Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a avertizat, vineri, că votul din Parlamentul britanic, împotriva acordului Brexit negociat cu Uniunea Europeană (UE), crește semnificativ riscul ieșirii Marii Britanii din UE fără un acord, cu efecte negative în sectorul transportului rutier.
Marți, deputații britanici i-au aplicat, cu mai puțin de trei luni înaintea Brexitului, o înfrângere istorică premierului Theresa May, respingându-i masiv acordul cu privire la ieșirea din UE, declanșând depunerea unei moțiuni de cenzură de către opoziția laburistă, scrie News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Vineri, UNTRR s-a arătat profund îngrijorată de efectele unui Brexit fără un acord cu UE, efecte care se vor răsfrânge asupra transportului rutier de mărfuri și de persoane către și dinspre Marea Britanie.
”Planurile de urgență ale Comisiei Europene și ale guvernului britanic nu vor putea răspunde nevoilor operaționale actuale ale companiilor de transport rutier comercial și ale clienților acestora. Un Brexit fără un acord cu UE nu ar fi trebuit să fie o opțiune, dar, în momentul de față, este aproape realitate. Cu doar două luni până la ieșirea Marii Britanii din UE, lipsa clarității reprezintă cea mai mare provocare”, se arată în comunicat.
Patronatul avertizează că se prevede un viitor cu consecințe economice extrem de grave pentru societate și mediul de afaceri, deoarece lipsesc clarificările privind vama și accesul pe piață pentru milioane de operațiuni de transport rutier care efectuează, în mod regulat, curse din și spre Marea Britanie.
”Marea Britanie va fi o țară terță în relația cu UE, ceea ce presupune faptul că mărfurile vor fi supuse supravegherii și controlului vamal, care va implica aplicarea de taxe vamale, interdicții sau restricții pentru anumite bunuri, îndeplinirea formalităților vamale, iar autorizațiile vamale emise de Marea Britanie nu vor mai fi valabile în UE”, se arată în comunicat.
Patronatul avertizează că, în cazul unei ieșiri din UE fără acord a Marii Britanii, comerțul și furnizarea de mărfuri vor suferi, iar costurile vor crește cu cel puțin 10%.
”Într-o zi obișnuită, până la 10.000 de camioane trec numai prin portul Dover. În ciuda tuturor planurilor de urgență, operatorii de transport rutier, clienții și guvernele lor nu sunt pregătiți pentru un scenariu fără acord până la 30 martie 2019”, se arată în comunicat.
UNTRR atrage atenția că, fără un acord, companiile de transport rutier își vor reduce drepturile de exploatare a pieței în mod serios și acest lucru va avea un impact negativ asupra furnizării mărfurilor. În plus, un număr din ce în ce mai mare de companii din UE au în vedere suspendarea operațiunilor în zilele următoare termenului limită Brexit.
”UNTRR solicită implicarea activă a factorilor de decizie politică din România, prin Președinția României la Consiliul Uniunii Europene, și Marea Britanie să ofere claritate în ceea ce privește modul de urmat după 30 martie 2019 și să-și intensifice eforturile pentru a pune în aplicare soluțiile potrivite pentru transportul rutier”, se arată în comunicat.