Guvernul vrea să încurajeze transportul de marfă pe calea ferată, considerat a fi mai "prietenos" cu clima și cu mediul ambiant, precum și mai eficient din punct de vedere energetic decât cel rutier, prin acordarea de ajutoare de stat companiilor care apelează la această modalitate de transport.
Astfel, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență, Executivul intenționează să promoveze așa-numitul "transport intermodal" de marfă care include și transportul pe calea ferată al expedițiilor de marfă.
Sursa citată definește transportul intermodal de marfă ca reprezentând "serviciile de transport de marfă în care activitatea specifică transportului se realizează prin intermediul a cel puțin două moduri de transport, utilizând aceeași unitate de încărcare pe tot parcursul expediției de marfă". Un exemplu este transportul pe calea ferată al autovehiculelor comerciale de mare tonaj încărcate cu marfă.
CITEȘTE ȘI FOTO Volvo și Uber au încheiat un acord de 300 milioane dolari pentru dezvoltarea de SUV-uri autonome"Ministerul Transporturilor și alte autorități competente acționează în domeniul transportului public de marfă pe calea ferată pentru a garanta prestarea de servicii de interes general care sunt, printre altele, mai eficiente energetic, mai puțin dăunătoare mediului ambiant și climei și care generează cheltuieli publice mai mici pentru acoperirea efectelor transportului de marfă decât cele pe care le-ar fi permis numai acțiunea forțelor pieței", se stipulează în proiectul de OUG.
În document se precizează că, în acest scop, Ministerul Transporturilor va promova în special transportul intermodal de marfă care include și transportul pe calea ferată al expedițiilor de marfă, prin compensarea costurilor suportate de operatorii de transport și de operatorii de servicii implicați în aceste transporturi intermodale de marfă.
"Modul de determinare și de acordare a compensației pentru transportul intermodal de marfă se stabilește prin hotărâre de guvern, cu respectarea legislației privind ajutorul de stat", se menționează în draftul de act normativ, care modifică, printre altele, OUG nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate.
Un program de promovare a transportul intermodal de marfă care include și expediții pe calea ferată se regăsește și în contractul de activitate al CFR SA pentru perioada 2016-2020.
CITEȘTE ȘI ANAF atrage atenția firmelor că alegerea domiciliului fiscal la o adresă nefrecventată poate fi contraproductivă, pornind de la un studiu de caz"În scopul atragerii de trafic feroviar de tranzit sau de trafic combinat, de tip RO-LA (Rollenden-Landstrassen, șosea rulantă – n.r.), transcontainere sau alte unități de transport intermodal și al administrării infrastructurii feroviare pe principii comerciale, CFR SA poate aplica valori reduse ale taxei de utilizare a infrastructurii (TUI)", prevede documentul citat.
România participă, de asemenea, la proiectele privind coridoarele de transport feroviar de marfă "Orient" și "Rin-Dunăre", implementate în baza Regulamentului Comisiei Europene nr. 913/2010. În plus, încă din 2014, Comisia Europeană a aprobat o schemă de ajutor de stat pentru transportul intermodal, care prevede tocmai subvenționarea operatorului de transport feroviar pentru ca acesta să reducă tarifele percepute companiilor de transport de marfă. Subvenția prevăzută de schema de ajutor de stat este până la 60% din costul total al transportului pe calea ferată inclus în transportul intermodal de tip RO-LA.
Potrivit INS, anul trecut, volumul de mărfuri transportate pe infrastructura rutieră din România a fost de 198,6 milioane tone, în creștere cu 4% față de 2014. Prin comparație, pe calea ferată s-au transportat în 2015 doar 55,3 milioane tone de marfă, cu 9% mai mult decât în anul anterior.
Datele CFR SA arată că întârzierile trenurilor de marfă s-au majorat cu peste 53% în 2015, de la 16,14 la 24,79 milioane minute, în timp ce viteza medie comercială de deplasare a acestora, care include restricțiile de viteză, opririle și staționările, a scăzut cu mai mult de 5% anul trecut, de la 18,85 la 17,80 km/h.