Datele financiare publicate de Tesla arată o creștere a veniturilor în trimestrul al doilea, pe fondul atingerii unui volum record al vânzărilor, la un nivel apropiat de cel din trimestrul 4 2022. În același timp, profitul a scăzut, cu o marjă care coboară pentru prima dată sub 10%.
Politica de prețuri pe care a adoptat-o Elon Musk și Tesla în acest an începe să producă efecte, asta însemnând că, în pofida creșterii accelerate a vânzărilor și, implicit, a veniturilor, profitul operațional a rămas la un nivel apropiat de cel de anul trecut, iar rezultatul net din operațiuni a scăzut cu 3 procente față de trimestrul al doilea din 2022.
Veniturile din operațiuni ale Tesla, în trimestrul al doilea al acestui an, au crescut cu 46% față de trimestrul similar din 2022, dar nivelul acestora, 21,2 miliarde dolari, a fost mai mic decât cel din trimestrul 4 din 2022 (21,3 miliarde dolari), fiind totodată cu circa 1,3 miliarde peste cel din trimestrul 1 din 2023. Veniturile totale s-au ridicat la 24,9 miliarde, la un nivel comparabil cu cel din cele două trimestre anterioare.
Profitul operațional s-a ridicat la 4,5 miliarde dolari, fiind cu 7% mai mare decât în urmă cu un an, dar mai mic decât cel din ultimele trei trimestre anterioare (trimestrul 3 și 4 din 2022 și trimestrul 1 din 2023). Marja operațională a scăzut și în acest trimestru, de la 25% cât era în urmă cu un an, la 18,2%, continuând trendul înregistrat în ultimul an, pe fondul creșterii vânzărilor și reducerii prețurilor.
Rezultatul net din operațiuni a scăzut pentru prima dată sub 9,6%, la 2,4 miliarde dolari, cu 3 procente sub cel din 2022, respectiv o diminuare cu 5 puncte procentuale, situație care a fost vizibilă încă din primul trimestru, când marja era de 11,4%. În același timp, cheltuielile operaționale s-au majorat cu 21%, la 2,1 miliarde dolari.
Rezultatul EBITDA a fost de 4,6 miliarde dolari, mai mare cu 23% față de trimestrul 2 din 2022, totodată, peste trimestrul anterior, dar sub cel din trimestrele 3 și 4 din 2022. Prima concluzie care se desprinde din aceste cifre este că o creștere a volumului vânzărilor Tesla nu vine obligatoriu și cu un profit mai mare, ci dimpotrivă. Altfel spus, Tesla a preferat să cumpere cotă de piață, prin reducerea prețurilor agresivă, costul acestei operațiuni fiind regăsit în diminuarea profitului.
Valoarea fluxului de numerar s-a îmbunătățit în trimestrul al doilea, depășind ușor 1 miliard de dolari, față de 441 milioane în trimestrul 1, fiind cu 62% peste cel din urmă cu un an.
CITEȘTE ȘI Dacia Sandero a pierdut pentru moment lupta cu Model Y de la TeslaCompania precizează că printre cauzele scăderii marjei operaționale sub 10% se numără cheltuielile generate de trecerea la celulele 4680, creșterea investițiilor în producția Cybertruck, AI și în „alte proiecte mari”. Totodată, explicațiile fac referire la reducerea costului per vehicul, inclusiv o reducere a prețului materiilor prime. Au crescut în același timp veniturile nete din afacerile cu energie și servicii.
Tesla a încheiat trimestrul al doilea cu un volum record al vânzărilor, 466.140 automobile livrate, cu 83% mai multe decât în urmă cu un an, ceea ce duce volumul din prima jumătate de an la 888.400 unități, mult sub planul de un milion de unități. Creșterea a fost stimulată de reducerea prețurilor și accelerarea producției în uzinele companiei, chiar dacă în continuare acestea sunt apreciate ca fiind subutilizate.