Uzina Mecanică și Șasiuri Dacia va fi oprită pentru mai multe zile, începând de luni, 14 martie, ca urmare a scăderii de comenzi de cutii de viteze din partea uzinelor Renault din Rusia, potrivit anunțurilor făcute de companie către angajați și văzute de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider
Uzina Dacia din România produce componente pentru fabricile Global Acces ale Renault Group, dar și pentru alte modele ale mărcii, precum și pentru Nissan. La capitolul componente, la Mioveni sunt produse atât motoare, cât și cutii de viteze. De aici, cutiile sunt expediate inclusiv în Rusia, unde Renault Group are două uzine: în Moscova, pentru mașinile sub siglă Renault, și la Togliatti, pentru mașinile Lada produse de AvtoVAZ.
Criza generată de războiul din Ucraina și restricțiile impuse Rusiei, suprapuse peste criza de semiconductori, au determinat oprirea ambelor uzine Renault din Rusia. Pentru moment, Lada va reporni producția în regim de avarie, însă fabrica de lângă Moscova rămâne închisă. Din acest motiv, cererea de cutii de viteze către Uzina Mecanică și Șasiuri Dacia, din România a scăzut semnificativ. Din acest motiv, programul acestei fabrici se oprește pentru trei zile: departamentul Cutii de Viteze își va întrerupe activitatea în zilele de 14, 18 și 21 martie 2022, iar departamentul Aluminiu - Uzinaj piese cutii de viteze) și a funcțiilor suport se va reduce și el. Celelalte departamente de fabricație din UMCD vor avea program de lucru normal. Dacia a anunțat angajații că în sectoarele în care va fi oprită activitatea, se vor realiza mentenanța, reparații și activități de proiecte industriale.
Angajații care vor rămâne acasă vor primi 85% din salariu și tichetele de masă aferente.
În ultimele două săptămâni, Dacia reușise să recupereze parțial pierderile de producție cauzate de criza de semiconductori, fiind nevoită să cheme angajații și sâmbăta la serviciu, pentru a produce mașini. Potrivit unor informații neoficiale, uzina a reușit să se aprovizioneze pentru moment cu semiconductorii necesari vehiculelor produse la Mioveni.
Uzina Mecanică și Șasiuri este „cea mai complexă uzină a Grupului Renault, la nivel mondial, în ceea ce privește procesele și activitățile”, după cum o descriu oficial reprezentanții Renault. În cele patru departamente ale uzinei sunt produse piesele brute din aluminiu, se asamblează motoarele și cutiile de viteze, se montează punțile față și spate, osiile și cadrele GMP (grup moto propulsor) pentru vehiculele din gama Dacia, Renault și Nissan, asamblate la Mioveni și în alte uzine din lume. Uzina folosește sistemul de producție comun uzinelor din cadrul Alianței Renault - Nissan, Alliance Production Way (APW). În 2020, Uzina Mecanică a produs circa 340.000 de cutii de viteze, jumătate fiind exportate către alte uzine ale grupului Renault.
Uzina Renault din Moscova a fost construită în 2005 și produce modele Dacia rebranduite cu logo-ul francez, precum și automobilele Kaptur și Arkana, imitații ale versiunilor europene, dar care au sub caroserie platforma B0, de la Dacia (regăsite pe vechile generații Duster – Sandero). Fabrica produce și Nissan Terrano, versiunea proprie a lui Duster. În uzina AvtoVAZ sunt produse modele proprii, realizate, unele dintre ele, pe platforma și cu componente Dacia. Cele două mărci, Renault și Lada, au vândut anul trecut aproximativ 450.000 de autoturisme pe piața locală.
În 2021, AvtoVAZ a avut venituri de 2,8 miliarde euro, în creștere cu 10,4% față de 2020, cu un profit operațional de 247 milioane de euro, cu peste 100 de milioane de euro în plus față de anul precedent.