Operatorul aerian național Tarom a transmis că și-a înjumătățit pierderile de la 50 milioane lei în primul trimestru al anului la 28,6 milioane lei în T2 2016 după schimbarea fostei conduceri a companiei, pentru prestația managerială defectuoasă a acesteia, și că rezultatul foarte slab din primele trei luni, despre care Profit.ro a relatat aici, se datorează și unor probleme tehnice, care au dus la anularea sau întârzierea unor curse, generând penalități neprevăzute de plată și reducerea veniturilor.
Astfel, Tarom a terminat primul semestru al anului cu pierderi de 28,6 milioane lei, de 8,4 ori mai mari decât cele de 3,4 milioane lei prevăzute de bugetul de venituri și cheltuieli al companiei pe 2016.
"Trebuie spus că, în domeniul aviatic, primul trimestru al anului este cel mai slab și că, în această perioadă, companiile aeriene înregistrează cele mai reduse venituri. Pierderi neprevăzute au fost generate în special de problemele tehnice care au condus la anularea sau întârzierea anumitor curse, determinând astfel plata unor penalități neplănuite și reducerea veniturilor, fapt care a avut un impact semnificativ asupra cifrelor finale", se arată într-un comunicat al Tarom.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit sursei citate, performanța slabă a fostei conduceri executive în perioada ianuarie - martie 2016 a avut de asemenea un impact negativ asupra rezultatelor financiare.
"De altfel, acesta a fost și unul din motivele pentru care, în martie, Consiliul de Administrație a decis să facă schimbări în echipa de management. În prezent, noua echipă de conducere a Tarom și Consiliul de Administratie au demarat procedurile necesare pentru modernizarea flotei, eficientizarea operațiunilor, îmbunătățirea serviciilor, deschiderea de noi rute și conturarea unei noi strategii de marketing, care să atragă mai mulți pasageri", mai susține Tarom.
Compania mai spune că, în aviație, a doua jumătate a anului este cea mai profitabilă, acoperind sezonul de vârf pe timpul verii și luna decembrie.
CITEȘTE ȘI Marea Britanie vrea să combată obezitatea printr-o taxă pe zahăr"Având în vedere acest lucru și măsurile de mai sus vizate de conducerea Tarom, suntem încrezători că, la final de an 2016, nivelul pierderilor nu va depăși suma prevăzută în bugetul aprobat de Guvern, și anume 6,9 milioane lei", conchid reprezentanții Tarom.
După cum Profit.ro a relatat recent, în luna iunie, compania Tarom a decis să angajeze un expert independent care să o ajute să selecteze un nou director general, în postul rămas vacant după ce belgianul Christian Heinzmann a fost demis și acuzat de obținerea de rezultate slabe. Tarom a stabilit și cuantumul indemnizației fixe pentru viitorul șef al operatorului aerian: aproximativ 5.200 euro net pe lună, circa jumătate din cât primea Heinzmann.
Procedura de selecție a fost inițiată după ce belgianul Christian Heinzmann a fost revocat de la conducere la presiunea Ministerului Transporturilor. Ministerul l-a acuzat pe Heinzmann, printre altele, de lipsă de interes și de responsabilitate, una dintre principalele deficiențe indicate fiind nerealizarea indicatorilor prevăzuți în bugetul de venituri și cheltuieli aprobat pentru anii 2014 și 2015. Mai exact, anul trecut, Tarom a înregistrat pierderi de 41 de milioane de lei, deși bugetul prevedea un nivel mult mai redus, de doar 8 milioane de lei.
CITEȘTE ȘI Unul dintre pantofii cu care Usain Bolt a alergat la Mondialul din Beijing, scos la licitație pentru 4.850 euroAnterior, Tarom a înregistrat pierderi în fiecare din anii intervalului 2009-2014, valoarea cumulată a acestora, în perioada menționată, ridicându-se la peste 1,3 miliarde lei, potrivit datelor Ministerului Finanțelor Publice. În 2014, pierderile Tarom au fost de 110,1 milioane lei.
Conform documentului prezentat de Profit.ro, viitorul manager-șef va fi obligat să aducă Tarom pe profitabilitate din operare, să elaboreze un plan de modernizare a flotei, începând cu 1 ianuarie 2017, corelat cu banii existenți și cu normele UE privind ajutorul de stat, precum și să reorganizeze structural compania, prin introducerea unui sistem eficient de management în fiecare departament.
Christian Edouard Heinzmann a fost directorul general executiv al Tarom începând cu 19 noiembrie 2012, fiind plătit lunar cu 10.000 de euro. În locul acestuia a fost instalat recent Dan Iulius Plaveti, fost președinte al Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei în perioada 2010-2012.
Ministerul Transporturilor deține peste 97% din acțiunile Tarom. Alți acționari sunt Aeroporturi București SA (1,48%), ROMATSA (1,26%) și SIF Muntenia (0,09%).