Tesla a publicat raportul financiar pentru trimestrul 1 al acestui an, cu cifre care arată o situație delicată a constructorului american. Veniturile au scăzut simțitor, din cauza diminuării vânzărilor, iar profitul s-a diminuat din cauza scăderilor masive ale prețurilor.
VEZI AICI ȘI SURPRIZĂ Tesla nu mai este marcă premium
Veniturile Tesla din afacerile cu automobile s-au ridicat în primul trimestrul al anului la 17,3 miliarde dolari, fiind cu 13% mai mici decât cele din urmă cu un an, iar cele totale, care inclus și producția de energie, au fost de 21,3 miliarde dolari, fiind mai mici cu 9 procente.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Cheltuielile de producție au crescut cu 37%, în timp ce valoarea EBITDA a scăzut drastic, cu 21%, la 3,3 miliarde dolari, de la 4,2 miliarde dolari anul trecut și de la 3,9 miliarde dolari în trimestrul 4 din 2023. Veniturile operaționale au ajuns la un nivel extrem de mic, 1,17 miliarde dolari, cu 56% mai mici decât în urmă cu un an.
Profitul net a coborât la un nivel record pentru ultimii ani, respectiv 1,1 miliarde euro, fiind cu 55% sub nivelul celui din trimestrul 1 2023 și cu aproape 7 miliarde dolari sub cel din trimestrul 4 2023.
CITEȘTE ȘI FOTO Primul depou Alstom din București pentru trenurile electrice a fost finalizatConform companiei, reducerea veniturilor a fost generată de scăderea prețului mediu de vânzare a automobilelor, declinul livrărilor de vehicule, parțial pusă pe seama activităților din uzinele din Fremont și Berlin, impactul negativ al cursurilor de schimb.
Scăderea profitabilității la un nivel istoric de 5,5% este pusă pe seama reducerii prețului mediu de vânzare, prin creșterea costurilor operaționale și a costurilor de cercetare/dezvoltare, costurile de producție pentru Cybertruck, declinul livrărilor.
Tesla a înregistrat pentru prima dată în ultimii patru ani o scădere a vânzărilor, ceea ce a tras un semnal de alarmă privind intrarea companiei într-o nouă perioadă a existenței sale, după mai mulți ani de creșteri aproape inexplicabile.
Compania a declarat anterior că scăderea are drept cauză „faza incipientă a rampei de producție a Model 3 actualizat”, care se produce în uzina din Fremont, California, la care se adaugă atât închiderea fabricilor ca urmare a atacurilor din Marea Roșie, cât și incendiului din Berlin.
În realitate, situația a fost generată de scăderea clară a cererii de mașini electrice în general, și de mașini Teslaa, în particular, suprapus peste asaltul impresionant al mărcilor chineze, în frunte cu BYD, principalii rivali.
CITEȘTE ȘI Rezultate Dacia: Duster 3, aproape 20.000 de mașini comandate în prima lună. Sandero, cel mai vândut model al grupului Renault în acest anConform cifrelor publicate de companie, Model 3 și Model Y împreună au fost livrate în 369.783 exemplare, cu 10,3% mai puține decât cele înregistrate în urmă cu un an, când scăderile de prețuri au accelerat vizibil rezultatele. În schimb, Model S și Model X au crescut cu un procent destul de mare, 59,2%, ceea ce arată că există în continuare cerere pe segmentele exclusiviste, chiar dacă volumele înregistrate sunt în continuare mici (17.027 unități). În total, livrările s-au ridicat la 386.810 automobile, în scădere cu 8,5% față de trimestrul 1 din 2023.
În ceea ce privește producția, scăderea pe segmentul Model 3/Y a fost mai mică, cu 412.376 unități, adică -2,1%, ceea ce demonstrează că justificările privind blocajele de producție nu sunt cauzele reale ale scăderii livrărilor. Producția Model S/X a fost de 20.995 unități, în creștere cu 8 procente, astfel că întotal, Tesla a produs cu 1,7% mai puține mașini decât în urmă cu un an (433.371 unități).
CITEȘTE ȘI VIDEO A fost deschisă prima centură rutieră din acest anVolumul de automobile vândut în trimestrul 1 din acest an este cel mai mic din ultimele cinci trimestre, situație care subliniază o dată în plus evoluția sub forma unei bule a vânzărilor Tesla, care între timp și-a anulat, se pare, planurile privind dezvoltarea unui model mai mic și mai ieftin.