Decizie: OPCOM - operator monopolist al bursei de gaze, pentru minimum 70% din producția internă. Șeful ANRE, refuzat la audiere și ținut la ușă

Decizie: OPCOM - operator monopolist al bursei de gaze, pentru minimum 70% din producția internă. Șeful ANRE, refuzat la audiere și ținut la ușă
scris 4 oct 2017

OPCOM va deține monopolul operării piețelor centralizate de gaze naturale, iar producătorii vor fi obligați să tranzacționeze de la 1 ianuarie 2018 marfa pe aceste piețe, cu o prevedere inițială de 70% din producție, procent majorat anual de Guvern, “până la atingerea cotei de 100%”, a decis astăzi Comisia de Industrii și Servicii, cu 5 voturi împotrivă, insuficiente pentru a bloca decizia.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

Profit.ro a anunțat de marți, în exclusivitate, faptul că membrii comisii de industrii a Camerei Deputaților, condusă de social-democratul Iulian Iancu, refuză să-și modifice raportul pe marginea adoptării Ordonanței de Urgență 64/2016 de liberalizare a prețului gazelor la producători, insistând să acorde monopolul operării piețelor centralizate OPCOM-ului. În plus, îi obligă pe producători să tranzacționeze de la 1 ianuarie 2018 producția pe aceste piețe, cu o prevedere inițială de 70% din producție, procent majorat anual de Guvern, “până la atingerea cotei de 100%”.

Urmărește-ne și pe Google News

Kasparov vine în premieră în România. Detalii AICI

Interesant este că pe primul semestru, 70% din consumul de gaze din România a fost tranzacționat pe Bursa Română de Mărfuri și nu pe OPCOM.

“Începând cu data de 01.01.2018, toți participanții la piața angro de gaze naturale, în măsura în care contractează vânzarea de gaze naturale, într-un an calendaristic, au obligația să încheie, în acel an calendaristic, contracte pe piețele centralizate angro administrate de Operatorul Pieței de Energie Electrică și Gaze Naturale ”OPCOM” S.A., transparent și nediscriminatoriu, în conformitate cu reglementările emise de ANRE, pentru vânzarea unei cantități minime de gaze naturale care nu poate fi mai mică decât cea reprezentată de o cotă procentuală de 70%, din cantitatea de gaze naturale pentru care încheie contracte de vânzare - cumpărare, în anul calendaristic respectiv, în calitate de vânzător. Cota procentuală prevăzută la alineatul anterior este majorată de Guvern, anual, la propunerea ministerului de resort care are obligația să monitorizeze evoluția pieței angro de gaze naturale din România, până cel târziu în data de 31 august a fiecărui an calendaristic anterior anului calendaristic pentru care se instituie obligația de tranzacționare pe piața centralizată angro a cantităților minime de gaze naturale.”, se precizează în noul raport elaborat de Comisia de Industrii, votat final astăzi.

EXCLUSIV Fortus Iași, ultimul mare producător de utilaj tehnologic din România, cu o platformă de peste 150 hectare, riscă din nou falimentul CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Fortus Iași, ultimul mare producător de utilaj tehnologic din România, cu o platformă de peste 150 hectare, riscă din nou falimentul

Președintele Comisiei, social-democratul Iulian Iancu, a refuzat să accepte cererea Cristinei-Mădălina Prună (USR) de a-l audia, înainte de vot, pe președintele Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), Nicolae Havrileț, aflat, potrivit acesteia, pe holurile Camerei Deputaților. “Dumneavoastră sunteți într-o comisie care funcționează după reguli: «Vorbiți numai dacă vi se dă cuvântul»”, a fost replica președintelui Comisiei, prin care a ținut să pună capăt unui schimb de replici mai aprins.

Vicepreședintele Comisiei, liberalul Virgil-Daniel Popescu, a precizat că PNL nu este de acord cu impunerea unei cote obligatorii de 70%. “PNL dorește să fie păstrat procentul de tranzacționare prevăzut în textul ordonanței, de 30%, și ca Guvernul să-l poată modifica ulterior în funcție de condițiile din piață. Dacă dorim alternative la gazul rusesc avem nevoie de exploatările din Marea Neagră, care nu pot fi finanțate prin contracte pe bursă pe termen scurt, ci prin contracte bilaterale pe termen lung”, a explicat Popescu poziția membrilor PNL.

În plus, liberalul și-a exprimat scepticismul cu privire la legalitatea eliminării prin lege a licenței unui operator, Bursa Română de Mărfuri (BRM), care deja operează pe piață, aceasta fiind o măsură profund anticoncurențială.

“Nu este corect ce face Guvernul acum: ca să nu scumpească gazele, să amâne până pe 1 noiembrie și să aștepte să votăm noi legea de adoptare a OUG 64, pentru a da vina pe Parlament”, a declarat un alt lider PNL.

Producătorii de gaze cer parlamentarilor, în pragul votului final, o decizie corectă în cazul tranzacționării gazelor exclusiv pe OPCOM: vor fi discriminări și efecte negative majore CITEȘTE ȘI Producătorii de gaze cer parlamentarilor, în pragul votului final, o decizie corectă în cazul tranzacționării gazelor exclusiv pe OPCOM: vor fi discriminări și efecte negative majore

Obligația de a tranzacționa gaze naturale, într-o manieră prestabilită, exclusiv pe platforma OPCOM constituie o politică restrictivă din punct de vedere comercial și introduce un regim discriminatoriu între regulile de comercializare a gazelor naturale pentru producția internă și regulile aplicabile importurilor de gaze naturale, întrucât producătorii străini vor avea dreptul de a încheia contracte bilaterale negociate direct cu consumatori mari din România, în vreme ce producătorii autohtoni de gaze naturale nu vor avea voie să încheie asemenea contracte, a atenționat astăzi Romanian Black Sea Titleholders Association – RBSTA (Asociația Română a Concesionarilor Offshore din Marea Neagră).

La rândul său, Asociația Română a Companiilor de Explorare și Producție Petrolieră (ROPEPCA) a cerut parlamentarilor ca, în pragul votului final în Comisia de Industrii și Servicii a Camerei Deputaților pe amendamentele propuse la OUG 64/2016 în vederea adoptării acesteia prin lege, să ia o decizie care să țină cont de punctele de vedere exprimate de toate părțile interesate, inclusiv de către reprezentanții industriei.

Schimbările pregătite în domeniu au fost anunțate în premieră de Profit.ro, cu mult înainte pe Insider, și au generat critici din partea tuturor instituțiilor. Împotriva instituirii unui monopol al OPCOM pe această piață s-au pronunțat toți actori implicați, de la Comisia Europeană sau Ministerul Economiei la ROPEPCA sau Consiliul Concurenței.

Ultima oară, pe 27 iunie, pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputaților s-a aflat proiectul de lege de adoptare a OUG 64, împreună cu controversatul raport adoptat de Comisia de Industrii în urmă cu o săptămână, care modifica substanțial OUG, însă nu a mai fost discutat, șefii grupurilor parlamentare anunțând că au decis, în unanimitate, retrimiterea la comisii.

EXCLUSIV Familia Coman caută bani la mai multe fonduri de investiții pentru Transenergo CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Familia Coman caută bani la mai multe fonduri de investiții pentru Transenergo

Raportul mai fusese adoptat o dată, în aceeași formă, pe 17 mai, însă, în urma presiunilor presei, companiilor, Guvernului, dar și ale Direcției Generale pentru Energie a Comisiei Europene, care i-a și trimis o scrisoare în acest sens lui Iulian Iancu, comisia a decis să nu mai redacteze raportul și să-l voteze din nou după ce va avea o întâlnire cu oficiali ai CE pe tema elaborării viitoarelor Coduri de Rețea. Interesant este că, pe 17 mai, fuseseră înregistrate 2 voturi împotrivă, cu unul mai mult ca în ședința din iunie, și două abțineri.

viewscnt
Afla mai multe despre
liberalizare
gaze
oug 64
opcom
brm