Liberul acces pe piața distribuitorilor de carburanți va fi limitat la companiile care dețin depozite în acest sens, a decis Camera Deputaților, care a votat un controversat act normativ, respins de Senat și nesusținut de Guvern. Proiectul a fost votat de deputații PMP, UDMR și PSD, liberalii s-au abținut, iar USR a votat împotrivă, susținând că proiectul favorizează o firmă care “are legături cu Rusia”.
Actul normativ de modificare a Codului Fiscal prevede ca “în vederea obținerii atestatului de comercializare, operatorii economici care intenționează să distribuie - și să comercializeze angro produse energetice au obligația deținerii de spații de depozitare corespunzătoare, în proprietate sau folosință - contract de locațiune, contract de comodat sau cu orice titlu legal”.
Excepție fac doar operatorii economici care comercializează produse energetice în baza cardurilor de combustibil către consumatorii finali și operatorii economici afiliați ai operatorilor economici autorizați ca antrepozitari autorizați, destinatari înregistrați și care comercializează produse energetice din locațiile autorizate ale operatorilor economici care sunt afiliați.
În expunerea de motive, inițiatorii proiectului susțin că prevederea ajută la combaterea evaziunii fiscale, lucur contrazis de guvern în punctul de vedere exprimat.
Potrivit Guvernului, nu numai că acest act normativ limitează iberul acces pe piață, însă un ordin al șefului ANAF cu prevederi similare din 2016 a fost contestat de companii, iar instanțele de contencios administrativ le-au aprobat acestora cererile de revocare/modificare/anulare.
Și avocatul Gabriel Biriș crede că motivele invocate de inițiatori nu au se susțin.
“Azi, statul colectează peste 99% din taxa (accize + TVA) la motorină de la producători/importatori, la scoaterea din antrepozit (2,08 lei) și mai puțin de 1% (doar TVA la marja, adică 1,7 bani/l) de la engross-iști. Întreb ce noimă are că ANAF să înregistreze și să dea atestate (și deci și urmărească) aproape 1.000 de comercianți engross pentru sub 1% în loc să se concentreze pe a administra
vreo 30 de antrepozitări de la care colectează peste 99%? Ne mai gândim și noi la eficientizarea administrării/colectării, sau continuăm să diluăm resursă pe muncă degeaba?”, susține Biriș pe pagina lui de Facebook.
Proiectul normativ afectează toate firmele care intermediază distribuția de carburanți pentru agricultură, transporturi, construcții, dar și pe benzinarii independenți.
“Dacă acest proiect trece, nu numai că aproape 1.000 de firme dispar, dar dispar și aproape 10.000 de locuri de muncă, adică 10.000 de noi șomeri în vremurile astea... În plus, măsură va face mai dificilă și mai scumpă asigurarea motorinei de către alte mii de companii, inclusiv de producătorii agricoli. A văzut cineva combine sau tractoare în benzinării? Nu, pentru că cineva le duce motorină la capu' tarlalei…”, susține Biriș.