Ce penalități vor plăti distribuitorii de energie electrică clienților pentru întârzieri

Ce penalități vor plăti distribuitorii de energie electrică clienților pentru întârzieri
scris 23 dec 2015

Distribuitorii de energie electrică vor datora de anul viitor clienților penalități de până la 300 de lei pentru nerespectarea termenelor maxime de prestare a unor servicii cum ar fi restabilirea alimentării cu energie după întreruperi planificate sau neplanificate, emiterea de avize și certificate de racordare, punerea sub tensiune a instalațiilor de utilizare a rețelelor electrice sau înlocuirea contoarelor defecte, potrivit unui proiect de standard de performanță elaborat de ANRE. Operatorii de distribuție au convins însă Autoritatea să mențină cel puțin până în 2017 prevederea potrivit căreia, pentru unii clienți, unele dintre aceste compensații se acordă doar la cerere, impunerea lor nefiind automată.

Astfel, potrivit ANRE, în discuțiile cu Autoritatea, distribuitorii au cerut "amânarea calendarului de implementare sau eliminarea din proiectul de standard a propunerii conform căreia compensațiile datorate de operatoriide distribuție pentru nerespectarea indicatorilor de performanță să se acorde în mod automat, fără a fi nevoie de cererea scrisă a utilizatorilor".

Urmărește-ne și pe Google News

În forma finală a proiectului de standard elaborat de ANRE se stipulează că aceste compensații se acordă automat utilizatorilor racordați la înaltă și medie tensiune, pentru nerespectarea tuturor standardelor de performanță, precum și utilizatorilor racordați la joasă tensiune, pentru nerespectarea standardelor privind calitatea tehnică a energiei, respectiv calitatea comercială a serviciului de distribuție.

În schimb, în ceea ce privește nerespectarea standardelor privind continuitatea serviciului de distribuție, compensațiile se acordă utilizatorilor racordați la joasă tensiune doar la cerere până în 2017. Între 2017 și 2018, compensațiile se vor acorda automat în zonele unde s-au implementat sisteme inteligente de măsurare a energiei electrice și la cerere acolo unde acestea nu există, urmând ca, din 2019, acordarea automată a compensațiilor să se generalizeze.

În cât timp trebuie reluată alimentarea cu energie

Pentru nerespectarea termenului maxim de restabilire a alimentării cu energie după o întrerupere neplanificată, distribuitorii vor datora penalități de 300 lei clienților racordați la înaltă tensiune, 200 lei la medie tensiune și 30 lei la joasă tensiune.

În perioada 2016-2018, termenul maxim de restabilire a alimentării va fi de 8 ore în mediul urban și de 18 ore în cel rural, în condiții normale de vreme, respectiv de 48 de ore pentru toți clienții, în condiții meteorologice deosebite.

Din 2019, termenul maxim se va reduce la 6 ore în mediul urban, 4 ore în reședințe de județ și 12 ore în mediul rural, în condiții normale de vreme, menținându-se cel de 48 ore pentru condiții meteorologice deosebite.

Pentru restabilirea alimentării după o întrerupere planificată, termenul maxim este de 8 ore, indiferent de zonă, și se vor aplica aceleași penalități, de 300 lei pentru clienții racordați la înaltă tensiune, 200 lei la medie tensiune și 30 lei la joasă tensiune.

Număr maxim de întreruperi pe an

Din 2019, distribuitorii vor datora compensații clienților și pentru depășirea unui număr maxim anual de întreruperi neplanificate ce afectează un loc de consum și/sau de producere a energiei electrice. Întreruperile lungi sunt cele care durează mai mult de 3 minute.

Între 2019 și 2021, numărul maxim acceptat va fi de 12 în mediul urban și 24 în mediul rural, plafonul urmând să scadă la 8 în mediul urban și 16 în mediul rural între 2021 și 2023 și la 8 indiferent de zonă din 2023. Compensațiile vor fi de 300 lei la înaltă tensiune, 200 lei la medie tensiune și 30 lei la joasă tensiune.

În schimb, încă de anul viitor, se vor accepta maximum 4 întreruperi lungi planificate pe an în mediul urban și 8 în mediul rural, compensațiile pentru depășirea acestor limite fiind tot de 300 lei la înaltă tensiune, 200 lei la medie tensiune și 30 lei la joasă tensiune.

Clienții cărora li s-a oprit curentul pentru neplata facturilor trebuie reconectați la rețea în termen de maxim 2 zile lucrătoare din momentul în care distribuitorul este notificat cu privire la efectuarea plății datorate, fie chiar de către client, fie de furnizorul de energie al acestuia. În caz de depășire a termenului, distribuitorul datorează clientului compensații de 270 lei la înaltă tensiune, 130 lei în cazul firmelor racordate la medie și joasă tensiune și 90 lei în cazul persoanelor fizice racordate la medie și joasă tensiune.

Avize și certificate de racordare

Proiectul de standard al ANRE prevede că un aviz de racordare trebuie emis în 10 zile calendaristice în cazul în care stabilirea soluției de racordare se face pe baza unui studiu de soluție și de 30 de zile calendaristice dacă stabilirea soluției de racordare se face pe baza unei fișe de soluție. Pentru depășirea acestor termene, compensațiile sunt de 130 lei la înaltă tensiune, iar la medie și joasă tensiune de 90 lei pentru persoane juridice și de 40 lei pentru persoane fizice.

Aceleași compensații menționate în paragraful anterior sunt datorate de distribuitori și pentru depășirea termenelor maxime de emitere a certificatelor de racordare, transmitere a ofertei de contract de racordare și punere sub tensiune a instalațiilor de utilizare (termen maxim pentru fiecare: 10 zile calendaristice), transmitere a ofertei de contract de distribuție (maxim 15 zile lucrătoare) și transmitere de răspunsuri la solicitările scrise privind explicarea cauzelor întreruperilor (maxim 10 zile lucrătoare).

Montarea sau înlocuirea unui grup de măsurare dispărut, defect ori suspect de înregistrări eronate sau a unor elemente dintr-un astfel de grup de măsurare, precum și înlocuirea sau reprogramarea unui contor la solicitarea de schimbare a tipului  de tarif sau la schimbarea titularului contractului de furnizare, trebuie făcute în maxim 10 zile lucrătoare, iar compensația pentru depășirea acestui termen este de 130 lei, indiferent de tipul de client sau de nivelul de tensiune la care este racordat.

Puteți consulta aici și aici proiectul de ordin al ANRE, precum și nota de prezentare a acestuia.

Standardul pentru distribuitorii de gaze, adoptat și publicat deja în MO

De la 1 ianuarie 2016 va intra în vigoare un standard de performanță similar și pentru distribuitorii de gaze naturale, ordinul ANRE de aprobare a standardului fiind publicat în Monitorul Oficial la începutul lunii.

Potrivit actului normativ citat, operatorii sistemelor de distribuție de gaze naturale vor plăti clienților penalități în sumă fixă de 100 de lei, plus 2 lei pentru fiecară oră de întârziere, dacă întârzie cu mai mult de 12 ore să-i notifice pe consumatori cu privire la motivele limitării sau întreruperii neplanificate a serviciului de distribuție și sistem a gazelor, precum și la data și ora preconizată pentru reluarea serviciului.

Plata penalităților se face la cererea clienților, aceasta putând fi depusă de aceștia în cel mult 60 de zile de la data la care obligațiile de plată ale distribuitorilor devin scadente. Operatorii de distribuție sunt obligați să plătească penalitățile în termen de 30 de zile de la data înregistrării cererilor clienților.

Ordinul citat impune distribuitorilor de gaze să îi anunțe pe clienți, cu cel mult 12 ore după întreruperea sau limitarea distribuției, asupra motivelor limitării sau întreruperii serviciului de distribuție, precum și asupra datei și orei preconizate de reluare a serviciului. Dacă nu este posibilă reluarea distribuției la data și ora anunțate inițial, distribuitorii vor trebui să-i informeze pe clienți din 12 în 12 ore asupra evoluției situației, inclusiv asupra modificării datei și orei preconizate de reluare a serviciului de distribuție.

viewscnt
Afla mai multe despre
distributie energie electrica
distribuitori energie electrica
facturi energie electrica
anre
operatorii distributie energie
intreruperi neplanificate distributie energie