Șantierul naval Harland and Wolff din Belfast, unde a fost construit vasul Titanic, a fost pus luni sub administrare specială, după ce proprietarul său norvegian falimentar nu a reușit să găsească un cumpărător, iar apelurile pentru naționalizare au fost respinse, transmite Reuters.
Harland and Wolff, ale cărui macarale galbene domină cerul orașului nord-irlandez, a fost ocupat săptămâna trecută de muncitorii care se tem că își vor pierde locurile de muncă. Aceștia au spus luni că vor bloca intrarea administratorilor în șantier, scrie News.ro.
”BDO au fot numiți administratori, iar compania va face mâine (marți n.r.) cerere pentru intrarea în insolvență”, a declarat purtătorul de cuvânt al Harland and Wolff.
CITEȘTE ȘI Wizz Air lansează o nouă rută spre RomâniaCompania a fost scoasă la vânzare anul trecut, de către compania mamă Dolphin Drilling, din Norvegia, care în iunie a făcut cerere pentru intrarea în faliment.
Înființat în 1861, șantierul naval Harland and Wolff avea peste 30.000 de angajați în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial și rămâne un simbol puternic al istoriei orașului Belfast, ca centru industrial al Imperiului Britanic.
Șantierul a fost însă în declin de peste o jumătate de secol, iar în prezent are doar 130 de angajați permanenți, specializați în proiecte de energie și inginerie marină. Compania angajează însă un număr mare de contractori atunci când are comenzi.
”Este o zi tristă. Nu știu ce voi face”, a declarat un angajat în vârstă de 54 de ani, cu o vechime de 38 de ani la șantier. Acesta a spus că toți muncitorii ar fi fost înștiințați de concedieri.
Muncitorii s-au închis în șantier săptămâna trecută și fac cu schimbul, ocupând clădirile principale, în încercarea de a prelua controlul asupra unui proces de care se tem că își vor pierde locurile de muncă. Muncitorii urmau să voteze luni dacă să continue protestul.
John McDonnell, purtătorul de cuvânt al Partidului Laburist pe probleme financiare, a vizitat luni șantierul și a cerut statului să intervină și să îl naționalizeze.
“Nu va fi dificil pentru premierul Boris Johnson să spună că va da șantierului un viitor. Dacă va fi închis acum, s-ar pierde forța de muncă calificată, viitorul”, a spus McDonnell.
CITEȘTE ȘI Toyota, cel mai bun trimestru din 2015, dar estimări mai mici ale profitului anual, din cauza yenuluiUn purtător de cuvânt al guvernului britanic a spus săptămâna trecută că soarta șantierului, care s-a aflat în proprietatea statului în perioada 1975-1989, este o problemă comercială.
Susan Fitzgerald, reprezentantă a sindicatului Unite, a spus că este îngrijorată de informațiile din presă potrivit cărora șantierul ar putea fi vândut de administratori fără obligații precum pensiile și contractele angajaților. ”Aceasta ar fi o măsură cinică, menită să se scape de locurile de muncă și muncitorii”, a spus Fitzgerald.
În timp ce administratorii ar putea pune în pericol locurile de muncă, nu este obligatoriu că șantierul va fi închis, mare parte din terenul acestuia fiind închiriat pe termen lung de către Belfast Harbour Commissioners.
O parte a șantierului a fost vândută, iar acolo se află un muzeu dedicat Titanic, cel mai mare vas de la momentul construcției lui, care s-a scufundat la prima sa cursă, în 1912, cu pierderea a 1.500 de vieți.
Un hotel de patru stele a fost deschis recent în clădirea în care a fost proiectat vasul.
Multe persoane din Belfast consideră șantierul, a cărui forță de muncă a fost de-a lungul unei mari părți a istoriei sale exclusiv protestantă, drept o emblemă a diviziunii sectare a Irlandei de Nord.
Orașul încă își revine după trei decenii de violențe între naționaliștii irlandezi catolici care vor o Irlandă unită și unioniștii pro-britanici care doresc menținerea statutului britanic al Irlandei de Nord, în care au murit peste 3.600 de oameni.