Sindicatul american United Auto Workers (UAW) a declanșat duminică, la miezul nopții, prima grevă la grupul General Motors de după 2007, a celor aproximativ 48.000 de angajați plătiți cu ora, din cauza intrării în impas a negocierilor pentru contractul de muncă, transmite Reuters.
”Nu tratăm ușor acest lucru. Este ultima noastră soluție”, a declarat Terry Dittes, vicepreședinte al UAW însărcinat cu relația cu GM, la o conferință de presă susținută la Detroit, scrie News.ro.
GM a anunțat într-un comunicat că oferta făcută UAW în timpul negocierilor include investiții de peste 7 miliarde e dolari, 5.400 de locuri de muncă, dintre care majoritatea sunt noi, majorări de salarii, beneficii îmbunătățite și un bonus de 8.000 de dolari la ratificarea contractului.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Am negociat cu bună credință și cu recunoașterea urgenței”, porivit GM.
Greva va bloca rapid operațiunile GM în America de Nord și ar putea afecta economia americană. Un protest prelungit va provoca dificultăți și angajaților cu ora ai GM, din cauza scăderii puternice a veniturilor acestora în timpul protestului.
Ultima oară când muncitorii GM au intrat în grevă, timp de două zile, a fost în 2007, în timpul negocierilor pentru contractele de muncă. O grevă mai dificilă a avut loc în 1998, la Flint, Michigan, care a durat 54 de zile și costat GM, cel mai mare producător auto american, peste 2 miliarde de dolari.
Duminică, discuțiile dintre GM și UAW au fost suspendate, au declarat persoane apropiate situației.
Sindicatul a încercat să determine GM să nu închidă fabricile de asamblare din Ohio și Michigan și a susținut că muncitorii merită salarii mai mari după ani de zile în care GM a obținut profituri record în America de Nord.
GM argumentează că închiderea fabricilor este răspunsul necesar la schimbările din piață și că salariile și beneficiile UAW sunt costisitoare comparativ cu fabricile auto ne-sindicalizate din statele sudice ale SUA.
Producătorul auto a precizat că oferta făcută sindicatului include soluții pentru fabricile de asamblare din Ohio și Michigan, care în prezent duc lipsă de produse.
O persoană apropiată situației a declarat că oferta ar putea include producerea unui vehicul electric la Detroit. În plus, o fabrică din Lordstown, Ohio, ar putea fi transformată într-o fabrică de baterii pentru vehicule electrice sau să fie vândută unui grup afiliat cu start-up-ul pentru vehicule electrice Workhorse Group.
O nouă fabrică de baterii ar putea oferi șansa unora dintre muncitorii reprezentați de UAW din Lordstown șansa de a rămâne în cadrul GM.
Închiderea fabricii din Lordstown a atras critici puternice, inclusiv din partea președintelui Donald Trump. Ohio este un stat cu o importanță majoră pentru campania lui Trump pentru realegerea în funcția de președinte în 2020.
Duminică dimineața, UAW a anunțat că 850 de angajați pentru întreținere angajați de Aramark, contractor al GM, au intrat în grevă la cinci fabrici ale GM din Michigan și Ohio.
General Motora are 12 fabrici de asamblare, 12 fabrici de motoare și trenuri motoare și alte câteva fabrici de ștanțare și alte unități.
Vineri, UAW a anunțat prelungirea temporară a contractelor cu Ford Motor și Fiat Chrysler Automobiles și că se concentrează pe negocierile cu GM.