Prezentă la Uzina Ford Otosan, la evenimentul de prezentare a noului Ford Puma electric, Roxana Capătă, director al Ford România, compania care se ocupă de distribuția și vânzările mărcii americane pe piața locală, a transmis o serie de propuneri de schimbare referitoare la Programul Rabla Plus, care intră în acest moment într-o zonă de incertitudine, din două cauze: schimbarea guvernului și finalul ediției multianuale care a debutat în 2021, care ar putea să revigoreze piața de mașini electrice din România. Șefa Ford consideră că noul Puma electric va fi unul dintre cele mai vândute automobile cu baterii din Europa.
„Industria de mașini electric are, aparent, un trend negativ, dar dacă ne ducem mult mai adânc în analiza statistică a ceea ce se întâmplă la nivel european EU 20 în industria de electrice, vedem țări puternice, cu industrii cu potențial foarte important cum sunt Spania, Franța, Italia, Olanda, Belgia care au trenduri pozitive față de anul trecut în vânzarea de electrice și vedem țări cu trenduri negative, cum ar fi Germania.
Este o realitate, dar scăderea de aproximativ 2% a industriei de electrice nu este atât de devastatoare și tragică. Se vede clar că în momentul în care guvernele locale aduc în față beneficii fiscale sau subvenții la momentul achiziției de mașini electrice, industria arată trenduri pozitive”, a argumentat Roxana Capătă optimismul față de succesul noului model Puma Gen-E, cu propulsie electrică.
Propuneri pentru viitorul Program Rabla
Discuția pe marginea automobilelor electrice a mers în direcția Programului Rabla. „Este și așteptarea Ford România în ceea ce privește următorul Program Rabla Plus care va începe în 2025, în perspectiva unui ghid nou, iar așteptările noastre este că acest Program Rabla Plus să aducă un beneficiu real utilizatorul final, clientului final de mașini «verzi» în România.
Rabla Plus a ajutat și ajută foarte mult în achiziția de mașini «verzi», iar noi, Ford, suntem unul dintre brandurile care susțin continuitatea acestui program”, a susținut șefa Ford România, însă a precizat că programul are nevoie de schimbări radicale.
CITEȘTE ȘI Noi informații privind concedieri apar legate de un gigant având în România peste 5.000 de angajați„Programul trebuie reechilibrat, programul trebuie gândit împreună cu Ministerul Mediului, cu AFM și cu industria, cu brandurile prezente în România, dar mai mult de atât, noi ca industrie și ca perspectivă de dezvoltare a industriei și parcului auto național, într-un parc mult mai puțin învechit, mult mai verde, nu putem să punem presiunea doar pe programul Rabla Plus.
Ne trebuie măsuri pentru achiziția de mașini verzi nepoluante și foarte puțin poluante, inclusiv în ceea ce privește achizițiile făcute de companii, acolo unde programul Rabla Plus are o limită. Trebuie să vedem cum integrăm împreună cu jucătorii din industria de finanțare și aici mă refer preponderent la leasingul operațional, cum se găsesc soluții ca utilizatorul final să beneficieze într-un mod sau altul prin incentivare la la momentul achiziției sau prin anumite beneficii, de ce nu fiscale, astfel încât să asigurăm tranziția între înspre un parc național cât se poate de nepoluant, un parc național mai întinerit mai puțin predispusă problemelor de siguranță a șoferului și a pasagerilor.
Este un moment în care trebuie să ne așezăm cu autoritățile la masă pentru a vedea cum putem să creștem potențialul de vânzare de mașini noi, dar și SH, dar care să fie într-un cadru clar de CO2 și de siguranță pentru șofer și pasager, pentru că altfel tot timpul vom avea acest dezechilibru major”.
Despre mașini vechi și fiscalizarea importurilor SH
„Gândiți-vă că peste 70 % din parcul nostru național este sub euro 4. E un dezastru. Dar asta trebuie făcută nu doar cu Ministerul Mediului, trebuie să vedem cât din importurile acestea sunt fiscalizate, pentru că acolo este iarăși o economie neagră care trebuie cumva oprită.
CITEȘTE ȘI Plan de la Bruxelles - control digital la frontiere pentru 6 luni. Pentru a ști "cine intră și cine iese" din UEDealerii autorizați din industria auto, indiferent de brandul pe care îl reprezintă, au business-uri de SH și ei. Dar sunt plătitori de taxe și impozite. Este o concurență puțin dezechilibrată între cele două canale de importuri și de vânzări”, a spus Roxana Capătă.
La întrebarea Profit.ro, referitoare la riscul major de dispariție a Programului Rabla, ca urmare a schimbării guvernului și a timpului foarte scurt disponibil pentru pregătirea unui nou Program Rabla, șefa Ford România a spus că este nevoie ca programul să continue cu orice preț: „Din punctul meu de vedere, programul Rabla este cel mai de succes program guvernamental pe care, la un moment dat Guvernul României, indiferent de culoarea politică, l-a lansat în piață. Este un program foarte popular, iar perspectiva mea este că este o nevoie a industriei auto de a menține și de a continua programul Rabla”.
Roxana Capătă susține însă o variantă de Rabla complet schimbată, pentru a fi mai eficientă: „Propunerea Ford în România pentru următorul ghid a fost să avem un singur program Rabla fără delimitare între Rabla Clasic și Rabla Plus, în care să avem criterii de eligibilitate în ceea ce privește emisiile de CO2, cât se poate de clar. Împărțim bugetul să fie alocat din certificate verzi. Mai mult de atât, scăderea graduală în fiecare an este un angajament pe care reprezentanții industriei auto l-am avut de a lungul anilor cu reprezentanții Ministerul Mediului.
Limita de eligibilitate pe CO2 să scadă cu 5 grame, noi dorim în continuare să se păstreze această scădere graduală. În plus de asta, în ghidul următorului program, în ceea ce privește ponderea pe fiecare dintre cele 3 categorii de modele pe care noi le propunem și anume până în 145 g, pe combustie internă, plugin-ul și electric, deci ar fi 3 piloni ai ghidului și să fie din ghid stabilit procentajul din total buget care va fi direcționat spre fiecare din acești trei piloni”.
Șefa Ford România susține că este importantă și reducerea numărului de rable casate, deoarece numărul mașinilor predate a influențat masiv tranzacțiile pe piața neagră și prețul acestora. „Considerăm că este important să avem doar o rablă casată, pentru că ceea am observat o inflație extraordinar de mare, iar beneficiul real către clientul nu s-a mai regăsit în prețul de tranzacție. Este o propunere pe care noi deja am făcut-o către Ministerul Mediului și AFM.
Am cerut și predictibilitate și un calendar activ în fiecare moment al anului, astfel încât să nu mai avem blocaje. Știm că am avut și alte situații, în care s-a consumat în minute record bugetul.
„În cazul în care programul Rabla nu va mai exista, cred că fiecare brand în parte își va face propria strategie comercială”, a mai spus Roxana Capătă.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Premieră mondială la Craiova: noul Ford Puma electric. Preț special în România, care dă peste cap concurența în segmentul electricFord lansează propriul program EcoBonus
„Noi am avut în ultima perioadă întâlniri cu reprezentanții AFM, toți reprezentanții industriei, cele două asociații, inclusiv brandurile care nu sunt parte din nici o asociație. Am avut discuții cât se poate de aplicate pe ceea ce înseamnă următorul ghid Rabla și știm foarte bine că această incertitudine vine în fața noastră și a dumneavoastră în momentul în care ghidul în curs ajunge la final. Dar este clar că următorul ghid, dacă va mai fi Rabla, va trebui să asimileze absolut toate realitățile industriei auto”.
Roxana Capătă a anunțat lansarea unui program propriu al Ford în România, prin care este acordat un EcoBonus de 5.100 de euro pentru mașinile electrice și de 2.300 de euro pentru mașinile PHEV, care dublează practic subvenția acordată de statul român prin Programul Rabla. Pentru noul Ford Puma Gen-E, versiunea electrică a SUV-ului produs la Craiova, asta înseamnă un nivel de intrare în gamă foarte mic, 23.900 de euro, care ar trebui să asigure un start foarte bun în vânzările acestui model.
CITEȘTE ȘI Oradea își cumpără autobuze electrice BYDȘefa Ford este convinsă că noul Puma electric va fi atât în topul vânzărilor de electrice din România, cât și în cel din Europa. „Eu mă aștept ca anul viitor trendul să fie pozitiv pe piața de mașini electrice”, a mai spus Roxana Capătă.
„Pe lângă această lansare, care înseamnă partea de produs, de service, de marketing, pentru noi este și o componentă foarte importantă emoțională. Este un atașament extraordinar de mare din partea noastră ca echipă Ford în România, dar și din partea dealerilor și reprezentanților forței de vânzări de la dealeri”, a explicat directoarea Ford România, compania de vânzări a mărcii americane pe piața locală.