Autoritatea de reglementare a aviației din SUA a prelungit vineri blocarea la sol a avioanelor Boeing 737 MAX 9, pentru noi verificări de siguranță, și a anunțat că va înăspri supravegherea Boeing, după ce un panou al cabinei pasagerilor al unei aeronave noi s-a rupt în timpul zborului.
În timp ce United Airlines și Alaska Airlines au anulat zborurile acestor avioane până marți, Administrația Federală a Aviației (FAA) a declarat că va fi nevoie de o nouă rundă de inspecții înainte de a lua în considerare repunerea în funcțiune a avioanelor, relatează News.ro.
Sub o supraveghere mai strictă, autoritatea de reglementare va audita linia de producție și furnizorii Boeing 737 MAX 9 și va lua în considerare ca o entitate independentă să preia de la Boeing anumite aspecte ale certificării siguranței aeronavelor noi, pe care FAA le-a atribuit anterior producătorului de avioane.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
FAA a spus că reținerea la sol a 171 de avioane cu aceeași configurație ca cea din incident a fost ”pentru siguranța călătorilor americani”.
Autoritatea de reglementare a spus luni că această consemnare a avioanelor va fi ridicată odată ce au fost inspectate, înainte de a spune că este nevoie de mai multe lucrări la verificările planificate.
Vineri, FAA a spus că 40 dintre avioane trebuie reinspectate, apoi agenția va analiza rezultatele și va determina dacă siguranța este adecvată pentru a permite avioanelor MAX 9 să își reia zborurile.
Alaska Airlines și United Airlines, cele două companii aeriene americane care folosesc aeronava implicată, au fost nevoite să anuleze sute de zboruri în ultima săptămână din cauza blocării, deoarece o criză din ce în ce mai mare a cuprins producătorul de avioane american.
Alaska și United au anulat vineri toate zborurile MAX 9 până marți, iar United a anulat câteva zboruri suplimentare în zilele următoare.
Acțiunile Boeing au scăzut vineri cu 2,2% și cu aproape 12% de la incidentul din 5 ianuarie.
Încrederea în Boeing a fost zdruncinată de când două prăbușiri de avioane MAX 8 în 2018 și 2019 au ucis 346 de persoane și au determinat Congresul să adopte reforme majore pentru certificarea noilor avioane.
Aeronava Alaska Airlines, care era în serviciu de doar opt săptămâni, a decolat vinerea trecută din Portland, Oregon, și zbura la o altitudine de circa 5.000 de metri când un panou de ușă s-a rupt.
Piloții au dus avionul înapoi la Portland, cu doar răni minore printre pasageri.
CITEȘTE ȘI Primul model de conjunctivă umană, dezvoltat în laborator. Poate produce lacrimiJoi, FAA a anunțat o investigație oficială asupra MAX 9. Administratorul FAA, Mike Whitaker, a spus că Alaska Airlines MAX 9 a avut ”probleme semnificative” și a remarcat istoricul Boeing cu probleme de producție.
National Transportation Safety Board (NTSB) investighează dacă avionul MAX 9 implicat în incidentul Alaska avea șuruburi lipsă sau strânse necorespunzător.
Whitaker a declarat vineri, pentru Reuters, că vede problemele MAX 9 ca pe o problemă de producție, nu o problemă de design.
Remarcând ani de probleme de producție la Boeing, el a spus: ”Orice se întâmplă nu rezolvă problema și necesită o revizuire amplă. Devenim din ce în ce mai concentrați pe procesul de producție”.
FAA vrea să vadă "unde s-ar putea întâmpla aceste defecțiuni. Nu există suficiente controale de control al calității? Nu sunt în locurile potrivite? Ordinea de asamblare creează unele probleme?", a adăugat el.
Boeing s-a angajat vineri ”să coopereze pe deplin și în mod transparent cu autoritatea noastră de reglementare. Susținem toate acțiunile care întăresc calitatea și siguranța și luăm măsuri în sistemul nostru de producție”.
Furnizorul Boeing Spirit AeroSystems (SPR.N) a declarat vineri că ”s-a angajat să sprijine auditul FAA al proceselor de producție și fabricație”.
Whitaker dorește să reexamineze practica de lungă durată a FAA de a delega unele sarcini critice de siguranță către Boeing.
”Cred că ar trebui să ne uităm la terți. Cred că poate fi o opțiune în care există un nivel mai ridicat de încredere, în care avem o capacitate mai mare de supraveghere directă și în care oamenii care efectuează anumite inspecții critice nu au un salariu care vine de la producător”, a spus Whitaker.
Alaska și United au spus că verificările preliminare au găsit piese slăbite pe mai multe avioane reținute la sol.
Căpitanul Ed Sicher, președintele Asociației Piloților Aliați, care reprezintă 15.000 de piloți de la American Airlines, a declarat că un control mai strict de către FAA este ”inevitabil”, având în vedere problemele Boeing.
American Airlines ,cu sediul în Texas, efectuează zboruri o variantă MAX diferită.
”Cred că există un nivel crescut de scepticism și control asupra a ceea ce a fost... un brand excelent. Acum toată lumea începe să ridice o sprânceană și să se asigure că T-urile sunt încrucișate și I-urile sunt punctate”, a declarat Sicher pentru Reuters.
Miercuri, CEO-ul Boeing, Dave Calhoun, a recunoscut la CNBC că a existat o problemă de ”calitate”, în permiterea zborului avionului MAX 9 cu problema care a cauzat explozia.
De la accidentele fatale, criticii au spus că bugetele limitate ale FAA au determinat agenția să delege prea multă responsabilitate producătorului de avioane.
Din 2019, agenția a redus practica.
CITEȘTE ȘI Geoană: Războiul din Ucraina nu este o problemă de finanțare, ci de capacitate industrială. Industria din România să profite”Întrebarea mai mare este dacă FAA are personal pentru a spori supravegherea pe termen lung?” a spus expertul american în siguranța aviației John Cox, adăugând că crearea unei entități terțe ar fi ”foarte neobișnuită”.
În martie, FAA a declarat că a sporit numărul personalului care supraveghează Boeing la 107, de la 82 în anii precedenți.
În 2021, Boeing a fost de acord să plătească penalități de 6,6 milioane de dolari, după ce nu a respectat acordul de siguranță din 2015. FAA a lansat, de asemenea, o evaluare externă a culturii de siguranță a Boeing, în ianuarie 2023.