După ce a vândut activitățile de turism către grupul german Dertour, omul de afaceri Dragoș Anastasiu, proprietarul Grupului Eurolines, crede că a deschis o poartă prin care vor intra în România, în următorii ani, toți marii turoperatori europeni. El povestește că a negociat vânzarea cu trei mari turoperatori germani, printre care și TUI, toți dorind să vină în România.
ULTIMA ORĂ Nouriel Roubini, "Dr. Doom", vine în România. Detalii AICI
El nu dorește să facă publică suma cu care a vândut, însă mai multe surse din piață ale Profit.ro avansează o tranzacție de peste 10 milioane euro.
Dragoș Anastasiu spune că nu a alergat după vânzarea afacerilor sale din turism, nu acesta a fost scopul lui, însă totdeauna a fost deschis la orice fel de propuneri. De când a intrat în colaborare cu TUI, cu opt ani în urmă, a existat ideea ca ei sau un alt concern să intre în acționariat după o anumită perioadă. A gândit asta pentru că el crede că șansele de supraviețuire a unei rețele de agenții de turism pe piața autohtonă scad de la un an la altul, pentru că este vorba de un business cu marjă mică, unde trebuie rulaj foarte mare, cu riscuri foarte mari de neîncasare dacă unii sau alții dintre parteneri au probleme. Deci, acea marjă mică poate să dispară foarte ușor.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Singura variantă de dezvoltare e de volum, în opinia lui, dar piața din România nu-ți dă posibilitatea să ai un rulaj atât de mare încât să contezi atunci când te duci la contractări pe piețele internaționale, prin Turcia, Grecia etc. "Una e să te duci să cumperi două camere, alta e tot hotelul", explică Anastasiu.
După ce, cu ani în urmă, a decis să funcționeze sub umbrela unui brand internațional și a ales franciza TUI, intrând cu agențiile în mall-uri și în zone centrale din marile orașe, următorul pas era globalizarea afacerii. "I-a interesat și pe cei de la TUI să cumpere afacerea și am discutat și cu ei, însă diferența semnificativă a fost de interes, iar Dertour și-a dorit mai mult să intre pe piața românească, motiv pentru care CEO-ul șeful lor cel mare a fost de trei ori în România și vine din nou în câteva săptămâni", a declarat omul de afaceri pentru Profit.ro.
În afară de cei doi turoperatori, au mai existat discuții și cu un al treilea mare concern din Germania, al cărui nume Anastasiu nu vrea să-l facă public.
CITEȘTE ȘI Tranzacție finalizată: Eurolines România vinde către germanii de la Dertour toate activitățile de turism - agenții, incoming și turoperareÎn momentul vânzării, cele trei firme cu activitate în zona agențiilor de turism pe care le-a concentrat în Travel Brands, cumpărat de Dertour, aveau, cumulat, afaceri de peste 150 de milioane de euro. "Când cumpără, străinii se uită la piață, iar piața românească a devenit interesantă. Se mai uită după seriozitatea business-ului și după echipă. Au cumpărat rețeaua de agenții, sediile, dar n-au luat cărămizi, pentru că acolo unde avem noi proprietățile noastre le închiriază de la noi, au preluat toți angajații din zona de turism și au preluat toate contractele", afirmă el.
Anastasiu nu crede că cei de la TUI s-au supărat că a vândut concurenței pentru că, spune el, lumea "nu e pe supărare în business-urile internaționale". N-am făcut absolut nimic pe la spate și vânzarea n-a fost nicio surpriză pentru TUI. Grupul Eurolines nu va mai face niciun fel de activitate de turism sau de turoperare. "Faptul că un grup de tipul ăsta vine și investește în România ne poate face mândri ca piață, pentru că înseamnă că ne-am maturizat. După această intrare pe piață, toți ceilalți mari turoperatori vor deschide ochii. Vor veni în România fie prin preluarea altor agenții, fie direct, pentru că s-a deschis cutia Pandorei. Așa s-a întâmplat cu mulți ani în urmă când produsul România a intrat la TUI în catalog, după care a intrat în cataloagele tuturor marilor turoperatori germani. Deschiderea de către un gigant a unei piețe însemnă deschiderea pieței. În cinci ani, o să-i găsim aici pe toți cei mari din turismul european. Sunt X metode de a intra pe piață", crede Anastasiu.