În primele 11 luni ale acestui an, România a migrat de la entuziasmul pentru automobilele electrice către stabilitatea propulsiei hibrid, care oferă, în egală măsură, emisii reduse și o autonomie fără emoții. Cota de piață a mașinilor electrice s-a înjumătățit, iar cea a PHEV și full-hybrid s-a majorat substanțial, relevă datele analizate de Profit.ro.
Înmatriculările de autoturisme complet electrice din România au scăzut în primele 11 luni ale acestui an cu 40,3%, după cum reiese dintr-o analiză de piață făcută de APIA, în timp ce motorizările PHEV, care oferă propulsie mixtă, electric – benzină, și permit încărcarea la priză, au crescut cu 14%.
Volumul acestora din urmă rămâne însă mai mic decât cel al electricelor, cu 5.682 unități, față de 8.388 unități, ceea ce arată că, deși interesul este în creștere pentru plug-in, ponderea celor care optează pentru sistemul PHEV nu este foarte mare.
Crește însă mult mai alert segmentul de hibride clasice, cunoscute sub numele full-hybrid (FHEV), care au înregistrat un volum de 18.991 de unități, cu 49,1% mai multe decât în urmă cu un an. Principalele motoare de creștere pentru acest segment au fost mașinile mărcii Toyota, marcă ce se află pe primul loc în preferințele cumpărătorilor români de hibride, cu peste 10.200 de vehicule, cele ale Renault (15.16 unități) și cele ale Dacia, care în acest moment oferă motorizările FHEV pe două modele, Jogger și Duster, având un volum total de 1350 unități.
Trebuie menționat că acest segment nu cuprinde motoarele mild hybrid (MHEV), cele care au baterii de voltaj mic, 48 volți, care se regăsesc în acest moment pe aproape toate modelele din piață, inclusiv la Ford, pe Puma, și la Dacia, pe Duster.
Pe segmentul de electrice, trebuie remarcat faptul că Dacia Spring rămâne cel mai vândut automobil, chiar dacă în ultimele 5 – 6 luni vânzările sale au fost foarte mici, iar declinul față de anul trecut este de peste 60 de procente. Cu 2431 unități, Dacia depășește Tesla cu puțin peste 100 de unități, o diferență care ar putea dispărea în ultima lună a anului. Celelalte mărci populare din segmentul electric au fost în acest an Hyundai, VW și Renault, fiecare având mai multe modele pe piață.
CITEȘTE ȘI FOTO Renault 5 și Alpine A290 ratează scorul maxim la EuroNCAP și atrag ironii. Lista scorurilor pentru ultimele 15 mașini testate în acest anCota de piață a mașinilor cu propulsie exclusiv electrică s-a contractat simțitor, de la 10,9%, cât era în urmă cu un an, la 4,9%, iar autoturismele plug-in hybrid au acum o cotă de piață de 5.7%, față de noiembrie 2023, când reprezentau 4.1%.
Pe segmentul de vehicule comerciale ușoare, propulsia electrică a pătruns mult mai discret, volumul acestora fiind, în primele 11 luni ale anului, de 500 de unități, după o creștere de 25,3% față de anul anterior.
CITEȘTE ȘI VIDEO Constructorii chinezi au deschis un lot din prima și singura autostradă construită de ei în RomâniaPiața auto din România are în acest an, în ansamblul ei, o creștere de 2,6% față de perioada similară din 2023, cu un volum înmatriculat de 135.514 autoturisme, însă ultimele luni au adus evoluții contradictorii, cu o scădere de 8,2% în noiembrie, când s-au înmatriculat 10.114 autoturisme.
Jumătate dintre mașinile vândute în acest an sunt SUV-uri, o caroserie care a devenit tot mai populară în Europa și în restul lumii, în detrimentul celorlalte caroserii tradiționale.