China nu mai este doar cea mai mare piață pentru industria auto globală, grație numărului uriaș de mașini fabricate și vândute, dar se transformă într-un veritabil miracol pentru vehiculele electrice.
Kasparov vine în premieră în România. Detalii AICI
Numărul mașinilor electrice produse în acest an (până în septembrie) s-a ridicat la aproape 350.000 de unități, fiind vândute 325.000 de automobile. Creșterea față de anul trecut este uimitoare, peste 50%. La acestea se adaugă și automobilele hibrid plug-in, 76.000 de unități vândute, cu o creștere de numai 4 procente.
Doar în luna septembrie au fost vândute 77.000 de automobile electrice în China, exact câte autoturisme au fost înmatriculate în total, în România, de la începutul anului. Creșterea din septembrie a fost și mai mare, de circa 80%, față de septembrie 2016.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Interesant este însă faptul că în Top 10 al celor mai mari producători, respectiv al mărcilor vândute, se află numai mărci locale, cu excepția Tesla. Asta în pofida faptului că cele mai mari nume ale industriei auto, cu modelele electrice cele mai vândute, Nissan, Renault, BMW, Toyota sau Mitsubishi, se află pe piață și produc în fabrici locale, mașinle pe care le oferă clienților chinezi.
Cea mai mare cotă de piață o are grupul BAIC, 25% din totalul vehiculelor electrice produse și vândute în China. BAIC este o companie uriașă, inclusă în top 500 la nivel global, care a produs anul trecut, inclusiv cu partenri precum Daimler sau Hyundai, aproximativ 2 milioane de mașini. Unul dintre cele mai populare modele produse de BAIC este EX200, un hatchback de 4,11 metri, care costă 26.500 de euro.
Cea mai accesibilă mașină electrică este însă Zotye Zidhou (ZD), un vehicul care seamănă cu un smart, este mult mai mic decât acesta, este propulsat exclusiv electric și costă doar 14.000 de euro. Cei de la Zotye au o cotă de 14% în acest moment, cu toate modelele din portofoliu.
Alte companii auto chinezești care se află în top sunt BYD (numele este un acronim de la Build Your Dreams - are un procent de 10%), JAC (9%) și Geely (9%).
Tesla vinde doar 5% din piața de vehicule electrice, însă poate fi considerată o marcă cu performanțe, dat fiind faptul că mărcile europene sau japoneze intră toate în procentul de 4% din categoria „Alte mărci”.
În aceste condiții, nu este deloc întâmplător faptul că autoritățile chineze vor să interzică vehiculele cu motoare pe combustie în viitorul nu foarte îndepărtat. Avântul pe care l-au luat mașinile electric pe șosele i-a determinat și pe producătorii occidentali să înceapă noi parteneriate cu companiile chineze. Renault – Nissan, Mercedes sau BMW sunt companii care au deschise partenriate și au demarat deja negocieri sau le-au și încheiat pentru a construi noi uzine și noi mașini electrice.