare de reparație capitală".
Piața românească de produse petroliere a înregistrat o scădere a consumului de circa 50% din cauza măsurilor restrictive luate pentru frânarea pandemiei coronavirus, în condițiile în care activitatea din sectorul extracției și prelucrării țițeiului a rămas relativ constantă, iar în acest context, capacitățile de stocare sunt ocupate cu produse petroliere în proporție de peste 80%, arată Guvernul în nota de fundamentare a unei OUG recente prin care a acordat, pe perioada stării de urgență, derogare de la procentele obligatorii de biocarburant prevăzute de legislația în vigoare care trebuie conținute de către benzina și motorina comercializate către consumatorii din România.
Pe plan mondial, traderii de țiței și produse petroliere au probleme în a găsi suficiente nave, trenuri, caverne și conducte în care să stocheze combustibili, într-un moment în care facilitățile convenționale de depozitare au ajuns la capacitate maximă pe fondul unei oferte abundente și al prăbușirii cererii din cauza crizei coronavirus.