Aproximativ trei milioane de puncte publice de încărcare mai sunt necesare în Uniunea Europeană (UE) pentru 44 milioane de mașini electrice, până în 2030, pentru ca blocul comunitar să devină neutru din punct de vedere climatic, arată o analiză a Transport & Environment, citată de platforma 2Celsius.
În viziunea realizatorilor cercetării, cele 185.000 de puncte de încărcare actuale sunt suficiente pentru flota de mașini electrice existentă, dar insuficiente pentru a ține pasul cu piața în creștere, scrie Agerpres.
Analiza T&E relevă, totodată, că pentru finanțarea acestei tranziții e nevoie de 20 de miliarde de euro, în următorii 11 ani, sau 1,8 miliarde de euro/an.
"Asta înseamnă doar 3% din cât cheltuie UE în prezent pentru infrastructura pentru drumuri. T&E susține că e vorba de o oportunitate de business, iar co-finanțarea poate veni din planul european de investiții care va sprijini investiții sustenabile în valoare de un trilion de euro în următoarea decadă sub umbrela Acordului Verde (Green Deal). Prioritatea ar trebui să fie zonele rezidențiale și de spații de birouri, iar cel puțin 20-30% dintre noile stații de încărcare ar trebui amplasate în locuri dezavantajate și mai puțin populate pentru a garanta tuturor accesul la mașini zero emisii", se menționează în studiul T&E.
Statistica oficială arată că transportul reprezintă peste un sfert (27%) din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră al blocului comunitar. Mașinile emit 44% din poluarea din transport și trendul este ascendent.
Conform specialiștilor, pentru a realiza targetul inclus în Acordul Verde, Europa are nevoie ca 40% din noile mașini care vor circula pe străzile statelor membre să fie zero-emisii până în 2030 și trebuie ca ultimul motor cu combustie internă să fie vândut în 2035, cel mai târziu.