Compania de stat Romgaz, cel mai mare producător și operator de înmagazinare de gaze naturale din România, totodată producător de energie electrică, a primit 3 oferte, de la 3 asocieri de firme, la procedura publică de contractare a achiziției și implementării unui sistem informatic prin care vrea să furnizeze gaze și energie către un număr ″nelimitat″ de clienți finali, inclusiv casnici, relevă date analizate de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Romgaz a lansat în ianuarie o licitație pentru pentru a achiziționa ″Platformă informatică gaze naturale si energie electrică″, contract evaluat la 8,587 milioane lei plus TVA.

3 aprilie - Eveniment Profit Health.forum - Sănătate nouă
16 aprilie - Maratonul de Educație Financiară
Una din oferte a venit de la un consorțiu condus de compania de soluții software B2B Ringhel Team, controlată de Mihai Dârzan. Aceasta este specializată în servicii pentru sectorul de furnizare și trading energie și gaze. Din consorțiu mai face parte ca ofertant Cima Data Analytics, parte din grupul de firme al omului de afaceri Dan Stratan, din care mai fac parte companii precum Ciga Energy sau Romcapital Invest. Subcontractant este integratorul de soluții informatice ETA2U SRL, una dintre cele mai vechi companii de profil din România, înființată în 1992 și controlată de Romulus Lucaciu.
O a doua ofertă a fost depusă de o asociere la care lider este Greensoft SRL, companie de servicii software, inclusiv pentru industria energetică, controlat de George Mardarasevici. Parteneri de consorțiu sunt Christian Gavrilă SRL, care activează sub brandul CRIsoft, de asemenea unul dintre cei mai vechi furnizori de sisteme informatice integrate din România, înființat în 1991, și Focality a Gabrielei Mardarasevici.
Cea de-a treia ofertă a venit de la un consorțiu condus de Metaminds, dezvoltator de soluții de tehnologie pentru servicii digitale la care cei mai mari acționari sunt, indirect, Cristian Anastasescu și Andrei Cruceru. Ofertant în asociere este și Cemar Professional Consulting, firmă de consultanță HR deținută de Cezar Frîncu.

Cu 2 zile înainte de deadline-ul de depunere a ofertelor, Romgaz a transmis, la solicitarea unui potențial ofertant, o clarificare cu privire la regimul drepturilor de proprietate intelectuală asupra bunurilor și serviciilor ce urmează să fie furnizate în baza contractului ce va fi atribuit în urma licitației.
Astfel, modelul de contract ce va fi semnat stipulează acum că ″Toate drepturile de autor, know-how-ul, dreptul de a împiedica extragerea și alte drepturi de proprietate intelectuală asupra oricărui livrabil sau servicii realizate integral sau parțial de Contractant în temeiul și pe durata prezentului Contract vor fi proprietatea unică și exclusivă a Contractantului/Producătorului, Entitatea contractantă (Romgaz – n.r.) având doar un drept de utilizare a acestora sub condiția achitării prețului Contractului″, iar prestatorul va avea dreptul să ceară despăgubiri dacă va constata că Romgaz nu a respectat această clauză.

Termenul limită inițial de depunere a ofertelor fusese 10 februarie, însă acesta a fost prelungit ulterior cu 10 zile, până pe 20 februarie.
Compania estimează în continuare că atribuirea se va face în cursul lunii mai a acestui an.
De asemenea, prima variantă a caietului de sarcini prevedea că, după semnarea contractului, câștigătorul va trebui să livreze infrastructura hardware necesară în cel mult 45 de zile și să pună în funcțiune platforma informatică după alte 45 – în total, 90 de zile.
În document se specifică faptul că Romgaz dispune deja de un sistem IT de planificare de resurse ERP Oracle eBusiness Suite, iar noua platformă dedicată activității de furnizare către clienți finali ce urmează să fie implementată trebuie integrată cu sistemul preexistent.

Din acest motiv, la cererea potențialilor ofertanți, compania a prelungit termenul de punere în funcțiune a platformei IT de furnizare cu 60 de zile, de la 90 la 150 de zile, ceea ce înseamnă că aceasta ar putea fi activată în octombrie sau noiembrie 2025.
De asemenea, Romgaz a precizat că acceptă și soluții digitale de tip COTS (Custom-Off-The-Shelf), adică ″soluții existente care printr-o personalizare/extindere minimă să asigure funcționalitățile cerute″.

Presiunea asupra Romgaz pentru a-și dezvolta activitatea de furnizare către clienți finali este mare, în perspectiva eliminării – la un moment dat – a actualului sistem de plafonare a prețurilor la energie și gaze. Atât premierul Marcel Ciolacu, cât și ministrul Energiei, Sebastian Burduja, au salutat public inițiativa companiei de stat.
Guvernul tocmai se pregătește acum să extindă perioada de plafonare.
Hidroelectrica, cel mai mare producător de energie electrică din România, care a demarat activitatea de furnizare către clienți finali în urmă cu mai mulți ani, respectiv în 2020, a avut nevoie de mult timp pentru a-și pune la punct sistemele informatice de gestionare a relațiilor contractuale cu aceștia, în special cu cei casnici. Compania a anunțat în noiembrie anul trecut facilități noi, respectiv plata online a facturilor de energie electrică direct în aplicația dedicată și un nou portal de contractare online pentru clienții business.

În prezent, Romgaz face furnizare concurențială pentru circa 600 de locuri de consum de gaze naturale și 400 de locuri de consum de energie electrică. La acestea se adaugă 2.500 de locuri de consum de gaze pentru care compania este furnizor de ultimă instanță (FUI).
″Pentru a putea gestiona activitatea de furnizare și distribuție gaze naturale și energie electrică, atât în regim concurențial, cât și FUI, este necesară adaptarea sistemului informatic ce urmează a fi achiziționat din perspectiva utilizării inclusiv pentru funcționalitățile specifice FUI. Mai concret, sunt necesare adaptări ale funcționalităților de contractare, calcul preț, notificări ale clienților și raportare către ANRE.
(…) este necesară achiziția unui sistem informatic care să faciliteze gestionarea portofoliului de clienți, precum și procesul de facturare, astfel: - să fie adaptat unui număr nelimitat de puncte de consum; - să poată fi implementat într-un termen cât mai scurt, având în vedere volumul foarte mare de muncă, care în prezent se realizează manual (în special la FUI și la vânzarea energiei electrice); - să realizeze corespondența cu sistemul de facturare RO e-Factura″, se arată în documentația de atribuire.

Romgaz vrea și portal web propriu dedicat clienților finali de gaze și energie.
″Aplicația va permite furnizorului să comunice eficient cu clienții, oferind acestora posibilitatea de a: - vizualiza/descarcă facturile proprii, plățile efectuate și solduri, inclusiv istoric; - vizualiza cantitățile consumate, inclusiv istoric; - plați online; - gestiune sesizări – reclamații-plângeri; - posibilitatea de a transmite informări legislative; - tablou de bord - date consum și valori; - transmitere index autocitit de către client în perioada de autocitire, direct din cont; - stabilirea de către client a convenției de consum energie electrică″, se mai menționează în documentul citat.




Extras din caietul de sarcini