Primăria Capitalei transmite că, în pofida intrării în faliment a RADET, anunțată anterior de Profit.ro, bucureștenii racordați la sistemul centralizat de încălzire vor avea în continuare căldură și apă caldă la parametri optimi, întrucât întreaga activitate a RADET va fi preluată, în cel mai scurt timp, de noua Companie Municipală Termoenergetica, care va fi înființată prin divizarea actualei Companii Municipale Energetica. De cealaltă parte, Sierra Quadrant, administratorul judiciar al ELCEN, spune că, potrivit legii, după pronunțarea falimentului, RADET mai poate funcționa în actuala formă încă 90 de zile.
”Îi asigur pe toti cetățenii Capitalei că vor avea în continuare apă caldă și căldură la parametri optimi! Decizia de astăzi a instanței nu are consecințe asupra continuității furnizării agentului termic catre populație pentru că am luat din timp măsurile necesare astfel încât bucureștenii să nu fie afectați. Concret, am propus, iar Consiliul General a aprobat recent, înființarea Companiei Municipale Termoenergetica București, care are ca obiect exclusiv de activitate producerea, distribuția, transportul și furnizarea energiei termice", a declarat primarul general Gabriela Firea.
Ea le-a transmis salariaților RADET că nu vor resimți nici ei această schimbare, pentru că nu se vor face disponibilizări, ci întregul personal angajat va fi preluat de noul operator.
"Subliniez încă o dată că falimentul RADET nu înseamnă întreruperea furnizării agentului termic către populație, așa cum deja se vehiculează în mod eronat în spațiul public. Noua companie va prelua toate aceste servicii și va continua investițiile în modernizarea sistemului de termoficare din București, care, timp de aproape trei decenii, nu a reprezentat o prioritate pentru administrațiile anterioare”, a mai spus Firea.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ PSD îi retrage sprijinul politic ministrului Justiției Tudorel Toader; Eugen Nicolicea - înlocuitorDe cealaltă parte, Sierra Quadrant, administratorul judiciar al ELCEN, a transmis că, pentru a putea livra agentul termic bucureștenilor, după pronunțarea falimentului, RADET mai poate funcționa în actuala formă încă 90 de zile, potrivit prevederilor legale, după care activitatea de distribuție trebuie delegată fie către o direcție din cadrul Primăriei Municipiului București (PMB), fie către o companie municipală care să aibă ca obiect de activitate distribuția agentului termic către populație.
"Dorim să atragem atenția că decizia instanței de a nu confirma planul de reorganizare a RADET, respectiv decizia de pronunțare a falimentului RADET, vine și certifică faptul că implementarea modificărilor solicitate de ELCEN în cadrul planului de reorganizare a RADET (de către administratorul judiciar Rominsolv), concomitent cu o abordare judicioasă și profesionistă a Primăriei Municipiului București (PMB) a acestui proces, ar fi condus la evitarea acestei situații. Prezenta situație este generată, în principal, de acțiunile Rominsolv, care a refuzat cu obstinație să modifice un plan de reorganizare din care lipseau elemente fundamentale care să garanteze viabilitatea acestuia, fapt ce nu avea cum să conducă la o altă decizie a instanței. Doar cu titlu de exemplu, subliniem faptul că în planul de reorganizare nu erau menționate sursele de finanțare necesare achitări creanțelor înregistrate de RADET", se afirmă într-un comunicat al Sierra Quadrant.
Potrivit sursei citate, falimentul RADET este indisolubil legat de schimbările multiple de strategie din partea PMB, nefinalizate în niciuna dintre formele propuse, dar și de "refuzul constant de a-și asuma răspunderea pentru situația gravă în care se afla o companie pe care o coordonează".
"Subliniem faptul că recunoașterea de către PMB a creanței RADET de 1,1 miliarde de lei și menționarea bugetului PMB în planul de reorganizare drept sursă de finanțare a acestei creanțe ar fi condus, astăzi, la evitarea pronunțarii falimentului. Falimentul RADET anulează de facto toate eforturile și acțiunile întreprinse până în prezent de către ELCEN. De asemenea, cadrul creat de acțiunile PMB este, în prezent, unul predispus la blocaje și întârzieri semnificative", se mai spune în comunicat.
CITEȘTE ȘI ANAF reduce la cel mult 5 zile soluționarea solicitărilor de înscriere în Registrul entităților/unităților de cult pentru care acordă deduceri fiscaleSierra Quadrant dă următoarele exemple:
1. "Pentru a putea livra agentul termic bucureștenilor, după pronunțarea falimentului, RADET mai poate funcționa în actuala formă încă 90 de zile, potrivit prevederilor legale. La finalul acestui termen, activitatea de distribuție trebuie delegata fie către o direcție din cadrul Primăriei Municipiului București (PMB), fie către o companie municipală care să aibă ca obiect de activitate distribuția agentului termic către populație.
2. În scenariul delegării către o direcție a PMB, trebuie să avem în vedere faptul că aceasta structură nu are obiect de activitate corespunzător, nu deține licențe, nu este bancabilă, nu poate angaja personalul necesar desfășurării activității, nu poate face planul de afaceri necesar etc. Din aceste motive, considerăm că acest scenariu este mai degrabă unul fantezist și nu poate fi luat în calcul de niciun factor de decizie responsabil.
3. În ce privește delegarea activității către o companie municipală, dorim să subliniem problemele existente din cadrul acestui scenariu:
• din cauza acțiunilor lipsite de temeinicie și profesionalism ale PMB, în acest moment, nu există nicio companie municipală pregătită să preia activitatea RADET la sfârșitul celor 90 de zile.
• activitatea RADET nu poate fi delegată către ENERGETICA SA, întrucât Curtea de Apel București a declarat ilegală înființarea ENERGETICA SA.
• activitatea RADET nu poate fi delegată nici către TERMOENERGETICA SA, întrucât înființarea acesteia este blocată în prezent din cauza faptului că este considerată o companie ce a rezultat în urma divizării unei alte companii ce a fost constituită nelegal.
CITEȘTE ȘI UE a redactat o listă de importuri americane ce ar putea fi taxate suplimentar, în contextul disputei Airbus-Boeing• PMB trebuie să aducă un aport de capital la această nouă companie, fapt ce poate fi pus cel puțin sub semnul întrebării, în condițiile în care PMB nu și-a manifestat până în prezent disponibiltatea de a achita obligațiile financiare ale RADET și către RADET, fapt ce ar fi putut conduce la finalizarea întregul proces de reorganizare și evitarea acestui nou blocaj.
• presupusa companie care ar prelua activitatea RADET nu deține licențele necesare desfășurării activității
4. Totodata, atragem atenția cu privire la apariția unor noi probleme de ordin financiar, care pot constitui noi surse de blocaj:
• astfel, precizăm că, odata cu pronunțarea falimentului, între ELCEN și RADET dar și între ELCEN și noua companie care va prelua activitatea RADET după 90 de zile, va trebui încheiat un nou contract de furnizare care NU va mai putea prevede plata facturilor la 90 de zile.
• așadar, dacă până în prezent, ca urmare a statutului de furnizor captiv al ELCEN, termenul scadent de plată a facturilor era de 90 de zile, ulterior falimentului RADET facturile emise de ELCEN vor trebui achitate începând de mâine în termen de 30 de zile. În condițiile în care PMB are un istoric negativ în ce privește plata subvenției (fiind, de altfel, motivul principal pentru care ne aflăm astăzi în această situație dramatică), este greu de crezut că, peste noapte, PMB și, automat, RADET sau noua companie municipală se vor putea încadra cu plata facturilor într-un termen de 3 ori mai mic. În plus, odată cu transferul activității către o nouă companie, potrivit prevederilor legale, ELCEN este obligată să solicite constituirea de garanții".