Impunerea de către Guvern, din 2013, a unui impozit pe veniturile suplimentare obținute de producătorii români de gaze ca urmare a dereglementării prețurilor în acest sector a favorizat importurile de gaze rusești, arată Curtea de Conturi, în sinteza unui raport de audit al performanței pieței de gaze naturale din România, analizat de Profit.ro.
Potrivit documentului citat, dacă în perioada 2012-2015 importul de gaze naturale a suferit o diminuare semnificativă, pe fondul scăderii consumului total de gaze naturale, în anul 2016, cantitatea de gaze naturale achiziționată din import (15,94 TWh) a înregistrat o creștere de circa 7 ori comparativ cu anul 2015 (2,18 TWh), această evoluție fiind influențată de scăderea prețurilor de achiziție pentru cantitățile de gaze naturale importate, precum și de impozitarea suplimentară a veniturilor obținute de producătorii de gaze naturale din producția internă, în baza Ordonanței Guvernului nr. 7/2013.
"Impozitarea veniturilor suplimentare obținute ca urmare a dereglementării prețurilor din sectorul gazelor naturale a fost introdusă în 2013, prin Ordonanța Guvernului nr. 7/23.01.2013, ca o măsură temporară pentru perioada crizei economice. De la data apariției, aplicarea Ordonanței a fost prelungită an de an, prin prorogarea cu câte 12 luni a termenelor de expirare. În perioada auditată, impozitul stabilit prin Ordonanța Guvernului nr. 7/2013 a fost de 60% din venitul suplimentar obținut de operatorii economici, inclusiv filialele acestora și/sau operatorii economici aparținând aceluiași grup de interes economic, care au desfășurat efectiv atât activități de extracție, cât și activități de vânzare a gazelor naturale extrase din România pe teritoriul național. Auditul a remarcat faptul că, în perioada auditată, au fost impozitate suplimentar veniturile obținute de producătorii de gaze naturale din producția internă, acest fapt putând constitui unul din factorii care au condus la crearea unui mediu mai favorabil importului de gaze din afara UE (gazele rusești), în special în anul 2016, când importul de gaze a crescut de circa 7 ori față de anul 2015", arată Curtea de Conturi.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În raportul Curții de Conturi se mai arată că, în perioada 2013-2014, din cantitatea totală de gaze naturale de 25.452.284 MWh importată, “fizic” a intrat pe teritoriul României doar cantitatea de 21.624.289 MWh, diferența de 3.827.995 MWh (15%) reprezentând un “import virtual”, iar în aceste condiții, factorii de decizie trebuie să analizeze modul de tranzacționare prin intermediul acestei proceduri de tranzacționare, astfel încât să fie eliminat riscul de a se realiza exportul de gaze la prețuri mai mici decât cele la care se realizează importul de gaze, evitându-se înregistrarea de pierderi pentru economia națională.
"În perioada 2013 - 2014, un număr de 4 furnizori interni au vândut gaze naturale către țări membre ale UE, respectiv au efectuat schimburi virtuale de gaze naturale prin punctul de interconectare de la Csanadpalota, fiind comercializată cantitatea de 1,37 TWh în 2013 și de 2,45 TWh în 2014. În fapt, în perioada 2013-2014, prin cele două proceduri, backhaul și reverse flow, a fost vândută către furnizorii externi o cantitate totală de gaze naturale de 3.827.995 MWh. Concomitent, aceeași cantitate de gaze naturale a fost achiziționată (importată) de către furnizorii interni, în fapt, operațiunile derulându-se prin schimburi virtuale. (...) Auditul a remarcat faptul că, în cadrul schimburilor virtuale, aceeași cantitate de gaze naturale a fost vândută către furnizori externi la prețuri mai mici decât prețurile la care, aceeași cantitate, a fost achiziționată (importată) ulterior, de la aceiași furnizori externi", afirmă Curtea de Conturi.
Sursă: Sinteză raport Curtea de Conturi
Instituția recomandă monitorizarea schimburilor virtuale în vederea identificării acelor furnizori de gaze naturale care nu respectă reglementările emise de ANRE, adăugând că, "pentru cei aflați în această situație, se vor dispune verificări în vederea constatării nerespectării dispozițiilor legale și al aplicării contravențiilor prevăzute de lege, iar după caz, vor fi dispuse măsuri de intrare în legalitate".
Potrivit aceleiași surse, în perioada 2014 – 2015, obligația de punere la dispoziția furnizorilor a cantităților de gaze naturale rezultate din activitatea de producție în scopul asigurării necesarului de consum pentru piața reglementată nu a fost respectată de către toți producătorii prezenți în piață, respectiv de către 3 operatori (OMV Petrom SA, SC Amromco Energy SRL și Stratum Energy), care au livrat cantități mai mici decât cele stabilite, în timp ce SNGN Romgaz SA a livrat o cantitate mai mare cu circa 7.771.746 MWh.
"Prin Hotărârea Guvernului nr. 870/23.12.2012, executivul a permis titularilor de acorduri petroliere să utilizeze cantitățile de gaze naturale extrase din producția internă în propriile centrale electrice, justificat de intenția producătorilor (Romgaz SA și OMV Petrom SA) de a contribui la piața reglementată de energie electrică prin punerea la dispoziție a unei cantități de 1,8 TWh/anual de către fiecare producător. În ceea ce privește cantitățile de energie electrică livrate în regim reglementat de către acești producători, din propriile centrale electrice, s-a constatat faptul că, efectul obținut a fost diferit față de cel scontat la momentul emiterii actului normativ, întrucât în realitate, conform datelor ANRE, doar SC OMV Petrom SA a livrat energie electrică în regim reglementat și doar în anul 2013 (1,5 TWh)", mai spune Curtea de Conturi.