CFR Marfă și Grup Feroviar Român au intrat în finala competiției pentru transportul cărbunelui CE Oltenia, o miză de peste 300 milioane lei, după ce compania feroviară de stat a acuzat fără succes producătorul de energie de favoritism

CFR Marfă și Grup Feroviar Român au intrat în finala competiției pentru transportul cărbunelui CE Oltenia, o miză de peste 300 milioane lei, după ce compania feroviară de stat a acuzat fără succes producătorul de energie de favoritism
scris 10 sep 2018

Complexul Energetic Oltenia, principalul producător de energie electrică pe bază de cărbune din România, controlat de stat prin Ministerul Energiei cu peste 77% din acțiuni, le-a declarat câștigătoare pe ambele participante la licitația de atribuire a noului acord-cadru de transport feroviar al cărbunelui de la carierele de extracție ale Complexului la centralele de producție de energie ale acestuia, respectiv compania de stat CFR Marfă și Grup Feroviar Român al omului de afaceri Gruia Stoica. Acordul prevede transportul unei cantități estimate de peste 46 milioane tone de cărbune.

Acordul-cadru pe 3 ani, evaluat la aproape 306 milioane lei, a fost scos la licitație la finalul lunii februarie, cu termen limită de depunere a ofertelor 29 martie. Vechiul acord-cadru, din 2015, în baza căruia era transportat cărbunele CE Oltenia de la cariere la centrale, a expirat la jumătatea anului în curs, în prezent fiind în derulare ultimele contracte subsecvente, valabile până la 1 octombrie. 

Urmărește-ne și pe Google News

La scurt timp după depunerea ofertelor de către cele două companii menționate, la începutul lunii aprilie, CFR Marfă a contestat documentația procedurii de atribuire, reclamând valoarea estimată a celor mai mari contracte subsecvente, numărul necesar de vagoane estimat în caietul de sarcini, considerat prea mic, faptul că se cerea ofertanților să dovedească că dețin o rezervă activă de doar minimum 10% din parcul de vagoane solicitat, precum și termenele și scadențele de plată.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

CFR Marfă și Grup Feroviar Român au intrat în finala competiției pentru transportul cărbunelui CE Oltenia, o miză de peste 300 milioane lei, după ce compania feroviară de stat a acuzat fără succes producătorul de energie de favoritism
O aeronavă Tarom plecată din București a fost interceptată deasupra Germaniei de două avioane de vânătoare Eurofighter CITEȘTE ȘI O aeronavă Tarom plecată din București a fost interceptată deasupra Germaniei de două avioane de vânătoare Eurofighter

Instituția de profil, CNSC, a respins contestația CFR Marfă, compania pierzând ulterior, în luna iunie, și procesul pe aceeași temă pe care l-a intentat la Curtea de Apel Craiova, se arată într-un document al Complexului Energetic Oltenia.

"Contestatoarea (CFR Marfă – n.r.) consideră că numărul de vagoane stabilit și cerut prin caietul de sarcini este insuficient față de cantitățile pentru care se solicită efectuarea prestației și că modul în care i s-a răspuns la solicitarea de clarificări creează o situație de ambiguitate, care tinde să conducă la favorizarea unor potențiali ofertanți. De asemenea, apreciază că autoritatea contractantă nu a dorit să țină seama de factorii care influențează dimensionarea parcului de vagoane și a luat în calcul numai cantitățile estimate și capacitățile de producție, precizând că societatea petentă deține parcul de vagoane necesar transportului într-un număr suficient pentru efectuarea prestației în cantitățile solicitate. (...) Față de răspunsurile la clarificările menționate, în acord cu CNSC, Curtea constată că autoritatea contractantă (CE Oltenia – n.r.) a formulat răspunsuri clare și complete la fiecare solicitare a petentei, (...) neavând vreo obligație legală de a modifica/completa documentația de atribuire în sensul propunerilor formulate de petenta ofertantă", se relatează în motivarea deciziei Curții de Apel Craiova de respingere a contestației CFR Marfă.

După hotărârea Curții, CE Oltenia a continuat procedura de atribuire și a decis să declare câștigătoare ambele companii. Asta înseamnă că, pentru fiecare contract subsecvent al acordului-cadru, va fi reluată competiția dintre CFR Marfă și Grup Feroviar Român (GFR). Oferta totală a companiei de stat s-a cifrat la 305,86 milioane lei, iar cea a GFR – la 292,49 milioane lei.

Extras din decizia Curții de Apel Craiova, de respingere a contestației CFR Marfă

Extras din decizia Curții de Apel Craiova, de respingere a contestației CFR Marfă

Explozie cu peste 100% a pieței de autoturisme, datorită lichidărilor de stocuri. Procedurile de testare WLTP i-au obligat pe dealeri să facă reduceri substanțiale CITEȘTE ȘI Explozie cu peste 100% a pieței de autoturisme, datorită lichidărilor de stocuri. Procedurile de testare WLTP i-au obligat pe dealeri să facă reduceri substanțiale

Patronul GFR, Gruia Stoica, a fost condamnat definitiv în 2016, de către Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ), la doi ani și șase luni de închisoare cu suspendare pentru cumpărare de influență în dosarul legat de presupusa fraudare a licitației Complexului Energetic Oltenia pentru transportul cărbunelui, pedeapsă mai redusă față de cea dictată în 2015, în aceeași speță, de către Curtea de Apel Ploiești. În aprilie 2018, omul de afaceri a contestat la ÎCCJ pedeapsa cu suspendare, procesul fiind pe rol

”Sunt sigur că o simplă discuție de afaceri dintre mine și avocatul meu nu poate fi calificată ca reprezentând infracțiune de cumpărare și respectiv trafic de influență. Subliniez că este absolut nesustenabilă susținerea procurorilor potrivit căreia avocatul meu de la acea dată ar fi promis obținerea unei informații de la directorul CFR Marfă privind prețul ofertat de această companie pentru licitația ce urma să aibă loc la 29.01.2014, pentru bunul și simplul motiv că avocatul nu îl cunoștea pe directorul CFR Marfă”, a transmis Gruia Stoica pe 5 martie 2015, imediat după ce a primit vestea condamnării pe fond.

În acest dosar, omul de afaceri a fost acuzat de procurorii DNA că, în mai 2013, i-ar fi dat avocatului trei milioane de euro pentru a afla prețul cerut de CFR Marfă, concurentul său, la licitație. GFR ar fi licitat apoi cu un preț ușor mai mic, astfel încât contractul să fie adjudecat. Valoarea contractului era estimată la 473 de milioane de lei, fără TVA.

România, a doua mare creștere economică din UE în ritm trimestrial. În ritm anual, este devansată de alte țări din regiune ca Polonia, Ungaria sau Slovenia CITEȘTE ȘI România, a doua mare creștere economică din UE în ritm trimestrial. În ritm anual, este devansată de alte țări din regiune ca Polonia, Ungaria sau Slovenia

Complexul Energetic Oltenia a raportat anul trecut o cifră de afaceri mai mare cu 28,5%, de la 2,28 miliarde lei în 2016 la 2,93 miliarde lei. Veniturile au crescut cu 18,7%, de la 3,68 miliarde lei în 2016 la 4,37 miliarde lei în 2017. Producătorul de energie a  înregistrat un profit net de aproximativ 181 milioane lei față de o pierdere de circa 140 milioane lei înregistrată în 2016.

CE Oltenia estimează pentru acest an un profit brut de 70,2 milioane lei, mai mic de aproape trei ori față de 2017. Compania preconizează totodată că numărul mediu de salariați pentru acest an va scădea de la 13.760 persoane la 13.165 persoane, respectiv cu 4,3%.

Iarna, în unele momente cu temperaturi foarte scăzute, consum foarte mare și aport redus al parcurilor eoliene și al hidrocentralelor, CE Oltenia ajunge să asigure și o treime din totalul producției de energie a României. Anul trecut, compania a funcționat în medie cu 8  grupuri energetice, acoperind o cotă de până la 24% din piața de energie și de circa 40% din serviciile de sistem necesare la nivel național. În perioada de iarnă, CE Oltenia a funcționat inclusiv cu toate cele 11 grupuri energetice disponibile, atingând în repetate rânduri o cotă de piață de 30%.

viewscnt
Afla mai multe despre
complexul energetic oltenia
cfr marfa
grup feroviar roman
gruia stoica
transport carbune calea ferata